کد خبر: 134210
A

نماینده مجلس: جمهوری اسلامی شاید دیگر به برجام پایبند نباشد

نماینده مردم دامغان در مجلس گفت: به‌موجب اقدام اخیر شورای حکام، جمهوری اسلامی ایران نیز تمامی دوربین‌های فراپادمانی را قطع‌ و عنوان کرد هر زمان که طرف‌های‌ مذاکره به تعهدات خود پایبند شوند، قوانین مشخص‌شده را خواهد پذیرفت و چنانچه درصدد حرکت در یک جاده یک‌طرفه باشند، ایران نیز مخالفت خواهد کرد و دیگر بر‌ مبنای برجام پایبند نخواهد بود.

نماینده مجلس: جمهوری اسلامی شاید دیگر به برجام پایبند نباشد

به گزارش دیده بان ایران؛ علی‌اکبر‌ علیزاده، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران تعهدات فراپادمانی را پذیرفته بود تا به جامعه بین‌الملل‌ اثبات کند به دنبال بمب هسته‌ای نیست و تنها به‌منظور تولیدات صنعتی، پزشکی و کشاورزی درصدد استفاده از امتیازات انرژی هسته‌ای است. برای آنکه این نیت به طرف‌های مقابل برجام اثبات شود، فراتر از پیمان الحاقی‌ پذیرفته شد و ایران براساس تعهدات خود پیش رفت.

وی افزود: در مقابل‌ پذیرش تعهدات پادمانی مقررشده بود تا طرف‌های‌ مقابل نیز در انجام برخی امور متعهد شوند. ازجمله این تعهدات فروش آزادانه نفت ایران و استفاده از شبکه بانکی جهانی بود.

علیزاده تصریح کرد: این تعهدات به نام برجام به‌ پایان رسید اما بلافاصله رئیس‌جمهور گذشته آمریکا اعلام کرد که‌ اگر کشوری با‌ ایران معامله کند، مورد تحریم قرار‌ می‌گیرد. بدین منظور برخی کشورها مطابق بیان‌های آمریکا از معامله با ایران خودداری کردند اما ایران همچنان بر‌ تعهدات خود پایبند ماند و اجازه بازدید به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را داد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پس از بازدیدهای متعدد، ۱۶ بار عنوان کرد که ایران همواره مطابق تعهدات خود پیش می‌رود. در این بازه زمانی بود که به‌یک‌باره آمریکا‌ از برجام خارج شد و باری دیگر بی‌اصولی خود را‌ ثابت کرد. 
او اضافه کرد: پس از خروج آمریکا از ‌برجام، ایران به سبب اثبات حسن نیت خود راضی به مذاکره با اروپا شد. متأسفانه اروپائیان نیز بر‌ تعهدات خود ایستادگی نکردند و تنها موجب ضرر ایران درجریان مذاکرات شدند. به سبب جلوگیری از‌ چنین اتفاقاتی مجلس شورای اسلامی قانون اقدام راهبری را به تصویب رساند و به آژانس اعلام کرد که‌ اگر بر‌ تعهدات خود پایبند بوده، به سبب اثبات حسن نیت بود.
وی متذکر شد: طرف‌های‌ مقابله انتظار حرکت در یک جاده یک‌طرفه داشتند و تنها به فکر تحقق منافع خود بودند. دراین شرایط شورای حکام نیز روی سیاسی خود را نشان داد و اثبات کرد که به دنبال مباحث فنی و تخصصی نبوده و نیست.

علیزاده در پایان اظهارکر‌د: آژانس بین‌المللی هسته‌ای باید یک سازمان بی‌طرف باشد که متأسفانه این سازمان به‌طور کامل سیاسی و پیرو بی‌قانون‌ترین کشورهای دنیا همچون آمریکا‌ است. به‌موجب اقدام اخیر شورای حکام، جمهوری اسلامی ایران نیز تمامی دوربین‌های فراپادمانی را قطع‌ و عنوان کرد هر زمان که طرف‌های‌ مذاکره به تعهدات خود پایبند شوند، قوانین مشخص‌شده را خواهد پذیرفت و چنانچه درصدد حرکت در یک جاده یک‌طرفه باشند، ایران نیز مخالفت خواهد کرد و دیگر بر‌ مبنای برجام پایبند نخواهد بود. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر