کد خبر: 133532
A

ظهره‌وند: چین و روسیه پُشت «جمهوری اسلامی» هستند و راحت به رأی شورای امنیت تن نمی‌دهند

تحلیلگر اصولگرای مسائل کشور گفت: چین و روسیه راحت به رأی شورای امنیت تن نمی‌دهند و این برای آمریکایی‌ها یک چالش است. بنابراین معتقدم شورای حکام در نشست امروز خود به صدور یک بیانیه شدیدالحن بسنده کنند.

ظهره‌وند: چین و روسیه پُشت «جمهوری اسلامی» هستند و راحت به رأی شورای امنیت تن نمی‌دهند

به گزارش دیده بان ایران؛ ابوالفضل ظهره‌وند، درباره جلسه امروز شورای حکام گفت: آمریکایی‌ها برای اینکه بتوانند با حداقل امتیاز به برجام باز گردند با مواضع قاطع ایران مواجه شدند و اکنون در شرایط دشواری قرار دارند. لذا آخرین تلاش غربی‌ها در شرایط دشوار این است که بتوانند از اهرم شورای حکام و تهدید ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت استفاده و ایران را وادار کنند از موضع خود تنزل کند.

وی افزود: می‌خواهند با فشارهای سیاسی ایران را مجبور کنند قطعنامه‌هایی که اخیراً علیه روابط ایران و چین تصویب شده را بپذیرد تا آنان نیز در مقابل برجام را عملیاتی کنند و آمریکایی‌ها به برجام برگردند. 

به اعتقاد وی؛ بعید است اروپایی‌ها پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ارجاع دهند؛ چون دو مشکل فراروی آنان قرار دارد. یکی اینکه آمریکایی‌ها در برجام نیستند و رأی‌گیری آنها بدون حضور آمریکا نمی‌‎تواند به فعال شدن مکانیزم ماشه منجر شود.

این تحلیل‌گر مسائل بین الملل با تصریح اینکه چین و روسیه عامل بازدارنده فعال کردن مکانیزم ماشه هستند، خاطرنشان کرد: چین و روسیه راحت به رأی شورای امنیت تن نمی‌دهند و این برای آمریکایی‌ها یک چالش است. بنابراین معتقدم شورای حکام در نشست امروز خود به صدور یک بیانیه شدیدالحن بسنده کنند.

ظهره وند با تأکید براینکه آمریکا و اروپا نمی‌توانند برجام را کاملاً دفن کنند، اظهار کرد: موافقت بایدن با فروش نفت ونزوئلا به ایتالیا و یونان در شرایطی که تحولات اوکراین برای اروپا و آمریکا بحران آفرین بوده آنان را مجبور می‌کند شرایط دیگر را در نظر بگیرند که احتمالاً یکی هم فروش نفت ایران است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر