کد خبر: 134222
A

توضیحات نماینده اصفهان درباره توصیه‌ جنجالی اش پیرامون ازدواج بین المللی/ بانکی پور: رسانه های غلط مصاحبه ام را تقطیع کردند

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده درباره توصیه‌اش درباره "ازدواج بین المللی" توضیحاتی ارائه داد و توپ را در زمین رسانه ها انداخت و گفت: به نوبه خودم از بانوانی که ممکن است از تقطیع صحبتهای من در رسانه ها آزرده شده باشند، از طرف رسانه ها عذرخواهی می‌کنم.

توضیحات نماینده اصفهان درباره توصیه‌ جنجالی اش پیرامون ازدواج بین المللی/ بانکی پور: رسانه های غلط مصاحبه ام را تقطیع کردند

به گزارش دیده بان ایران؛ امیرحسین بانکی پور در  جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس، در تذکری در واکنش به اعتراض نمایندگان به صحبتهایش درباره "ازدواج بین المللی" گفت: جز انسانهای بزرگوار  کسی حرمت زن را رعایت نمی کند و جز انسانهای پست کسی به زنان اهانت نمی کند.

وی افزود: برادر بزرگواری در خلال صحبتهایش تذکری به ما داد. همه ما مجلسی ها می دانیم رسانه های معاند سخنان به خصوص سخنان نمایندگان را تقطیع می کنند و به تخریب مجلس می پردازند. از نمایندگان مجلس که خودشان زمانی قربانی تقطیع شده اند، انتظار دارم هر وقت در پیامکی اظهارنظری را می خوانند ابتدا صحبتهای کامل طرف مقابل را شنیده و بعد قضاوت کنند.

نماینده اصفهان با اشاره به صحبتهایش گفت: صبحتهای من در یک محیط علمی و آکادمیک بود آن جا ضمن تحلیل آماری، تاکید کردم که بحث رسانه ای نیست و مربوط به حوزه نظری و صاحب نظران است، گفتم آمارهای غلطی در جامعه مطرح شده که باید اصلاح شود؛ از جمله اینکه  این آمارها می گوید تعداد زنان ما بیشتر از مردان ما است، این آمار غلط است. اتفاقا مطابق سرشماری سال ۹۵ تعداد دختران و پسران مجرد آماده ازدواج هم تراز است یعنی توازن یک به یک داریم. با شرایط تسهیل ازدواج جوانان آرامش پیدا می کنند و نسبت عرضه و تقاضا متناسب است و موانعی از این باب وجود ندارد. مجلس هم در تصویب قانون جوانی جمعیت تسهیلات ازدواج را تا ۵ برابر افزایش داده است.

وی افزود: در آن سخنرانی درباره یک گروه سنی تذکر دادم که گروه سنی بانوان بالای ۳۰ سال طبق سرشماری سال ۹۵  بود که یک میلیون  و ۴۰۰ هزار نفر دختر مجرد بالای ۳۰ سال بوده و همچنین ۷۰۰ هزار خانم هستند که همسرشان را از دست داده یا جدا شدند و مجرد ماندند، جمعا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر می شوند. در آن سخنرانی گفتم چنانچه بخواهند طبق عرف ازدواج با پسران ۴ تا ۵ سال بالاتر از سن خودشان ازدواج کنند، دو سوم بانوان ما مابه ازای همسری برای آنها وجود ندارد.

در این هنگام عبدالرضا مصری رئیس مجلس از بانکی پور خواست که متن سخنرانی اش در آن نشست را در مجلس بیان نکرده و تذکرش را با استناد  به ماده ۷۵ بگوید.

مجددا بانکی پور توضیح داد: با توجه به این شرایط توصیه ای درباره ازدواج همسالان کردم و گفتم که روانشناسان تایید می کنند، سن عقلی و ظاهری در ازدواج ملاک است و نه سن شناسنامه ای؛ اگر بخواهیم طبق فرهنگ غلطمان دختران با پسرانی ازدواج کنند که سنشان بیشتر از آنها است، ضربه به دختران وارد می شود  در آن جلسه تاکیدم به ازدواج همسالان بود.

وی افزود: بحث دیگر که در آن محیط علمی صحبت کردم این بود که مراجعاتی داشتیم از خانم هایی که با برخی از اندیشمندان خارج از کشور ازدواج کرده بودند اما شناسنامه ایرانی به فرزندانشان داده نشده با اینکه مجلس از سالها پیش قانونی در این باره تصویب کرده  بود  در آن جا تاکید شد که مشکل قانونی نداریم و نباید مانع شویم. وقتی اندیشمندانی داریم که از نظر اخلاقی و اعتقادی با فرهنگ ما جور هستند و به انقلاب ما علاقه مند هستند و با یک بانوی ایرانی ازدواج کردند ما نباید شرایط ر ا برای آنها  سخت کنیم.

بانکی پور گفت: در آن محفل علمی تاکید کردم که این بحث بیشتر تحلیل آماری است. اما صحبتهایم را تقطیع کرده و جو منفی ایجاد کردند. به نوبه خودم از بانوانی که ممکن است این تقطیع ذهن آنها را آزرده کرده باشد از طرف آن رسانه های غلط عذرخواهی می کنم اما معتقدم نباید صورت مسئله را پاک کرد.

گفتنی است در حالی که بانکی پور صحبتهای آخرش را مطرح می کرد تعدادی از نمایندگان مشخصا نمایندگان زن مجلس با صدای بلند به بانکی پور گفتند که عذرخواهی کند و یکی از نمایندگان به او گفت که «آخرش هم عذرخواهی نکردی».

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر