کد خبر: 134528
A

کامبیزنوروزی: عدم برگزاری نشست خبری ابراهیم رئیسی می‌تواند ترس از «گاف» دادن باشد

کامبیز نوروزی حقوقدان درباره دلایل عدم برگزاری نشست خبری رییس جمهور و رییس مجلس به سایت دیده بان ایران گفت: به نظر می‌رسد نگاه دولت و مجلس کنونی به آزادی اطلاعات، نگاه محدود کننده‌ای‌ست. طرح صیانت از فضای مجازی که موجب محدودسازی شدید قانونی اساسی در زمینه گردش اطلاعات است، در همین مجلس طراحی شده و این دولت و مجلس است که از آن حمایت می‌کند! در دستگاه‌های مختلف هم همین روند پابرجاست

کامبیزنوروزی: عدم برگزاری نشست خبری ابراهیم رئیسی می‌تواند ترس از «گاف» دادن باشد

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ یکسال از سیزدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری گذشت! یکسالی که برای مردم ایران به اندازه چند صد سال تبعات و حوادث تلخ و هولناک به همراه داشت! دولت سیزدهم نیامده حواشی‌‌هایش شروع و حالا که یکسال از آن سپری شده، به اندازه کل دولت‌های پیشین جنجال برای کشور به همراه داشته است. حذف ارز ترجیحی، ریزش متروپل آبادان و امنیتی کردن آن، ترور و حملات سایبری پی در پی و گرانی‌های افسارگسیخته فقط چند نمونه از اتفاقاتی‌ست که دولت یکساله ابراهیم رئیسی در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

با همه این تفاسیر با گذشت یکسال از دولت ابراهیم رئیسی و دو سال از ریاست قالیباف بر مسند مجلس شورای اسلامی، تا به الان این دو مقام یکبار هم نشست خبری برگزار نکردند! نحوه برخورد روسای دو قوه مجریه و مقننه حاکی از این دارد که آن‌ها اصلاً اعتقادی به رو در رو شدن با خبرنگارانی غیر از کارمندان صداوسیما ندارند. همه این‌ها در حالی رخ داده که با وجود انتقادات بی پایان طیف رئیسی و قالیباف نسبت به دولت قبلی، دولت حسن روحانی در اولین  سال از ریاست خود بر قوه مجریه یعنی سال 1392، دست کم دو مرتبه و علی لاریجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی سالی یکبار نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی برگزار می‌کردند! آماری که در این دوره از ریاست رئیسی و قالیباف بر قوه مجریه و مقننه به «صفر» رسیده است!

کامبیز نوروزی، حقوقدان در همین رابطه به سایت دیده‌بان ایران گفت: رک بگویم؛ دولت و مجلس کنونی تمایل و اعتقادی به اطلاع‌رسانی ندارند! در مجموع از افکار و عرصه عمومی می‌‌گریزند! اگر دقت بفرمایید در موضوعات بسیار حیاتی نظیر برجام و برنامه های اقتصادی که سرنوشت مردم به آن گره خورده، هیچ‌گونه اطلاع رسانی‌ای به مردم نمی‌شود؛ ما اصلا نمی‌دانیم قصه برجام به کجا رسیده است!

نوروزی با اشاره به دولت احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: «حتی در دولت‌ احمدی‌نژاد به نسبت قابل قبولی اطلاعات منتشر می‌شد! می‌توانیم بگوییم همه اتفاقاتی که در دولت ابراهیم رئیسی می‌افتد در پشت صحنه است؛ در واقع گرایش به اطلاع‌رسانی و آگاه کردن افکارعمومی از اخبار، در این دوره دولت و مجلس به پایین‌ترین حد خودش در چهار دهه نظام جمهوری اسلامی رسیده است! اگر نشست خبری‌ای برگزار شود، مقامی که باید پاسخگو باشد، در معرض پرسش‌های متعدد روزنامه‌نگاران و خبرنگاران قرار می‌گیرد! بخشی از همین سیاست خودداری از اطلاع رسانی است. باز جای خوشحالی باقی‌ست که در قوه قضاییه نشست خبری سخنگوی قوه برگزار می‌شود!»

البته اقدامات و تصمیمات نه چندان مطلوب این دو فرد رابطه مستقیمی با گریز آن‌ها از پاسخگویی و مطبوعات دارد! محمدباقر قالیباف مرد پرحاشیه صحنه سیاست جمهوری اسلامی که شعار "اقتصاد مقاومتی" از دهانش نمی‌افتاد، چندوقت پیش با سفر دختر، همسر و دامادش به ترکیه و خرید سیسمونی از آن کشور، دوباره بر سر زبان‌ها افتاد که البته این اتفاق می‌تواند یکی از دلایل وی برای دوری جستن از رسانه‌ها باشد!

در رابطه با علت و چرایی فرار ابراهیم رئیسی از خبرنگاران و نشست خبری می‌‌توان به گاف‌های پی در پی وی در سخنرانی‌ها و سفرهای استانی اشاره کرد؛ گاف‌های که نشان از فن بیان پایین آقای رئیس‌جمهور دارد! البته این نکته حائز اهمیت است که تصمیمات و اقدامات عجیب رئیس دولت سیزدهم در خصوص مهم‌ترین بخش از زندگی مردم یعنی معیشت یکی از دلایل مهم برای فرار وی و هم طیفانش از رسانه‌هاست.

نوروزی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود گزینشی بودن رسانه‌ها و خبرنگارانی که در این نشست‌ها حضور دارند، باز هم روسای دولت و مجلس از نشست خبری می‌ترسند، به سایت دیده بان ایران: مهم تر از ترس، نوع نگاه این دو فرد به مفهوم آزادی اطلاعات و اجتماعی است. به نظر می‌رسد نگاه دولت و مجلس کنونی به آزادی اطلاعات، نگاه محدود کننده‌ای‌ست. طرح صیانت از فضای مجازی که موجب محدودسازی شدید قانونی اساسی در زمینه گردش اطلاعات است، در همین مجلس طراحی شده و این دولت و مجلس است که از آن حمایت می‌کند! در دستگاه‌های مختلف هم همین روند پابرجاست

متن کامل مصاحبه را در (دیده بان ایران) بخوانید 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر