کد خبر: 132586
A

جمالی نوبندگانی: ما تمایل داریم به اروپایی‌ها گاز بفروشیم اما آنها نمی‌خرند

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی می گوید: «این حرف درستی است و حتما باید در روابط اصل را بر توازن گذاشت اما مساله این است که اروپایی‌ها دست در تحریم‌های ثانویه آمریکا دارند. دقت کنید که مایل به فروش گاز به اروپایی‌ها هستیم اما آنها نمی‌خرند. ما تمایل به صادرات گاز داریم اما طبیعتا خریدار هم باید مایل باشد و پول را برگرداند اما اروپایی‌ها چنین آمادگی‌ای ندارند.»

جمالی نوبندگانی: ما تمایل داریم به اروپایی‌ها گاز بفروشیم اما آنها نمی‌خرند

به گزارش دیده بان ایران؛ در روزهای اخیر اخبار متعددی منتشر شد که حاکی از کاهش قیمت نفت روسیه و تمایل چین برای خرید نفت از این کشور بود. این موضوع در شرایطی که چین یکی از خریداران اصلی نفت ایران به حساب می‌آید موجب بروز نگرانی‌هایی شد و حتی این تصور را ایجاد کرد که روس‌ها که وقتی به خاطر جنگ اوکراین تحریم شدند گفته می‌شود شاید بتوانند از تجارب ایران در دور زدن تحریم استفاده کنند، با تخفیف‌هایی که روی قیمت نفت خود می‌دهند به فکر تصاحب بازار ایران هستند. 

این گمانه موجی از انتقاد به سیاست نگاه به شرق و تمرکز بر همکاری راهبردی با چین و روسیه را نیز به راه انداخت. حال آنکه بسیاری از تحلیلگران با در نظر گرفتن اینکه هم اقدام چین و اقدام روسیه کاملا طبیعی و مبتنی بر منافع ملی‌شان است، از مشتری‌های متعدد نفت ایران گفته و تاکید کردند که ما از همکاری دو کشور دوست خود لطمه نخواهیم دید.

یکی از این کارشناسان محمدجواد جمالی‌نوبندگانی است. این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در این باره به «فردا» گفت: « باید توجه کنیم که بالاخره کشور روابط خود را بر اساس منافع خود تنظیم می‌کند. اینکه کشوری مثل روسیه برای کاهش آثار تحریمی قیمت نفت خود را کاهش دهد موضوع قابل پیش‌بینی‌ای بود. در عین حال اینکه چینی‌ها از هرجا که ارزان‌تر بود، بخرند هم یک موضوع طبیعی است.نکته دیگر اینکه بر اساس گزارشاتی که داریم ما هم منابع فروش متنوعی داریم و خریدار نفت ما صرفا چینی‌ها نیستند. خریداران ما صرفا دولت‌ها نبوده و شرکت‌های واسطه‌ای هستند.»

وی تاکید کرد: « به خاطر این تنوع فروش و عدم تمرکز بر دولت‌ها اگرچه این موضوع اخیر بر میزان فروش نفت ما بی‌تاثیر نیست اما این طور هم نیست که خیلی در روابط ما و مسائل مالی ما اختلال ایجاد کند. این‌ بحث‌ها کاملا قابل پیش‌بینی بود و متنوع‌سازی فروش هم توانسته تا حدی این مشکل را حل کند.»

این نماینده پیشین مجلس در واکنش به کسانی که می‌گویند چون روسیه به چین نفت می‌فروشد ما هم باید تلاش کنیم که جایش را در بازار گاز اروپا بگیریم، گفت: «این حرف درستی است و حتما باید در روابط اصل را بر توازن گذاشت اما مساله این است که اروپایی‌ها دست در تحریم‌های ثانویه آمریکا دارند. دقت کنید که مایل به فروش گاز به اروپایی‌ها هستیم اما آنها نمی‌خرند. ما تمایل به صادرات گاز داریم اما طبیعتا خریدار هم باید مایل باشد و پول را برگرداند اما اروپایی‌ها چنین آمادگی‌ای ندارند.»

وی افزود: «قطعا ساده‌اندیشی است که فکر کنیم روسیه و چین یا هر کشور دیگری به خاطر ما تب می‌کنند و حتما به منافع خود نظر دارند. اما مساله این است که اروپا الان از ما خرید ندارد و اگر هم بخواهد بخرد، هم تحریم آمریکا شامل حالش می‌شود و هم نمی‌تواند پولی را به ما منتقل کند.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر