کد خبر: 13431
A

لاریجانی: بخشی از سهل‌انگاری حادثه پلاسکو مربوط به ضابطان قضایی است/ انتقاد رییس‌مجلس به صدور مجوزهای ساخت‌و ساز توسط شهرداری تهران

رییس مجلس در پایان صحن علمی مجلس از مجوز شهرداری به برخی ساخت‌ و سازهای انتقاد کرد.

لاریجانی: بخشی از سهل‌انگاری حادثه پلاسکو مربوط به ضابطان قضایی است/ انتقاد رییس‌مجلس به صدور مجوزهای ساخت‌و ساز توسط شهرداری تهران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علی لاریجانی در پایان ارائه گزارش قالیباف و رحمانی‌فضلی در صحن مجلس عنوان کرد: حادثه پلاسکو دردنک بود که ۱۰ روز اذهان جامعه را مشغول و جریحه‌دار کرد. گزارشی که امروز رحمانی‌فضلی و شهردار تهران و کمیسون‌ها ارائه دادند نشان داد باید به چه ابعادی توجه خاصی شود.

او افزود: از زحمات سازمان آتش‌نشانی و شهرداری و وزارت بهداشت تشکر می‌کنیم. اول در این حادثه سردرگمی ایجاد شد به هر حال حادثه غیرمترقبه بود، همه شتافتند تا مشکل را حل کنند. وقتی هم رهبری پیام دادند همه رویکرد ایشان را دنبال کردند. قالیباف هم از روز اول آنجا بود و تلاش وافری داشت.

رییس مجلس تاکید کرد: شهرداری و دولت توجه کنند حادثه ممکن است در یک ساختمان رخ داده باشد اما باید به عنوان یک حادثه ملی به آن نگاه کرد و گزارش ملی تهیه شود که کسی نتواند از آن سو استفاده کند. اگر در این حادثه یک گزارش ملی تهیه شود، کسی نمی‌تواند از وظایف خود تخطی کند. باید تلاش کنیم این گزارش تهیه شود؛ در این گزارش یک فصل این باشد که چرا این حادثه رخ داد، چه سهل‌انگاری‌هایی شده بود. بخشی مربوط به ضابطان قضایی و برخی وزارتخانه‌ها بوده چرا افرادی که ضابط قضایی هستند وظایف خود را انجام ندادند. ممکن است بخشی مربوط به کسبه باشد باید بررسی شود آیا این حجم از منسوجات که آنجا بوده استاندارد بوده یا خیر. باید پیگری شود چه بخش‌هایی سهل‌انگاری کردند.

او گفت: در همین خیابان جمهوری موسسات تجاری شبیه به پلاسکو وجود دارد. آیا این‌ها استانداری دارد؟ قالیباف به عنوان مسئول بحران به ما بگوید چه اختیاراتی باید داشته باشند ما برای آنها فراهم کنیم. از کمیسیون هم می‌خواهیم این گزارش کامل را ظرف ماه آینده به ما بدهند تا بدانیم مشکلات کجاها بوده است. البته از دوستان کمیسیون بودجه هم خواهش کردم به آتش‌نشانی توجه خاص کنند و ۱۰۰ میلیارد تومان هم برایشان بودجه گذاشتند  باید در شرایط تهران به تجهیزات توجه کنیم.

لاریجانی عنوان کرد: به قالیباف هم بگویم شهر تهران به دلیل گستردگی و تراکم، مسائل مختلفی دارد. بخشی مربوط به برج‌هایی است که در تهران ساخته می‌شود و استانداردها در آن رعایت نمی‌شود. نمی‌گوییم برج ساخته نشود اما باید استانداردها را داشته باشد. در خیابان‌های تنگ برج‌های وسیع ساخته می‌شود این حتما برای آینده شما مشکل ایجاد می‌کند. شورای شهر و شهردار به این موضوع توجه تام داشته باشند که خطرات را کم کنیم.

رییس‌مجلس خاطرنشان کرد: البته توجه قالیباف به بافت‌های فرسوده خبر خوبی است. بافت فرسوده در همه شهرها باید تحول جدی پیدا کند و ما هم در این راستا به شما کمک خواهیم کرد. گزارش کامل حادثه پلاسکو ان‌شاالله بعد از بررسی کمیسیون ارائه می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر