کد خبر: 133824
A

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه: زمان به نفع ایران است و هرچه مذاکرات به طول بینجامد بهتر است

رامین مهمان‌پرست، دیپلمات پیشین: غربی ها تصور می‌کنند تنها نقطه ضعف ما اقتصاد داخلی است و می‌خواهند با اِعمال فشار حداکثری بر این مسئله ورق را به نفع خودشان برگردانند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه: زمان به نفع  ایران است و هرچه مذاکرات به طول بینجامد بهتر است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رامین مهمان‌پرست، دیپلمات پیشین، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ایران درباره این موضوع به نامه‌نیوز گفت: «در بحث برجام چون منافع ملی مطرح است و خطوط قرمز مشخصی از سوی مسئولان ارشد نظام تعیین شده است، تیم مذاکره باید در چارچوب خطوط تعیین‌شده مذاکره کنند و در پی کسب حداکثر منافع ملی باشند. ما باید بتوانیم حضوری مقتدرانه در مذاکرات داشته باشیم و بدانیم که هرچه قدر هم طرف مقابل با بهانه‌جویی مذاکرات را معطل نگاه دارد، ما ضرر نمی‌کنیم زیرا آنها هستند که مجبور می‌شوند از مواضعشان عدول کنند اما به هر حال غربی‌ها می‌کوشند با ایجاد تنش‌هایی امتیازاتی از ایران بگیرند و در مسیر مذاکره، کمترین امتیاز را هم به ایران بدهند».

او ادامه داد: «تصور غربی‌ها این است که ایران دو نقطه قوت مهم دارد؛ نخست حضور قدرتمندانه‌اش در منطقه زیرا آنها می‌دانند ایران در معادلات منطقه تعیین‌کننده است. دومین نقطه قوت ما را هم صنعت موشکی‌مان می‌دانند و بازهم می‌دانند اگر هر تصمیم آشوب‌طلبانه‌ای بگیرند، مجبور به پرداخت هزینه‌های بسیاری خواهند شد زیرا قدرت موشکی ایران بسیار بالاست. به همین دلیل می‌خواهند با امتیازگرفتن این دو نقطه قوت ما را ضعیف کنند که جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرده است که درباره این دو موضوع هیچ مذاکره‌ای انجام نمی‌دهد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «در عین حال آنها تصور می‌کنند تنها نقطه ضعف ما اقتصاد داخلی است و می‌خواهند با اِعمال فشار حداکثری بر این مسئله ورق را به نفع خودشان برگردانند. در این بین ما باید سعی کنیم که با اصلاحات ساختاری در نظام اقتصادی، وضعیت اقتصادی را بهبود ببخشیم و برای مثال هزینه‌ها در بخش‌های دولتی را کاهش دهیم و با فعال‌‌کردن بخش خصوصی، درآمدزایی کنیم. ما چاره‌ای نداریم جز آنکه بنیان‌های اقتصادی را تقویت کنیم و تحولی بزرگ از درون ایجاد کنیم. اتفاقا زمان به نفع ماست و هرچه مذاکرات به طول بینجامد ما فرصت خواهیم داشت اقتصاد داخلی‌مان را سروسامانی دهیم و آن تحلیل غربی‌ها که اقتصاد نقطه ضعف ایران است را از بین ببریم».

مهمان‌پرست در پایان درباره سرنوشت برجام هم گفت: «وقتی تنش بالا می‌گیرد و دعوایی به اوجش می‌رسد، نشان می‌دهد که مسئله به خط پایان نزدیک شده است که به هر حال یا نتیجه مشترک حاصل می‌شود یا اساسا برجام منتفی می‌شود. این هم بستگی به ارائه طرفین دارد. اگر طرفین بخواهند که برجام احیا شود، نتیجه حاصل می‌شود اما اگر نه اراده‌ای نباشد که باعث خواهد شد چیزی از چارچوب مذاکرات باقی نماند و طبیعتا برجام هم منتفی شود».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر