کد خبر: 132383
A

پناهیان: اصولا هیئت نمی تواند سیاسی نباشد؛ زیرا ائمه اطهار را به خاطر حفظ قدرت کشتند

علیرضا پناهیان گفت: کار سیاسی به معنای کلی آن همیشه باید در هیئت باشد؛ اصولا هیئت نمی تواند سیاسی نباشد؛ در هیئت باید به مقوله قدرت توجه داشت زیرا ائمه اطهار (ع) را به خاطر حفظ قدرت، کشتند بنابراین نمی شود هیئتی ها قدرت طلبی را متوجه نباشند اما این سیاسی بودن به معنای داشتن تحلیل و تبیین سیاسی است.

پناهیان: اصولا هیئت نمی تواند سیاسی نباشد؛ زیرا ائمه اطهار را به خاطر حفظ قدرت کشتند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه های استان خراسان رضوی، حجت الاسلام علیرضا پناهیان عصر پنجشنبه در گردهمایی دختران هیئت مذهبی دانشجویی کشور در مشهد افزود: متقاعدسازی افراد در شبکه ها با متقاعدسازی آن ها از طریق تبلیغات، متفاوت است برهمین اساس جریان سازی از کارکردهای شبکه و تشکیلات است.

وی در تبیین اهمیت و کارکردهای زندگی جمعی گفت: قوانین اصولا یک حداقل برای استحکام بنای جامعه هستند و نمی شود به تنهایی مبنای زندگی قرار گیرند، خصوصا که افراد را بی تفاوت نسبت به هم بار می آورد.

این سخنران مذهبی عنوان کرد: هیئت به معنای زندگی جمعی یعنی شبکه و جریان سازی است که مقدمه ساز ظهور بوده و تفاوت تمدن اسلام و غرب را نشان می دهد.

وی افزود: در قرآن به جای واژه قانون، از تعبیر امر به معروف و نهی از منکر به معنای مسئولیت اجتماعی به عنوان سطح حداقلی تذکر دادن، استفاده شده است که مربوط به زندگی جمعی است؛ فرد مؤمن در زندگی جمعی و تشکیلاتی رشد می کند چرا که در زندگی اجتماعی هم خود فرد انتخاب می کند با چه کسانی در ارتباط باشد اما در زندگی تشکیلاتی، این انتخاب دیگر دست او نیست.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه هیئت، یک زندگی جمعی است که باید تحولی در آن رخ دهد تا از ستاد برگزاری مراسم، به تشکیلات و شبکه اجتماعی تبدیل شود، برخورداری از اخلاق اجتماعی مناسب را لازمه تشکیلاتی شدن هیئت دانست و گفت: نخستین مؤلفه در این راستا، اختصاص وقت منظم برای حضور در هیئت است؛ بیش از برگزاری مراسم ها، چگونه برگزار کردن آن ها مهم است. به همین دلیل هر چقدر کاربلد هستید، به جای اینکه خودتان انجام دهید، کار را به اعضای جدید بسپارید تا آن ها هم کاربلد شوند.

وی مسوولیت سپاری را دومین مؤلفه برای تشکیلاتی کردن هیئت معرفی و اظهار کرد: لازمه مسوولیت سپاری، شناخت انواع آدم ها و به رسمیت شناختن تفاوت آن ها است و باید ظرفیت ها را شناخت و متناسب آن عمل کرد.

استاد حوزه و دانشگاه، توان تحمل و تعامل با یکدیگر به ویژه میان راهبران هیئت را سومین مولفه تشکیلاتی شدن هیئت دانست و گفت: وقتی این مهم در راهبران هیئت نباشد، ترجیح می دهند به جای افراد قوی، با افراد ضعیف کار کنند در حالیکه تشکیلات یعنی گروهی از افراد توانمند که هر یک می توانند ۱۰ هیئت را راهبری کنند.

وی با بیان اینکه تشکیلات دانشجویی حتی می تواند بار بوروکراسی دانشگاه را کاهش داده و بسیاری گره ها را باز کند، از دانشجویان خواست تشکیلات را جدی گرفته ودر زمینه کار برای اهل بیت (ع)، ذهنشان را از برگزاری مراسم به ایجاد یک تشکیلات، تغییر دهند و ادامه داد: برنامه های هیئت نباید اینگونه باشد که افراد بیایند دعایی زیارتی بخوانند و بعد مانند مسافران اتوبوس، پراکنده شوند و کاری به یکدیگر نداشته باشند.

حجت الاسلام پناهیان، رشد فردی و سیاسی را از دیگر ویژگی های کار تشکیلاتی برشمرد و با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر آموزش زندگی جمعی و کار تعاونی در دیدار اخیر با معلمان، گفت: رانت خواری ها به خاطر ضعف ماست؛ اگر زندگی جمعی مان تقویت شود، دیگر احزاب بر ما حکمرانی نمی کنند و کسی از مسئولان جرات خطا نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: کار سیاسی به معنای کلی آن همیشه باید در هیئت باشد؛ اصولا هیئت نمی تواند سیاسی نباشد؛ در هیئت باید به مقوله قدرت توجه داشت زیرا ائمه اطهار (ع) را به خاطر حفظ قدرت، کشتند بنابراین نمی شود هیئتی ها قدرت طلبی را متوجه نباشند اما این سیاسی بودن به معنای داشتن تحلیل و تبیین سیاسی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر