کد خبر: 132379
A

نماینده مجلس : مسئولان زبان عذرخواهی از مردم داشته باشند، البته نه عذرخواهی توخالی و عوام‌فریبانه/ مخفی‌کاری شکاف مردم و مسئولان را بیشتر می‌کند

بهروز محبی نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم گفت: مسئول باید کف جامعه را لمس و فقط شنونده نباشد، یعنی نظرات مردم را در تصمیمات آینده دخیل کند، این‌طوری یک حس خودی بودن به همه دست می‌دهد که در نهایت به افزایش سرمایه اجتماعی و بالندگی در همه حوزه‌ها منجر خواهد شد.

نماینده مجلس : مسئولان زبان عذرخواهی از مردم داشته باشند، البته نه عذرخواهی توخالی و عوام‌فریبانه/ مخفی‌کاری شکاف مردم و مسئولان را بیشتر می‌کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بدون تردید، هیچ دولتی در جهان وجود ندارد که به پایگاه مردمی که همان پایگاه اجتماعی است، نیاز نداشته باشد. همه حاکمان و دولتمردان، ترجیح می‌دهند، حمایت مردمی را پشت تصمیمات خود حس کنند تا کار‌ها با انسجام بیشتری به جلو برود.

یکی از چالش‌های اساسی که گاه و بیگاه برای برخی نظام‌های سیاسی و دولت‌ها حاشیه درست می‌کند، این است که تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان، اساساً بحران را منکر می‌شوند؛ که بدون شک، این رویکرد آتش معترضین را برافروخته‌تر می‌کند.

این چالش در کشور خود ما گاهی ظهور و بروز پیدا می‌کند که اگر تعداد دفعات آن بیشتر و مسئولانی که این رویه را دنبال می‌کنند افزایش پیدا کند، حتماً اثرات منفی اجتماعی در کوتاه‌مدت و بلندمدت به بار خواهد آورد.

به طور مثال، سال‌هاست ایران به لحاظ اقتصادی با تحریم‌های سخت بین‌المللی روبروست و در اوایل دهه گذشته، عده‌ای از مسئولان منکر تاثیر منفی تحریم‌ها بر اقتصاد می‌شدند، اما هرچه جلوتر آمدیم و اقتصادمان به تبع این فشارها، بیشتر تحت فشار قرار گرفت، ادبیات این افراد هم تغییر کرد و اعلام داشتند که تحریم‌ها خیلی تاثیری بر اقتصاد ندارد و مشکلات کنونی، ریشه در خودتحریمی‌ها دارد. از سوی دیگر می‌توان به مثالی ساده‌تر و دم‌دستی‌تر اشاره کرد. در چند روز اخیر که به واسطه تورم و گرانی‌ها، برخی شهر‌ها با شلوغی‌هایی مواجه شد، عده‌ای از مدیران دولتی و نمایندگان مجلس روی به اظهارنظرهای عجیبی آوردند و کشور را آرام و فارغ از اعتراضات مدنی جلوه دادند!

اینکه قبول‌نکردن بحران چقدر می‌تواند تاثیر منفی در آینده اداره کشور داشته باشد را از بهروز محبی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم جویا شدیم.

این نماینده مجلس گفت: به هر حال اگر در کشور اتفاق نامبارکی می‌افتد، حتماً باید در بیان واقعیت تلاش کرد و از همین‌رو هست که ما در مجلس خیلی بزرگ‌تر به موضوع نگاه کردیم، یعنی رفتیم به سراغ تصویب قانون شفافیت در امور مختلف از جمله اقتصاد.

وی افزود: شفافیت برای این است که همه چیز در ویترین باشد و مردم، محرم فرض شوند. این مطالبه به حق مردم است، زیرا اعتمادی که در سال‌های گذشته آسیب دیده است، به واسطه این‌دست رویکردهاست که بازسازی خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: یکی از کار‌هایی که هم به شفافیت منجر می‌شود و هم، اعتماد جامعه را به خود جلب می‌کند، ارتباط نزدیک، میدانی، صمیمی و دقیق مسئولان با مردم است. مسئول باید کف جامعه را لمس و فقط شنونده نباشد، یعنی نظرات مردم را در تصمیمات آینده دخیل کند، این‌طوری یک حس خودی بودن به همه دست می‌دهد که در نهایت به افزایش سرمایه اجتماعی و بالندگی در همه حوزه‌ها منجر خواهد شد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس اظهار داشت: گاهی با بدسلیقگی و منکر شدن واقعیت‌ها، تاثیر منفی بر روی جامعه می‌گذاریم و می‌بینیم برخی از همان افراد گلایه‌مند به خاطر اینکه صدایشان شنیده نشده در جایی دیگر یک بحران کوچک را بزرگ جلوه می‌دهند.

این چهره اصولگرا یادآور شد: با مخفی‌کردن، نمی‌توان بحران را کم کرد. این رویکرد حتی باعث افزایش بی‌اعتمادی هم خواهد شد و در آینده شکاف بین مردم و مسئولان را بیشتر می‌کند و به تبع آن، تصمیمات آتی دولت هم به مخاطره می‌افتد، چون افراد زیادی را به خاطر عملکردش از دست داده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهمی که به مسئولان کشور توصیه می‌کنم، داشتن زبان عذرخواهی در برابر مردم است. گاهی اتفاقی می‌افتد و نتیجه خوبی به بار نمی‌آید و شاید من مسئول در آن دخیل نبودم، اما اشکال ندارد به خاطر آن موضوع هم از مردم عذرخواهی کنم؛ این مسیر یک نوع همراه‌شدن با مردم است و مطمئناً آن‌ها هم با دیدن صحنه‌ها بیشتر به ما مسئولان فرصت خواهند داد.

محبی در پایان گفت: باید فرهنگ عذرخواهی مسئولان از مردم را در کشور جا انداخت؛ این کاری است که بهتر بود سال‌ها پیش رخ می‌داد، اما اکنون ضرورت دارد که این اتفاق در واقعیت به منصه ظهور برسد. ضمناً عذرخواهی کافی نیست، اگر زندگی و عملکرد مسئولان شفاف نباشد، جایگاه عذرخواهی هم به مرور از بین می‌رود، چون مردم می‌فهمند توخالی و عوام‌فریبانه است.

منبع: جامعه 24

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر