کد خبر: 13239
A
دیده بان ایران گزارش می دهد:

سه سکانس از رفتارهای عجیب احمدی نژاد/ از تخصیص یک میلیارد برای خرید شیرینی تا بذل و بخشش به همسایه شمالی و وام نجومی به تانزانیا

دولت تاجیکستان که دولت ثروتمندی هم است ۱۵۰ میلیون دلار از ایران وام گرفته بود، رییس جمهور دولت دهم آقای احمدی نژاد که برای افتتاح این سد به تاجیکستان رفتند در نطق‌شان گفتند که این هدیه‌ای از جانب ملت ایران به شما است، از آن روز دیگر تاجیک‌ها قسط وام‌های خود را پرداخت نمی‌کنند و می‌گویند رییس جمهور شما به عنوان هدیه این را به ما داده است

سه سکانس از رفتارهای عجیب احمدی نژاد/ از تخصیص یک میلیارد برای خرید شیرینی تا بذل و بخشش به همسایه شمالی و وام نجومی به تانزانیا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجم تخلفات در دوران 8 ساله ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به قدری گسترده است که شاید رسیدگی قضایی و حقوقی به آن چندین سال طول بکشد؛ آنطور که «فیاض شجاعی» دادستان دیوان محاسبات در جمع اعضای فراکسیون شفاف‌سازی مجلس دهم گفته ست: دولت دهم ( دولت دوم احمدی نژاد) 48 هزار میلیارد تومان و شخص احمدی نژاد 12 هزار میلیارد تخلف مالی مرتکب شده‌اند؛ این موضوع را محمود صادقی عضو برجسته فراکسیون امید نیز در صحن علنی مجلس مطرح کرد و از هیئت رئیسه مجلس خواست تا اسناد این تخلفات هنگفت را از دیوان محاسبات و رییس این دیوان درخواست کند.  

 

*اعطای وام نجومی به تانزانیا

 

دو روز پیش میزگردی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با موضوع «روابط اقتصادی ایران با کشورهای جهان سوم، صدقه دهی یا سرمایه‌گذاری؟» با حضورطهماسب مظاهری وزیر اقتصاد دولت اصلاحات و رئیس پیشین بانک مرکزی و  مصباحی‌مقدم رئیس اسبق کمیسیون اقتصادی و رئیس پیشین کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس برگزار شد؛ در اثنای مباحث مطروحه در این میزگرد، طهماسب مظاهری که در دولت نخست احمدی نژاد متصدی ریاست بانک مرکزی بود به دو مورد از تصمیمات اقتصادی عجیب و خلق الساعه احمدی نژاد اشاره کرد؛ مظاهری گفت: 

«در دولت قبل آقای احمدی‌نژاد به من دستور داد که از اعتبارات بانک مرکزی 50 میلیون دلار به لبنان کمک کنم که من گفتم این کار فقط با مصوبه مجلس یا دستور رهبری ممکن است و بعد گفتند کمک نکن ولی 50 میلیون دلار در بانک مرکزی لبنان سپرده‌گذاری کن که باز هم گفتم بدلیل آنکه بانک مرکزی لبنان اعتبار لازم برای بازپرداخت سپرده را ندارد نمی‌شود، این کار را نمی‌کنم که بعد از من کردند.»

وی همچنین در ادامه سخنانش در این میزگرد با اشاره به اینکه بعضی از کمک‌های بلاعوضی که در دولت احمدی نژاد پرداخت شده است دارای مکانیزم مناسبی برای بازپرداخت نیست، گفت: بعضی از این قراردادها در عالم دوستی پرداخت شده‌اند مانند وامی که دارای رقم زیادی بود و به تانزانیا پرداخت شد در قالب یک قرارداد ساده و یک صفحه‌ای بود و از این نوع موارد زیاد است.

 

*تخصیص یک میلیارد برای خرید شیرینی

 

اما در دوران 8 ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد از این دست تصمیمات اعجاب انگیز و محیرالعقول بویژه در حوزه های مالی و اقتصادی کم اتخاذ نگردید؛ برای نمونه، زهرا شجاعی (مشاور رئیس جمهورو رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات) که سال 84 در فاصله زمانی تغییر دولت، مجال این را داشته تا در چند جلسه اول کابینه احمدی‌نژاد حضورداشته باشد، در گفتگویی با شماره 23 مجله اندیشه پویا گفته است:

«با شرکت در هیئت دولت نهم تفاوت چشمگیر دوکابینه قبلی و جدید را متوجه شدم. تمام افرادی که آنجا آمده بودند، نخستین باری بود که پایشان به هیئت دولت باز می‌شد به‌جز آقای احمدی‌نژاد که پانزده‌دقیقه‌ای در دوره‌ای که شهردار تهران بود مهمان هیئت دولت بود. حتی در اداره جلسه نیز تفاوت مدیریتی فاحشی در جریان بود. از کابینه آقای خاتمی تنها من و آقای شیبانی رییس بانک مرکزی و دکتر رحمتی وزیر راه حضور داشتیم و آقای مهرعلیزاده هم که به‌کل نیامد. فضا سنگین بود. دستور جلسه خیلی ساده بود. آقای احمدی‌نژاد از روی متن می‌خواند و هر موضوعی که تمام می‌شد دعوت به صلوات می‌کرد و وارد دستور جلسه بعدی می‌شد. نزدیک نیمه شعبان بودیم. آقای مشایی طرحی آورد با عنوان «میثاق با امام زمان، بیعت با رهبری» و یک میلیارد تومان برای شربت و شیرینی در جمکران درخواست هزینه کرد ... آقای رحمتی وزیر راه در آن جلسه پیشنهاد خوبی دادند. گفتند که شربت و شیرینی که دولتی نیست و نیاز به تعیین اعتبار ندارد و به‌جای آن می‌توانید پانصد میلیون دیگر روی آن بودجه بگذارید تا ما جاده قم – جمکران را درست کنیم تا مردم در مسیر زیارت آسیب نبینند. آقای احمدی‌نژاد ناراحت شد و اعتراض کرد که این چه تفکری است، صدایش بالا رفت که دولت عوض‌شده و شما فکر می‌کنید مملکت را وزارتخانه حفظ می‌کند؟ گفت «جمکران است که کشور را حفظ می‌کند».

 

*بذل و بخشش به همسایه شمالی

 

حسین مرعشی نیز در اولین کنگره استانی حزب کارگزاران سازندگی در خراسان رضوی که اخیرا در مشهد برگزار شد، به مورد دیگری از تصمیمات شگفت انگیز احمدی نژاد اشاره کرده و گفته است: در زمان آقای خاتمی سدی در دولت تاجیکستان توسط مهندسین ایرانی ساخته شد و دولت تاجیکستان که دولت ثروتمندی هم است ۱۵۰ میلیون دلار از ایران وام گرفته بود، رییس جمهور دولت دهم آقای احمدی نژاد که برای افتتاح این سد به تاجیکستان رفتند در نطق‌شان گفتند که این هدیه‌ای از جانب ملت ایران به شما است، از آن روز دیگر تاجیک‌ها قسط وام‌های خود را پرداخت نمی‌کنند و می‌گویند رییس جمهور شما به عنوان هدیه این را به ما داده است. چنین افرادی مظهر دفاع از حقوق مردم و آقای هاشمی مظهر ریخت و پاش شدند.

گزارش از نیما صداقت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر