کد خبر: 132648
A

حزب جمهوریت ایران اسلامی: دولت نازپرورده نتوانسته هیچ گشایشی در اقتصاد و معیشت مردم ایجاد کند

حزب جمهوریت ایران اسلامی به مناسبت فرا رسیدن قرن جدید، با محوریت مسائل و مشکلات جاری کشور بیانیه‌ای صادر کرد.

حزب جمهوریت ایران اسلامی: دولت نازپرورده  نتوانسته هیچ گشایشی در اقتصاد و معیشت مردم ایجاد کند

به گزارش دیده بان ایران؛ ایرانیان در حالی به قرن جدید گام می نهند  که یک سده مهم و تاریخی در حیات سیاسی و اجتماعی را پشت سر گذاشته و با هزینه کردن منابع عظیم انسانی، مادی و معنوی، تجارب گرانسنگی را  در عبور از دنیای قدیم به دنیای مدرن و عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات بدست آورده اند. عقلانیت حکم می کند با مرور و مطالعه مکرر این آموخته ها و تجربیات و با عبرت گرفتن از تاریخ گذشته از تکرار ناگواری ها و روش‌های ناکارآمد دست برداشته و توجه داشت که نسل جدید ایران زمین با رصد هوشمندانه و دقیق عملکردها دیگر تحمل ناکارآمدی و فقر و  توسعه نایافتگی و عدم توازن در توسعه پایدار و تخریب منابع غنی و کم نظیر طبیعی و معنوی  کشور را ندارد. در زمانه ای که حجم سنگین اطلاعات و اخبار از در و دیوار جاری و ساری می شود ، امکان جعل واقعیات و تحریف وقایع و رخدادهای سیاسی و اقتصادی وجود ندارد. مگر می شود در مورد اشغال ایران توسط  متفقین در آغاز قرن گذشته، کودتای ننگین ۲۸ مرداد و دخالت بیگانگان در سرنوشت کشور، نهضت مشروطه خواهی  و عدالت طلبی ساکنان این مرز و بوم، آغاز عصر مدرنیته در ایران، مبارزات آزادی‌خواهانه  اقشار مختلف مردم در مقابل استبداد و خودکامگی حاکمان رژیم پهلوی، پیروزی انقلاب اسلامی با آن اندیشه ها و آرمانهای والا و مردمی به رهبری بنیانگذار سترگ جمهوری اسلامی خمینی کبیر و تلاش های مجدانه برای تثبیت آن انقلاب بزرگ و مردم محور، جانفشانی خالصانه ایرانیان در هشت سال دفاع مقدس، تلاش متفکران و نواندیشان برای تثبیت مردم سالاری و دموکراسی با حضور و مشارکت اکثریت مردم، نحوه تعامل با دنیای جدید و نقش آفرینی حاکمان در مناقشات منطقه ای و بخصوص در ارتباط با همسایگان و نحوه مقابله با بحران های سیاسی و اجتماعی و زیست محیطی و اقتصادی در قرن گذشته، حقیقت را پنهان کرد و خلاف واقع نظر داد. حزب جمهوریت ایران اسلامی به عنوان یک حزب اصلاح طلب و تحول خواه در سپهر سیاسی ایران زمین در اولین بیانیه قرن جدید ضمن فراخوان حاکمان و تصمیم سازان عرصه های مختلف مدیریت کشور به تحول و تغییر در رویکردهای غلط و هزینه زا و ضد مردمی در سال های گذشته که در مواردی فرسنگ ها با دانش بشری  و آرمان های انقلاب اسلامی و قانون اساسی فاصله دارد، دیدگاه و مواضع خود در خصوص برخی از مسائل مهم داخلی و بین المللی را به اختصار و به شرح ذیل اعلام می نماید و امید دارد  تا دیر نشده و مابقی اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی زایل نشده است، تصمیم سازان و تصمیم گیران در راستای اصلاح بنیادین امور گام بردارند:

سیاستهای داخلی:

  1. دولت انقلابی ونواصولگرایان مدعی

دولت نازپرورده که حمایت همه جانبه تمامی قوای داخلی نظام را چه قبل از تشکیل و چه در حین مبارزات انتخاباتی و چه بعد از شروع فعالیتش، با خود دارد، درحالی وارد دومین سال از عمر خود می شود که سایه سنگین تحریم ها همچنان اقتصاد ایران را در ضعف طاقت فرسا فرو برده و برخلاف ادعاها و وعده های خیالی دولتمردان نه تنها هیچ گشایش قابل توجهی در وضعیت اقتصادی و معیشت مردم ایجاد نشده است، بلکه با اقدام به جراحی های جدید اقتصادی ناکارآمد، برخلاف گزارش های رییس جمهور محترم، موج گرانی ها  از اقلام خوراکی ضروری مردم عبور کرده با حذف ارز ترجیحی به قلمروهای جدید مانند دارو نیز گسترش یافته است و هیچ برنامه روشنی برای کنترل اوضاع مشاهده نمی شود. رییس دولت همواره بصورت دستوری از همه می خواهند که “گرانی ها باید مهار شود” یا “مفاسد اقتصادی باید ریشه کن شود” یا “دارو در دست مافیاست” گویی مردم مقصرند و باید تلاش کنند تا رضایت دولتمردان حاصل شود! از سوی دیگر رفاه زدگی مسئولین، مسافرت ها و کسب اقامت کشورهای دیگر برای خود و فرزندانشان، خرید ملک در خارج و آوردن اقلام زندگی از آنجا به ایران، موجبات عصبانیت بیشتر مردم شریف ایران را فراهم نموده است. حزب جمهوریت ایران اسلامی بر اساس دانش و تجربه زیسته اعتقاد دارد مانند همه کشورهای توسعه یافته، تنها راه رشد و بالندگی کشور در حوزه های گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در سایه تعامل سازنده و دلسوزانه دولتمردان و نخبگان و سیاست ورزان مردمی جامعه است و ترویج تحکم و یک جانبه گرایی و فشارهای امنیتی و قضایی برای حذف و به حاشیه کشاندن منتقدان سیاست های غلط جاری راه به جایی نخواهد برد. متاسفانه اخبار نگران کننده زیادی از دخالت‌های برخی افراد و بیوت ونهادهای خاص در کار وزرا و دولتمردان شنیده می شود؛ گویی دولت یک “بنیاد مشترک المنافع” است که برای رضایت هم پیمانان انتخاباتی، باید هرچند وزارتخانه را به گروهی سپرد و هر قسمت ساز خود را بزند. هشدار می دهیم این وضعیت برای مدیریت یکپارچه کشور خطرناک و بسیار آسیب زا خواهد بود.

  1. مجلس حداقلی و غیر متخصص

تلاش پشت پرده در کوچک کردن قواره مجلس و فرمایشی نمودن آن به عیان مشهود است. مجلس شورای اسلامی که مطابق گفته ی بنیانگذار انقلاب اسلامی قرار بود “عصاره ی فضایل ملت و در راس امور” باشد، شوربختانه همان گونه که عقلا پیش بینی  می کردند در این مجلس به اصطلاح انقلابی که با حذف گسترده ی گروه های فکری دیگر و در یک رقابت نابرابر و ویژه خوارانه و با مشارکت پایین مردمی بنا نهاده شده است، هیچ کورسوی امیدی جهت حل مشکلات کلان کشوری مشاهده نمی شود و چنان درمسائل  مختلف، ضعیف و منفعل عمل می کنند که تعجب برانگیز است. ورود به حوزه های مختلف با نگاه غیر تخصصی و ضد مردمی مانند طرح صیانت، لغو تغییرات ساعت رسمی کشور، سکوت و هم آوایی در برابر جریان‌های خشن علیه زنان و دختران و محدود کننده فعالیت آنان در عرصه های مختلف، رای منفی به شفافیت مالی مسؤولان و بخصوص خود مجلسیان، عدم دقت نظر در تصویب بودجه و لغو لحظه ای مصوبات یک قرن گذشته در موضوع حساس سیاست خارجی و ده ها مورد مشابه دیگر، همه از شاهکارهای تاریخی این مجلس است که به هیچ عنوان قابل دفاع و در تراز ملت زجر کشیده ایران نیست و تصمیم بزرگ و جدی برای اصلاح این روند سراسر اشکال را می طلبد.

  1. نهاد روحانیت و حکومت دینی

روحانیون و بانیان حکومت دینی که در اوایل نهضت نورچشم ملت ایران و الگو بودند، این روزها متاسفانه با اتفاقات عجیب و ناگواری مواجه هستند، چالشی که در آغاز قرن جدید در مقابل روحانیت محترم به عنوان یکی از ارکان رشد و اعتلای اخلاقی و دینی جامعه قرار گرفته است، بسیار قابل تامل و ریشه یابی است. حزب جمهوریت ایران اسلامی ضمن ارج نهادن به زحمات علمی و تلاشهای صادقانه روحانیون واقعی و دلسوز که همواره در طول تاریخ ملجا و پناه دینی و عاطفی مردم بوده اند و با توجه به اندیشه ها و اهداف بلند بانیان حکومت دینی در قالب جمهوری اسلامی، ریشه این نفرت ها را در  نگاه‌ها و برداشت های متحجرانه و واپس گرایانه آن خوانش مذهبی می داند که از طرفی سابقه آداب و رسوم  و آیین های ملی و تمدنی غنی همچون جشن‌های ملی نوروزی و شخصیت ها و اماکن تاریخی ایرانی را به عمد نادیده یا مورد حمله قرار می دهد و از طرف دیگر حقوق عامه مردم و بخصوص بانوان محترم را محدود می کند (نظر ارتجاعی و غیرعقلانی یکی از ائمه جمعه در خصوص تحریم حضور زنان در ورزشگاه‌ها، و کنسرت ها نمونه آشکار آن است که متاسفانه قانون شده وشائبه ی حکومت در حکومت را به اذهان متبادر می کند) این موارد هویت ساز و مواردی که ناگفته می‌ماند، بین مردم و قشر بزرگ روحانیون فاصله ایجاد می کند. حزب جمهوریت ترویج دوگانه هویت ایرانی و هویت اسلامی و نیز حق حکومت دینی و حق مردم و مقابل نهادن آن دو را  محکوم می کند و ریشه اکثر برخوردهای ناصواب و حمله ها و هتک حرمت ها به روحانیت را ، ترویج این اندیشه های انحرافی و فرسنگ ها دور با اندیشه رهبران اصیل انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف اجتماعی و بخصوص برخوردهای ناصواب با بانوانی که برای حقوق اولیه خود که تمامی جوامع بشری به رسمیت شناخته اند، می داند، بویژه آنکه این مواضع از بلندگوهای رسمی نماز جمعه که باید وحدت بخش باشد اعلام گردیده و مواضع رسمی نظام به حساب می آید. لازم است برای بیداری مدعیان دینداری و به هدف اصلاح این رویه غلط و مخرب، دو سند از صحیفه امام خمینی ره به عنوان بالا ترین مرجع تقلید زمانه و بنیانگذار انقلاب، در مورد آفت حضور روحانیون در قدرت و تلاش برای تثبیت نگاه های خاص در حکمرانی دینی  ارائه شود و قضاوت به مردم و عقلای قوم واگذار گردد :

“اگر یک شخصی را دیدید که از وظیفه اهل علم، از وظیفه انسانی ـ اسلامی تخطی می کند، او را نهی کنید. اگر [اصلاح] نمی شوند، کنار بگذارید. باید همه به وظیفه اسلامی عمل کنیم به دست دیگران فرصت ندهیم، بهانه ندهیم دست دشمنان که ما را آلوده کنند و بگویند که اهل علم، یا دیکتاتور هستند یا انحرافات دارند یا برای خودشان می خواهند.” (صحیفه امام، ج 8، ص 303)

“همیشه نگران آن هستم که مبادا این مردمی که همه چیزشان را فدا کردند و به اسلام خدمت نموده و به ما منت گذاشتند، به واسطه اعمال ما از ما نگران بشوند. زیرا آن چیزی که مردم از ما توقع داشته و دارند و به واسطه آن دنبال ما و شما آمده اند و اسلام را ترویج نموده و جمهوری اسلامی را به پا کردند و طاغوت را از میان بردند، کیفیت زندگی اهل علم است. اگر خدای نخواسته مردم ببینند که آقایان وضع خودشان را تغییر داده اند، عمارت درست کرده اند و رفت و آمدهایشان مناسب شأن روحانیت نیست و آن چیزی را که نسبت به روحانیت در دلشان بوده است از دست بدهند، از دست دادن آن همان و از بین رفتن اسلام و جمهوری اسلامی همان.” (صحیفه امام، ج 19، ص 317)

  1. خطر ورود بی رویه مهاجرین افغانی به ایران

با تسلط کامل طالبان بر افغانستان و مشخص شدن روش حکومتی و ایدئولوژی حاکم بر اندیشه مخرب و افراطی این گروه که حرمت انسانی و حقوق بشر را به مسلخ قدرت پرستی کشانده است، شاهد موج گسترده ورود مهاجرین افغان به صورت غیرقانونی به کشور هستیم که ممکن است تبعات سنگین معیشتی و امنیتی برای ایران به همراه داشته باشد. امر پناهجو پذیری نیزباید کاملا از ابعاد مختلف در چارچوب تصمصم گیری های کلان، عاقلانه و هوشمندانه توسط تمامی ارگان های ذیربط مورد بازبینی و دقت نظر قرار گیرد . لازم به ذکر است برادران و خواهران افغانی سال هاست در ایران حضور دارند و اکثریت مطلق آن ها در راستای منافع کشور صادقانه کار و تلاش نموده اند و در فعالیت های اقتصادی حضور غیر قابل کتمانی دارند و نمی توان موارد استثنا را به کل تعمیم داد. در خصوص ورد افاغنه به ایران نیز باید توجه داشت نه می شود درها را بست و نه بی رویه در و دروازه را باز گذاشت. در هر کشوری که پناهجو می پذیرد کاملا کنترل شده و دقیق، پس از شناسایی کامل و شفاف شدن دلایل مهاجرت، مدارک هویت قانونی صادر می شود و با اختصاص شماره حساب بانکی، هم مراودات مالی آن ها  در کنترل دولت قرار می گیرد و هم وادار به پرداخت های ضروری مانند مالیات می شوند. بر نیروهای امنیتی و انتظامی واجب است که با نظارت دقیق بر مبادی ورودی و جلوگیری از روش های قاچاق انسان که فاجعه بار است، راه را بر هرگونه سوء استفاده نیروهای افراطی طالبان و داعش به نام پناهجویان مظلوم و نجیب افغانی ببندند.

سیاست خارجی:

  1. خطر طالبانیسم و منافع ملی و امنیت داخلی

حزب جمهوریت ایران اسلامی پس از خروج غیرمسئولانه و مشکوک آمریکا از افغانستان و تسلط کامل و بی دردسر طالبان براموال و احوال ملت زجر کشیده افغانستان بلافاصله نسبت به این فعل و انفعالات منطقه ای واکنش نشان داد و تسلط این اندیشه افراطی و خشونت محور و ضد حقوق انسانی در همسایگی شرقی ایران را خطری بالفعل و بالقوه برای امنیت و منافع ملی دانست و در دفاع از مردم مظلوم افغانستان بیانیه صادر کرد و درخواست تجمع اعتراضی نسبت به سیاستهای غلط در این خصوص نمود . حال که در خیلی از موارد از جمله مسئله آب هیرمند ، تعرضات مرزی و سرکوب خونین مخالفین و برخورد خشن و متحجرانه با زنان و دختران افغانی پرونده طالبان قابل دفاع نیست و بخصوص زمانی که رهبر طالبان خود را امیرالمومنین زمان می داند و مسلمانان را به اطاعت از خود دعوت می کند، لازم است سیاست های قاطع جمهوری اسلامی در خصوص به رسمیت شناختن مشروط و اتخاذ مواضع عزتمند و مقتدرانه نسبت به این پدیده سیاسی منطقه اتخاذ شود .

  1. مذاکرات برجامی

در احیا برجام پرهیز از برخی رویه های غلط ضروری است؛ عادی شدن شنیدن برخی اخبار برجام از مسئولین امر و مواجهه با روندی متفاوت در عرصه بین الملل، محرم قرار دادن کشورهای دیگر در بازگویی روند برجام و نامحرم بودن مردم ایران و به غایت ناشایسته تر، ارائه بسته های پیشنهادی محرمانه از سوی ایران و عدم تمایل به آشکار شدن آن، این ها عادات مضری است که منجر به حکومت داری ناپایدار خواهد گردید. همچنین لازم است از پافشاری غیر ضرور بر امور فرابرجامی محال یا غیر مفید به حال مردم ایران، پرهیز گردد. در هر کشوری لازم است خواسته های نظام حاکم با نیازهای مردم یکی باشد؛ لذا پافشاری کردن بر در خواست های صرفا حکومتی که هزینه آن از جیب مردم و اعتبار کشور باشد، عوامل نارضایتی را در سطح گسترده به  همراه خواهد داشت. هم اکنون که به علت وضعیت جنگی روسیه، شرایط  بازگشت نفت و دیگر کالاهای ایران به بازار فراهم شده است، تعلل و عدم مدیریت شایسته از فرصت ها در احیای برجام، تداعی گر ناکارآمدی و یا حتی سرسپردگی مسئولین خواهد بود.

  1. جنگ روسیه و اکراین

در امور بسیار مهم مانند اعلام حمایت یا محکوم کردن اقدامات جنگ افروزانه یک کشور،  باید ملاحظات بسیاری را از طریق رایزنی با متخصصین و کارشناسان حوزه های متعدد در کشور، مد نظر قرار داد و حتی اگر لازم است، با همه پرسی به آراء عمومی مراجعه نمود. اعتماد بر نظرات سطحی افراد هیجان زده و غیر کارشناس، با توهم این که روسیه پیروز چند روزه میدان است و مردم اوکراین صحنه را خالی خواهند نمود و در نهایت نیز بر اساس این تحلیل های خام، اقدام کردن به حمایت از روسیه (بازنده جنگ در حوزه های اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، رسانه ای، حقوقی و … ) و تبدیل کردن صدا و سیمای ملی به صدا و سیمای روسیه و وارونه کردن جای ظالم و مظلوم، اشتباهات بزرگی است که دودش در چشم ایران و ایرانی، در عصر حاضر و حتی نسل های آینده خواهد رفت. جامعه جهانی با تأسیس سازمان ملل و استفاده از تدابیری مانند تحریم های اقتصادی سعی نموده است اقدام به جنگ را با توجه به قربانی شدن جمع پرشماری از افراد غیرنظامی خصوصا زنان، کودکان و سالمندان محکوم و کنترل نماید. این یک اصل پذیرفته شده جوامع پیشرفته است؛ لذا بایسته است جمهوری اسلامی ضمن محکوم کردن اقدام به جنگ و خونریزی به عنوان ابزاری برای حل مشکلات، از حمایت اقدامات جنگجویانه یا مداخله در آن جنگ، پرهیز نماید.

در حال حاضر که این جنگ رو به فرسایشی شدن نهاده است لازم است مسئولین امر با توجه به بحرانی بودن وضعیت و شکنندگی ساختار اقتصادی کشور، یگانه دغدغه شان مصالح ملی باشد و از فرصت های به وجود آمده نهایت بهره وری را داشته باشند. بایسته است همان گونه که چین در وضعیت تحریم روسیه، نفت آن را به قیمت ارزانتر از نفت ایران خریداری می کند، ایران نیز در ازای سال های متمادی در کنار روسیه بودن، هم اکنون از آن کشور تقاضای دریافت برخی از اقلام عدیده که این کشور به اتحادیه اروپا صادر می کرده است را با قیمتی ارزانتر نماید، کالاهایی مانند گندم، ذرت، دانه های روغنی، خودرو، وسایل پزشکی، کشاورزی و الکترونیکی. حال که مسئولین دوستی چین را در پشت پا زدن به نفت ایران راستی آزمایی نمودند، لازم است با این تقاضا، دوستی روسیه را نیز به بوته آزمایش گذارند. همچنین ایران می تواند با استفاده از فرصت های تجاری ناشی از تحریم ها در بازار روسیه، صادر کننده کالاهای تحریمی روسیه به اروپا باشد، برای مثال می تواند علاوه بر صادرات نفت و اقدام برای ایجاد زیرساخت های صادرات گاز، با حل مشکلات صادرات آهن، آلومنیم و فولاد به غرب به این بازارها رونق بخشد. این ها فرصت های طلایی است که مسئولین کاردان می طلبد تا به جای وفاداری به دوستان خیالی و پوشالی و هدایت ایران به قعر چاه، آن را به قطب اقتصادی منطقه تبدیل نمایند.

  1. بی توجهی به منابع مشترک

سال های متمادی است از سوی مسئولین برای منابع مشترک نفتی مان در جنوب فکر اساسی نگردیده است و کشور همچنان در باتلاق تصمیم های غلط قبلی و عدم چاره اندیشی، غوطه ور است. هنگامی که کشور همسایه به علت عدم بهره بردای ایران از منابع نفتی مشترک، بر تمامی این منابع چمبره زده و بیرحمانه آن را استخراج و برای شکوفایی کشورش مصرف می نماید، مسئولین خود را سرگرم طرح های صیانت از فضای مجازی، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، دیوار کشیدن در پارک ها، ممانعت از دوچرخه سواری و حضور بانوان در ورزشگاه ها و امثال آن نموده در خواب آرام بسر می برند. در سوی دیگر مشاهده می شود که منابع مشترک آبی نیز چوب این کم توجهی را خورده است. در گذشته سد سازی بر روی رود هیرمند سیستان و بلوچستان را خشک و به خاک سیاه نشاند. هم اکنون نیز با سد سازی های ترکیه بر منابع آبی مشترک ارس و دجله و فرات (با منافع مشترک) مواجه شده ایم و قرار است ایران از شمال و غرب نیز خشک و تبدیل به صحرا گردد. ترکیه با محدود کردن همسایگان خود ( ایران، عراق، سوریه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) از بهره وری طبیعی و معقول از این منابع آبی مشترک، عملا رگ های حیاتی آنان را مسدود نموده است، اما متأسفانه صدایی و اقدامی از مقامات مسئول در وزارت امور خارجه و دیگر ارگان های مربوطه در قبال این اجحاف ها به گوش نمی رسد. مسئولین با کم درایتی آشکار، خود را مشغول امور غیر ضرور و حتی مضر به حال کشور و مردم نموده و از مسائل کوچک و بزرگ حیاتی کشور باز مانده اند.

حزب جمهوریت ایران اسلامی با یاری خداوند متعال در بیانیه پایان قرن خود برخی مسائل مهم کشور را به اجمال برشمرد. در ادامه راه، در قرن جدید با استعانت از خداوند قادر، دفاتر مختلف حزب مبسوط و کارشناسانه به بیان مشکلات در حوزه تخصصی خود و ارائه راه حل های پیش رو خواهند پرداخت تا تذکری باشد برای مسئولین نظام جهت رفع نواقص و هدایت کشور به مسیر توسعه  یافتگی پایدار.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر