کد خبر: 13366
A
غنی سازی حتی یک روز تعطیل نشد

عراقچی: برجام یکی از پایه‌های اقتدار نظام است/ نگران بدعهدی‌ها در مساله برجام نیستیم

معاون وزیر امور خارجه گفت: برجام یکی از پایه‌های اقتدار جمهوری اسلامی و دستاورد مهمی برای کشور ایران است./ انتقاد از برجام در کشور نشان از سلامت سیاسی در بیان نظرات است.

عراقچی: برجام یکی از پایه‌های اقتدار نظام است/ نگران بدعهدی‌ها در مساله برجام نیستیم

سید عباس عراقچی عصر امروز در دهمین جلسه شورای اداری استان قم در تالار معصومیه(ع) فرمانداری، با تبریک ایام الله دهه فجر، گفت: برجام موانع اقتصادی را برداشت و قطعنامه های بین المللی را شکست داد و کشور را در مسیر اقتصاد مقاومتی قرار داد.
وی با ارزیابی ابعاد مختلف برجام، این مهم را از زوایای مختلف دارای اهمیت دانست و گفت: از نظر سیاست داخلی برجام به موضوعی تبدیل شده که گروه‌های مختلف در مورد آن بحث می‌کنند، هرچند هر موضوعی می‌تواند در رقابت‌های سیاسی مطرح شود و در یک جامعه با نشاط همه می توانند در مورد مسائل مختلف سخن بگویند البته تا زمانی که منافع مالی برجام را رد نکرده باشند.
عراقچی گفت: برجام در سیاست خارجی نیز جایگاه مهمی داشت و چهره جمهوری اسلامی را در سطح جهان دگرگون کرد تا جایی که شورای امنیت با ایران به عنوان یک بازیگر جدی در عرصه روابط بین‌المللی ارتباط دارد.
معاون وزیر امور خارجه یادآور شد:کشورهای جهان در گذشته برنامه های هسته ای ایران را یک تهدید برای صلح تلقی می کردند و خواستار تعطیلی غنی سازی بودند و شورای امنیت 6 قطعنامه علیه ایران صادر کرد و ایران را به عنوان کشوری علیه صلح در قطعنامه ای تحریم کردند.
عراقچی بیان کرد:در حالی که قطعنامه های اخیر فعالیت های هسته ای ایران را به رسمیت شناخت و بر همکاری با کشور تاکید داشت از این رو در حدود 20 کشور در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیر قرار گرفتند.
وی عنوان کرد:طبق آخرین قطعنامه شورای امنیت،کشور ایران مورد احترام قرار گرفت و نام ایران را در قطعنامه های خود می آورند که از دستاوردهای برجام است.
معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: نه تنها برنامه هسته‌ای ایران به واسطه برجام متوقف نشد بلکه با نظم و انضباط و قوت بیشتری پیش می رود که هفته آینده مباحثی در مورد برجام توسط صالحی در سفرش در قم تشریح می شود.
عراقچی اظهارکرد: سیاست آمریکا غنی‌سازی صفر برای نظام بود اما غنی سازی حتی یک روز تعطیل نشد و با وجود محدودیت هایی در تعداد دستگاهها، توسعه فعالیت های هسته ای ادامه دارد.
وی گفت:برجام برنامه هسته‌ای را به صورت مشروع و قانونی از نظر شورای امنیت مورد تاکید قرار داد از طرفی برجام دستاورد مذاکره سه ساله است که با وجود همه بدعهدی ها و خباثت دشمن و با وجود سنگ اندازی ها به کار خود ادامه داد.
معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد:ما در برجام مدیون هیچ کشوری نیستیم این برجام با زور و اقتدار به دست آمده نه اینکه با لبخند حاصل شده باشد آمریکا در این مدت خصومت های زیادی داشت و همین نشان می دهد که ما در برجام موفق بوده ایم.
وی گفت:ترامپ برجام را بدترین توافق تلقی کرد ما در برجام به دنبال رفاقت با آمریکا نبوده ایم آمریکا همواره دشمن ایران به شمار می رود.
عراقچی یادآور شد:برجام گشایش های اقتصادی خوبی را به همراه داشت و موانع اقتصادی را برداشت و حتی توانستیم با رفع موانع اقدام به خرید هواپیما نمائیم در این راستا برجام موانع نفتی را نیز برداشت و درآمدهای نفتی را بازگرداند.
وی بیان کرد:تولید نفت به چهار و نیم میلیون بشکه نفت افزایش یافت و در 9 ماه سال جاری در حدود 30 میلیارد دلار نفت فروخته شد.
معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد:تحریم ها در حمل و نقل و معاملات بانکی نیز اثر گذار بود و کشورهای خارجی را در جهت سرمایه گذاری ترغیب کرد.
وی گفت: ما بعد از برجام رشد اقتصادی داشتیم که افزایش 30 درصدی صادرات در پتروشیمی و بیمه نفت کش ها و رفع مشکلات در این عرصه نیز تحولاتی را پشت سر گذاشتیم.
عراقچی همچنین تصریح کرد: ما تحریم هایی را بعد از انقلاب داشتیم که ربطی به برجام نداشت و از ابتدا با دشمنی های آمریکا اتخاذ شده بود.
وی در ادامه با بیان اینکه این انقلاب اسلامی به ما عزت و افتخار داد و به یک قدرت بزرگ جهانی تبدیل کرد، افزود: قدرت‌های جهان تلاش کردند تا انقلاب را شکست دهند و نگذارند با استقلال و عزت رشد کند اما ملت ایران با رهبری امام (ره) و رهبر معظم انقلاب این مسیر پرتلاطم را پیمود و امروز بعد از چهار دهه کشور در موقعیتی است که به عنوان قدرت اول منطقه شناخته می شود و در اوج قدرت قرار دارد.
وی اظهارکرد:انقلاب اسلامی به عنوان کشوری اثر گذار جایگاه بی نظیری در جهان دارد و از ثبات سیاسی در منطقه برخودار است که مشارکت بالای مردم در انتخابات برگ برنده نظام جمهوری اسلامی است به طوری که بالغ بر 70 درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت داشتند در حالی که در کشورهای اروپایی چنین مشارکتی وجود ندارد.
وی ادامه داد: حضور این ملت در صحنه مهم ترین رمز ماندگاری انقلاب اسلامی ایران است و پس از 38 سال همچنان به انقلاب اسلامی عشق می ورزند.
عراقچی با تاکید بر قدرت نظامی و دفاعی کشور ایران عنوان کرد: این توان در اوج خود قرار دارد تا جایی که قدرت های جهانی حتی فکر حمله به ایران را در سر نمی پرورانند و جرات آن را ندارند.
وی با بیان اینکه توان موشکی قدرت برتر منطقه را برای ایران رقم زده است، تصریح کرد: ‌این دستاورد را مدیون رزمندگان کشور در سپاه و بسیج هستیم.
معاون وزیر امور خارجه در خصوص پیشرفت های علمی در ایران بیان کرد: ایران در سطح علمی در جهان به پیشرفته ترین و بی نظیرترین جایگاه رسیده است و در این مسیر پیشرفت دشمنان از هر کاری برای شکست انقلاب و نظام دریغ نکردند که یکی از این ابزارها،تحریم های اقتصادی بود که در این راستا گسترده ترین تحریم ها را به کار گرفتند.
عراقچی در این باره اظهار کرد: ملت ایران همه مشکلات و کمبودها را تحمل کردند اما در برابر دشمن سر فرود نیاوردند هیچ کس در این نظام اجازه نداد کشور به دلیل تحریم فلج شود.
وی با بیان اینکه این تحریم ها موجب اقتدار نظام جمهوری اسلامی شد و دشمن را مجبور کرد تا پای میز مذاکره بکشاند، گفت: ایران در جهت منافع ملت ایران به پای میز مذاکره رفت و همه قدرت های جهانی در این مذاکره یک سو قرار گرفتند و ایران در طرف دیگر مذاکره قرار گرفت.
وی عنوان کرد: این قدرت ها با هم متحد شدند تا در مقابل ایران بایستند اما ایران در این مذاکرات ثابت کرد که یکی از کشورهای قدرتمند جهانی است.
عراقچی اظهار کرد:در یکی از دسته بندی ها توسط موسسه ای در کشور آمریکا،ایران جزء هفتمین کشور بزرگ جهان است که با 4 دهه انواع تحریم ها و فشارها به چنین قدرتی در ثبات سیاسی و مردم سالاری و پیشرفت دست یافته است.

منبع: ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر