کد خبر: 132760
A

حمیدرضا ترقی: قدرت تاب آوری اقتصادی چین از آمریکا بیشتر است

عضو حزب موتلفه اسلامی می گوید: واقعیت‌ها نشان می‌دهد چین باتوجه به مراودات گسترده با همه کشورها در همه مناطق دنیا تاب اقتصادی بیشتری نسبت به آمریکا دارد و آمریکا باتوجه به مشکلات داخلی‌ای که دارد، نسبت به چین از تاب‌آوری کمتری برخوردار است.

حمیدرضا ترقی: قدرت تاب آوری اقتصادی چین از آمریکا بیشتر است

به گزارش دیده بان ایران؛ تنش میان آمریکا و چین بالا گرفته است و برخی از تحلیلگران می‌گویند هیچ بعید نیست در آینده‌ای نزدیک میان این دو کشور جنگ در بگیرد.

حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به نامه‌نیوز گفت: «آمریکایی‌ها در استراتژی امنیت خودشان چین را یک دشمن جدی می‌بینند و به همین دلیل سعی می‌کنند امکانات نظامی خود را به دریای جنوبی چین منتقل کنند و طبیعی است که مانورهایشان با ژاپن و کره جنوبی و کمک‌های نظامی‌شان به تایوان باعث تحریک چین می‌شود».

او ادامه داد: «این دست اقدامات آمریکا برای محدودسازی چین است. آمریکا نیروهای خود را از غرب آسیا بیرون می‌برد و آن‌طور که به نظر می‌رسد پایگاه بعدی‌اش شرق آسیاست تا از این مسیر جلوی پیشرفت چین گرفته شود زیرا چین در آستانه تبدیل‌شدن به قدرت اول اقتصادی جهان است».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «در این شرایط آمریکا می‌خواهد شبیه کاری که در ماجرای جنگ روسیه و اوکراین رخ داد را انجام دهد؛ به این معنی که با تحریک‌هایش جنگی میان چین و تایوان به وجود آورد تا به این شکل انرژی و توان اقتصادی و نظامی چین را تضعیف کند. هدف آمریکا کاهش رشد اقتصادی چین است».

او درباره عزم آمریکا برای مقابله با سیاست چندجانبه‌گرایی روسیه و چین اظهار کرد: «این تعبیر درست نیست که آمریکا دامی برای روسیه و چین پهن کرده و آنها گرفتار دام آمریکایی‌ها می‌شوند. آمریکا مخالف سیاست چندجانبه‌گرایی است و می‌خواهد به هر شیوه‌ای با این سیاست مقابله کند. اکنون می‌بینیم که قدرت‌هایی مانند چین، روسیه، هند و ایران و دیگر کشورها سعی می‌کنند به سم چندجانبه‌گرایی بروند و آمریکا با همه این کشورها مقابله می‌کند».

ترقی در پایان در خصوص ضررهای هر دو کشور آمریکا و چین از جنگی احتمالی گفت: «در صورتی که جنگی میان این دو کشور در بگیرد، هر دو کشور ضررهای هنگفتی می‌کنند زیرا ارتباط اقتصادی آنها با یکدیگر بسیار گسترده است. چین به آمریکا صادرات بسیار زیادی دارد و بخش زیادی از بازار این کشور در اختیار چین است و حتما آمریکا از کاهش روابط اقتصادی با چین ضرر می‌کند اما از آن سو اگر چین هم نتواند این میزان صادرات به آمریکا داشته باشد، بسیار متضرر می‌شود. حالا باید دید که تاب‌آوری کدام یک از کشورهای آمریکا و چین بیشتر است. واقعیت‌ها نشان می‌دهد چین باتوجه به مراودات گسترده با همه کشورها در همه مناطق دنیا تاب اقتصادی بیشتری نسبت به آمریکا دارد و آمریکا باتوجه به مشکلات داخلی‌ای که دارد، نسبت به چین از تاب‌آوری کمتری برخوردار است».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر