کد خبر: 132975
A

حجت الاسلام سلیمی: یونان اندازه یک روستا در آمریکا هم نیست/ پورابراهیمی: یونان یک کشور درجه سه اروپایی است

دو نماینده حامی دولت ابراهیم رئیسی به ماجرای دو توقیف نفتکش یونانی توسط سپاه پاسداران واکنش نشان دادند.

حجت الاسلام سلیمی: یونان اندازه یک روستا در آمریکا هم نیست/ پورابراهیمی: یونان یک کشور درجه سه اروپایی است

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام «علیرضا سلیمی» نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی درباره توقیف دو نفتکش یونانی توسط سپاه گفت: «نکته اول این است که آنچه یونانی‌ها انجام دادند دزدی دریایی است. یونان نشان داد که اندازه‌اش به‌اندازه یک ایالت آمریکا هم نیست و بلکه وزن یونان برابری می‌کند با یک روستا در آمریکا. آنها با این اقدام شنیع نشان دادند که سرسپرده آمریکایی‌ها هستند. سرقت نفت ایران برخلاف تمام موازین و مقررات بین‌المللی صورت گرفت و هیچ قاعده و قانون و کنوانسیونی نیست که حتی بتواند اندکی این دزدی دریایی را توجیه کند.»

 
سلیمی افزود: «وزارت خارجه ما مسئولین سفارت یونان را احضار کرد و آن را نسبت به این موضوع توجیه کرد که اقدامی که آنها مرتکب شده‌اند دزدی دریایی است و مغایر با تمام قواعد پذیرفته‌شده جهانی. جمهوری اسلامی ایران از یونان خواست به‌سرعت اقدام غلط و پرهزینه خود را اصلاح کند و عدم‌اصلاح آن نیز دلیلی دیگر بود بر اینکه یونان خود را به یک مواجب‌بگیر آمریکا تنزل داده است. لذا وزارت خارجه کشورمان کاردار سوئیس (حافظ منافع آمریکا در ایران) را نیز فراخواند و نکات را به آنها نیز تفهیم کرد.»
 
نماینده مردم محلات گفت: «پس‌ازآنکه نه یونانی که مانند مواجب‌بگیر آمریکایی‌ها و نه خود آمریکا ترتیب اثری ندادند نسبت به بازگرداندن نفت متعلق به ایران آن‌وقت کشورمان به‌سرعت وارد عمل شد و وقتی دید که غربی‌ها منطق کلام و سخن را درک نمی‌کنند به سراغ منطقی رفت که آنها خوب می‌فهمند یعنی منطق مقابله‌به‌مثل و منطق اقدام سخت.»
این عضو هیئت‌رئیسه مجلس خاطرنشان ساخت: «چنانکه در اخبار منتشرشده گویا یونانی‌ها در عمل به فرامین آمریکایی‌ها چنان سراسیمه شدند که نه‌تنها مرتکب یک عمل غیرقانونی شدند بلکه حتی به یک ناجوانمردی و حرکت پست دست زدند و در حالی که نفتکش حاوی نفت ایران دچار نقص فنی شده بود و برای تعمیرات به نزدیک‌ترین بندر یونانی مراجعه کرده بود آنها به این دزدی اقدام کردند؟ بله تعجب این است که یونانی‌ها با شنیع‌ترین رفتار از کشتی که به دلیل نقص روی داده به بندر آنها مراجعه و از آنها تقاضای کمک کرده به دزدی نفت کشور ایران روی می‌آورند آن‌هم به دستور آمریکا. قطعاً کشورمان از حق اقدام متقابل استفاده کرده و بازهم استفاده می‌کند تا زمانی که یونانی‌ها و ارباب آنها یعنی آمریکا سر عقل بیایند و بفهمند که اینجا ایران است و با برخی کشورهای منطقه فرق می‌کند.»

همچنین «محمدرضا پورابراهیمی» نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: «ما در چند روز گذشته شاهد یک اتفاق خارج از قواعد و مقررات بین‌الملل بودیم در جهت توقیف کشتی حامل نفت ایران در یکی از بنادر یونان بودیم. نکته تأسف‌بار این است که این کشتی به دلیل نقص فنی به بندر یونانی مراجعه کرده اما آنها مرتکب عملی بسیار تأسف‌بار شدند و مغایر با تمام قواعد و عرف بین‌الملل رفتار کرده و نه‌تنها به این کشتی در جهت رفع نقص آن کمک نکردند تا به راهش ادامه دهد بلکه به سرقت محموله آن پرداختند. البته ادبیات اروپایی‌ها در طول چند دهه اخیر علی‌رغم ظاهر مثبتی که به خود می‌گیرد اما درنهایت آنچه به فعلیت می‌رسد از سمت اروپایی چیزی جز دشمنی و خصومت نیست و اروپا بداند که ایرانیان به این شیوه و منش دوگانه و متزورانه اروپایی‌ها واقف هستند.»

نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: «باید به این نکته توجه داشت که کشوری مثل یونان، کشوری درجه سومی و تنزل یافته در میان اتحادیه اروپایی هست البته کشورهای درجه‌یک این اتحادیه مانند انگلستان در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران این حقیقت را که ایران اکنون با ایران پهلوی و قجری بسیار متفاوت است و شباهتی ندارد به آن کشوری که سری خم شده در برابر استعمارگران داشت. این را دست‌کم انگلستان به‌خوبی حس کرده و کار تا آنجا پیش رفت که انگلستان که آفتاب در امپراتوری آن غروب نمی‌کرد مجبور به عذرخواهی از ایران شد. در این میان اما گویا یونان چندین دهه از بقیه عقب‌تر است و هنوز تغییرات بسیار زیاد روی داده را درک نکرده‌اند.»
توقیف نفتکش‌های یونانی، آغاز راه است…
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان ساخت: «کاری که سپاه پاسداران انجام داده در توقیف ۲ نفتکش یونانی تازه آغاز راهی است که خود یونانی‌ها آن را آغاز کردند و این پایان مقابله‌به‌مثل ایران نیست بلکه شروع آن است. ایران در این چندین دهه که به مدد خودباوری و درک توانمندی‌های خود و فرزندانش دست برتر نظامی را در اختیار دارد به‌اندازه سرسوزنی به کشوری و ملتی ظلم و تجاوز نکرده و درعین‌حال به هیچ تجاوز و زورگویی گردن نمی‌نهد حتی اگر متجاوز از تیره کشورهایی باشد که کارنامه سیاهی در استعمار و چپاول و غارت کشورهای دیگر و کشتن مردمان آنها داشته باشند.»
پورابراهیمی افزود: «اقدامات شجاعانه نیروهای مسلح ما اعم از ارتش و سپاه منشأ سربلندی و غرور برای ملت ایران هستند و در این فقره خاص یعنی توقیف ۲ نفتکش یونانی مجلس شورای اسلامی به‌صورت کامل از اقدام به‌موقع و غرورآفرین فرزندان میهن در سپاه پاسداران حمایت می‌کند و همچنین به این عزیزان خسته نباشید و خداقوت می‌گوییم.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر