کد خبر: 134396
A

نماینده مجلس: مشکلات کشور با یکپارچه شدن مدیریت رفع نمی‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: همه مشکلات کشور با یکپارچه شدن مدیریت رفع نمی‌شود، معتقدم مهم‌ترین نکته هماهنگی بین مدیران است، اکنون شورای هماهنگی روابط اقتصادی دولت در وزارت امور خارجه با حضور دستگاه‌های مختلف شکل گرفته که علاوه بر این، ذیل معاون اول رئیس‌جمهور نیز جلسات با این عنوان تشکیل می‌شود.

نماینده مجلس: مشکلات کشور با یکپارچه شدن مدیریت رفع نمی‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره لزوم تقویت دیپلماسی اقتصادی و عملکرد نهادهای ذی‌ربط اظهار کرد:‌ دیپلماسی اقتصادی در ایران متولیان متعددی دارد، از سازمان توسعه تجارت در وزارت صمت گرفته تا معاون اول رئیس‌جمهور که بخش بین‌المللی، اختیارات امور را در دست دارد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در وزارت امور خارجه، معاونت اقتصادی است، ادامه داد:‌ مطالبه مجلس از ابتدا تقویت حوزه دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه بوده است که در دوره جدید نیز شاهد افزایش و جهش فعالیت‌های این حوزه هستیم، به خصوص در چند ماه گذشته که کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران و کشورهای مختلف در حال برگزاری است و جهت رفع موانع و راهکارها برای افزایش همکاری اقتصادی ایران و کشورهای همسایه دنبال می‌شود.

عمویی تصریح کرد: ضمن تقدیری که از وزارت خارجه داریم، لازم است نهاد دیپلماسی توان بیشتری را مصروف امور دیپلماسی اقتصادی کند، ‌این مسئله هم از جهت افزایش نیروی اقتصادی و رایزن است و هم از جهت هماهنگی با دستگاه‌های مختلف که باید پیگیری شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: در این چارچوب یکی از حوزه‌هایی که باید مورد تمرکز قرار گیرد، تقویت سازمان توسعه تجارت در وزارت صمت است، زیرا این سازمان متولی اعزام رایزنان تجاری به کشورهای مختلف است، این سازمان متأسفانه به دلیل مشکلات مالی به شدت تضعیف شده بود که حاصل آن نزول تعداد رایزنان تجاری ایران به ۳ عدد در کل دنیا است.

وی تصریح کرد: در آخرین اخباری که از این حوزه دریافت کردم، خوشبختانه سازمان توسعه تجاری در حال افزایش تعداد رایزنان است و این مسئله حاکی از تحرک برای توسعه دیپلماسی اقتصادی است، ‌هرچند نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی نیز هست.

عمویی در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس درصدد تصویب قانونی برای یکپارچه کردن مدیریت حوزه دیپلماسی اقتصادی است؟ گفت: همه مشکلات کشور با یکپارچه شدن مدیریت رفع نمی‌شود، معتقدم مهم‌ترین نکته هماهنگی بین مدیران است، اکنون شورای هماهنگی روابط اقتصادی دولت در وزارت امور خارجه با حضور دستگاه‌های مختلف شکل گرفته که علاوه بر این، ذیل معاون اول رئیس‌جمهور نیز جلسات با این عنوان تشکیل می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه تصمیمات بسیار خوبی در این جلسات برای گسترش تعاملات اقتصادی با همسایگان اتخاذ شده است، ‌تصریح کرد:‌ سفرهایی که به تازگی انجام شده، به طور عموم رویکرد اقتصادی دارد، این سفرها اعم است از سفرهایی که مقامات جمهوری اسلامی ایران به کشورهای دیگر داشته باشند و چه سفرهایی که مقامات دیگر کشورها به ایران دارند، از این جهت ما به تغییر رویکرد دولت توجه مثبتی داریم.

منبع: انا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر