کد خبر: 13317
A
در نشست خبری با همتای فرانسوی

ظریف: ایران دفاع از خود را به اجازه دیگران موکول نمی کند

وزیر امور خارجه موضوع برنامه های دفاعی ایران را خارج از قطعنامه 2231 شورای امنیت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران دفاع از خود را به اجازه دیگران موکول نمی کند.

ظریف: ایران دفاع از خود را به اجازه دیگران موکول نمی کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمد جواد ظریف روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با ژاک مارک آیرو همتای فرانسوی خود افزود: در مورد اجرای برجام چندین بار آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای عضو برجام اعلام کرده اند که ایران به کلیه تعهدات خود پایبند بوده و آن ها را کامل اجرا کرده است.

ظریف ادامه داد: متاسفانه ما از طرف های دیگر برجام بویژه ایالات متحده آمریکا به همان میزان که ما متعهد بودیم، تعهد ندیدیم و مجبور بوده ایم برای اعمال تصمیمات و ترتیبات برجام همواره تلاش کنیم از فشارهای سیاسی بهره برداری کنیم.

وی اضافه کرد: یک مورد آن، مقررات فرامرزی آمریکا است که متاسفانه همچنان مانع اجرای کامل برجام است.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: همانطور که همه اعضای برجام در مذاکرات خود اعلام کرده اند، آزمایشات موشکی جزئی از برجام نیست. هم دولت فرانسه و هم دولت قبلی ایالات متحده آمریکا که مذاکرات را بر عهده داشت، اعلام کرد که آزمایشات موشکی جزئی از برجام نیست و ارتباطی به آن ندارد.

ظریف یادآور شد: در قطعنامه 2231 شورای امنیت، عبارتی در باره بحث موشک های بالستیک جمهوری اسلامی وجود دارد که جمهوری اسلامی در زمان تصویب آن موضع خود را صریحا علام کرده است.

وی توضیح داد: این قطعنامه به موشک های بالستیکی اشاره دارد که برای قابلیت حمل سلاح های هسته ای طراحی شده اند و ما اعلام کرده ایم که هیچ موشک بالستیک برای قابلیت حمل سلاح هسته ای طراحی نشده و موشک های ما برای حمل کلاهک های متعارف و دفاع مشروع جمهوری اسلامی هستند و خارج از حوزه قطعنامه ای 2231 هستند.

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که بیشترین هزینه را بابت تروریست بین المللی و تجاوز کشورهای خارجی پرداخته و هشت سال تجاوز عراق علیه ایران سابقه تاریکی از نحوه برخورد جامعه بین الملل به جا گذاشته است.

ظریف تصریح کرد: مردم ایران هیچگاه دفاع خود را به اجازه طرف های دیگر موکول نمی کنند. ما هیچگاه علیه دیگران از سلاح استفاده نمی کنیم و در 250 سال گذشته ایران آغازگر هیچ جنگی نبوده است اما در برابر تجاوز خارجی با اتکا به مردم بزرگ ایران از حیثیت خود دفاع می کند.

وی با بیان اینکه موضوع برنامه دفاع ایران خارج از قطعنامه 2231 و برجام است، ابراز امیدواری کرد این برنامه بهانه ای برای بازی های سیاسی که ممکن است دولت جدید آمریکا با سابقه ننگین ممانعت از ورود افراد دارای ویزای قانونی که دارای وضعیت نامناسبی در سطح بین المللی است، سوء استفاده نکند.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر