کد خبر: 133364
A

مهرداد لاهوتی: دولت رئیسی در مذاکرات احیای برجام کاره ای نیست/ اگر مجلس مجلس ۲۰دقیقه‌ای برجام را تصویب کرد چرا شورای نگهبان تایید کرد؟

نماینده پیشین مجلس درباره مذاکرات وین گفت: «در مذاکرات برخی تصور می‌کنند این دولت است که تصمیم‌گیرنده نهایی است؛ در صورتی که این‌طور نیست. در دولت اول آقای روحانی هم که مذاکرات به نتیجه رسید، حاکمیت اراده کرد که این موضوع به وقوع بپیوندد و حتی این ایراد که برخی می‌گویند مجلس 20دقیقه‌ای برجام را تصویب کرد، درست نیست زیرا مجلس تعیین‌کننده نبود و حاکمیت اراده‌اش تصویب برجام بود که اگر چنین نبود، شورای نگهبان مصوبه مجلس را تأیید نمی‌کرد».

مهرداد لاهوتی: دولت رئیسی در مذاکرات احیای برجام کاره ای نیست/ اگر مجلس مجلس ۲۰دقیقه‌ای برجام را تصویب کرد چرا شورای نگهبان تایید کرد؟

به گزارش دیده بان ایران، وضعیت برجام همچنان مبهم است؛ مشخص نیست که سرنوشت مذاکرات وین چه می‌شود و آیا می‌توان امید داشت که مذاکرات به نتیجه نهایی و متعاقبش تحریم‌ها رفع شود یا خیر؟

مهرداد لاهوتی، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی، درباره این موضوع گفت: «در مذاکرات برخی تصور می‌کنند این دولت است که تصمیم‌گیرنده نهایی است؛ در صورتی که این‌طور نیست و مسیر مذاکرات معطوف به اراده حاکمیت‌هاست. در دولت اول آقای روحانی هم که مذاکرات به نتیجه رسید، حاکمیت اراده کرد که این موضوع به وقوع بپیوندد و حتی این ایراد که برخی می‌گویند مجلس 20دقیقه‌ای برجام را تصویب کرد، درست نیست زیرا مجلس تعیین‌کننده نبود و حاکمیت اراده‌اش تصویب برجام بود که اگر چنین نبود، شورای نگهبان مصوبه مجلس را تأیید نمی‌کرد».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که اراده حاکمیت در مقطع کنونی درباره مذاکرات و برجام چیست، بیان کرد: «اراده حاکمیت در مقطع کنونی به نتیجه‌رسیدن مذاکرات و رفع تحریم‌هاست. در دولت دوم روحانی که همزمان شد با دولت ترامپ در آمریکا، چنین نبود اما اکنون اراده وجه ایجابی دارد. پس نباید به دولت‌ها در موضوع مذاکرات ایراد گرفت که مثلا آقای امیرعبداللهیان به عنوان وزیر خارجه اگر این حرف را می‌زد یا نمی‌زد، نتیجه مذاکرات طور دیگری می‌شد؛ بحث کلی‌تر از این حرف‌هاست».

او همچنین مطرح کرد: «وقتی اخبار را بررسی می‌کنیم، در می‌یابیم که طرف مقابل دنبال بهانه‌جویی است. واقعیت این است که ایران اراده مثبت خود را نشان داده و همیشه هم به تعهداتش پایبند بوده است. در این بین ضرورت دارد طرف‌های غربی‌ به ویژه اروپایی‌ها تلاش بیشتری برای احیای برجام از خود نشان دهند زیرا منتفی‌شدن برجام به نفع هیچ یک از طرفین از جمله خود غربی‌ها نیست».

او درباره طرح مسائل فرابرجامی از سوی غربی‌ها اظهار کرد: «اکنون می‌بینیم که غربی‌ها به خصوص آمریکا مسائلی فراتر از برجام را مطرح می‌کنند و می‌خواهند در این بین امتیاز بگیرند. برای آنها موضوع منطقه مهم است و ایران هم نمی‌پذیرد که درباره مسائلی فراتر از برجام صحبت شود. از سوی دیگر اسرائیلی‌ها هم تلاش‌های ضدبرجامی خود را به شدت افزایش داده‌اند و هرچه می‌توانند لابی‌ می‌کنند تا مذاکرات و به تبع آن برجام با شکست مواجه شود».

لاهوتی در پایان در پاسخ به اینکه پیش‌بینی کلی‌تان درباره برجام چیست، گفت: «من به سه دلیل مثبت نگاه می‌کنم؛ نخست آنکه اراده حاکمیت ایران به سرانجام‌رسیدن مذاکرات است، دوم آنکه دولت کنونی آمریکا به شدت نیاز به احیای برجام دارد و فقط این‌طور نیست که ایران چنین نیازی را داشته باشد و سوم آنکه آبروی اروپایی‌ها به این موضوع گره خورده است و آنها می‌دانند که اگر برجام منتفی شود با یک آبروریزی تاریخی در ابعاد بین‌المللی روبه‌رو می‌شوند؛ بنابراین خوش‌بین هستم که به دلایل مذکور مذاکرات به نتیجه برسد و برجام احیا شود هرچند نباید انتظار داشت که این مهم به سرعت محقق شود».

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر