کد خبر: 13253
A

ترامپ دادستان کل آمریکا را عزل کرد/ تاوان مخالفت با مقررات مهاجرتی جدید

رئیس‌جمهوری آمریکا در اقدامی دادستان کل این کشور را به دلیل مخالفت بادستور وی مبنی بر ممانعت از ورود شهروندان ایران و هفت کشور مسلمان جهان به خاک آمریکا برکنار کرد.

ترامپ دادستان کل آمریکا را عزل کرد/ تاوان مخالفت با مقررات مهاجرتی جدید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در اقدامی، «سالی یتس» دادستان کل آمریکا را به دلیل مخالفت با طرح ترامپ برای جلوگیری از اتباع ایران و شش کشور مسلمان دیگر به خاک آمریکا، برکنار کرد.

روزنامه انگلیسی «گاردین» در این خصوص گزارش کرد، کاخ سفید گفته است که دادستان کل آمریکا که گزینه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا بوده است، با نامه‌ای که در آن به مقامات دستور داده بود که فرمان اجرایی ترامپ را اجرا نکنند، به وزارت خارجه خیانت کرده است.

ترامپ، یتس را بعد از آن اخراج کرد که وی به وکلای وزارت دادگستری گفته بود که از فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر جلوگیری از ورود اتباع ایران، عراق، سوریه، لیبی، سودان، سومالی و یمن به خاک آمریکا، دفاع نکنند.

کاخ سفید روز دوشنبه (دیروز) اعلام کرد که یتس با امتناع از اجرای فرمان قانونی که با هدف محافظت از شهروندان آمریکا طراحی شده است، خیانت کرده است.

ترامپ پیشنهاد داده است که «دانا بوئنته» داستان منطقه شرقی «ویرجینیا» را بعنوان سرپرست دادستان کل آمریکا فعالیت کند.

«جف سشنز» گزینه رسمی ترامپ برای سمت دادستانی کل آمریکا که یک سناتور تندرو ضدمهاجران است هنوز توسط سنا تأیید نشده است.

«سالی یتس» دادستان کل موقت آمریکا که پس از اتمام دوره «لورتا لینچ» دادستان کل سابق آمریکا در تاریخ 20 ژانویه 2017 میلادی این سمت را عهده دار شده است، در گفت‌وگو با وکلای حقوقی وزارت دادگستری آمریکا تأکید کرده بود که در حمایت از فرمان اجرایی اخیر «دونالد ترامپ» درباره منع ورود مهاجران و پناهجویان به آمریکا هیچ استدلال حقوقی وجود ندارد.

وی در نامه‌ای افزود: «در حال حاضر، من متقاعد نشده‌ام که دفاع از این فرمان اجرایی با این مسئولیت‌ها همخوانی دارد. علاوه براین، مطمئن نیستم که این فرمان قانونی باشد».

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای در اینباره گفت: «خانم یتس، گزینه دولت ترامپ است که در خصوص مرزها ضعیف است و ضعیف‌تر از آن در بخش مهاجرت غیرقانونی است».

این بیانیه ادامه می‌دهد: «زمان آن رسیده است که درباره محافظت از کشور، جدی باشیم. درخواست بررسی سخت‌تر افرادی که از هفت مکان خطرناک (به آمریکا) سفر می‌کنند، افراط‌گرایانه نیست. محافظت از کشورمان، عقلانی و ضروری است».

این بیانیه ادامه می‌دهد که ترامپ «خانم یتس را از وظایفی که برعهده داشت، رها کرد» و بوئنته تا زمان تأیید سشنز توسط سنا، مسئولیت وی را برعهده خواهد داشت.

کاخ سفید مدعی شده است که سناتورهای دموکرات به دلایل سختگیرانه سیاسی، تأیید سشنز را به تعویق انداخته‌اند.

بوئنته نیز در این خصوص گفته است: «افتخار دارم که در این نقش به رئیس‌جمهور ترامپ تا زمان تأیید سشنز، خدمت کنم. من از قوانین کشور برای اطمینان حاصل کردن از اینکه مردم و ملت ما محافظت می‌شوند، دفاع می‌کنم و آن را اجرا می‌کنم».

دموکرات‌ها از این اقدام ترامپ در برکناری دادستان کل آمریکا انتقاد کردند و «زاک پتکاناس» مشاور ارشد کمیته ملی دموکرات‌ها گفت: «دونالد ترامپ می‌تواند تلاش کند تا میهن‌پرستان قهرمان همچون سالی یتس را ساکت کند اما نمی‌تواند صدای رو به رشد مردم آمریکا که درباره ریاست‌جمهوری ظالمانه وی آگاه و بیدار شده‌اند را ساکت کند. یتس درباره ممنوعیت غیرقانونی ضدمسلمانان ترامپ که تروریست‌های سراسر جهان را برجسته می‌کند، حقیقت را بیان کرد».

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر