کد خبر: 134993
A

احتمال توافق بعد از مذاکرات دوحه کمتر شده است

یک مقام ارشد آمریکایی روز پنجشنبه، گفت: پس از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه که بدون پیشرفت به پایان رسید، شانس احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران کمتر شده است.

احتمال توافق بعد از مذاکرات دوحه کمتر شده است

به گزارش دیده بان ایران: رویترز نوشت: یک مقام ارشد آمریکایی روز پنجشنبه گفت، پس از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه که بدون پیشرفت به پایان رسید، شانس احیای توافق هسته ای 2015 ایران کمتر شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: چشم انداز دستیابی به توافق پس از مذاکرات دوحه بدتر از ماقبل مذاکرات است و روز به روز هم بدتر خواهد شد.

او افزود: "شما می توانید دوحه را در بهترین حالت درجا زدن و در بدترین حالت به عنوان حرکت به سمت عقب توصیف کنید. اما در این مرحله، درجا زدن برای همه اهداف عملی، حرکت به سمت عقب محسوب می شود."

این مقام ارشد آمریکایی گفت: خواسته‌های مبهم آنها، گشودن مجدد پرونده مسائل حل‌شده و درخواست‌هایی که به وضوح با برجام ارتباطی ندارند، همگی به ما نشان می‌دهد که مذاکره واقعی باید بین ایران و ایران باشد نه بین ایران و ایالات متحده برای حل اختلافات باقی‌مانده. مذاکرات باید بین ایران و ایران برگزار شود تا این مسئله اساسی را حل کنند که آیا علاقه مند به بازگشت متقابل به برجام هستند یا خیر.

وی ادامه داد: «در این مرحله، من مطمئن نیستم که آنها (ایرانی‌ها) می‌دانند بیشتر از این چه می‌خواهند یا نه. آنها با جزئیات پیشنهادی به دوحه نیامدند. برخی از چیزهایی که می خواستند، کاملاً برای ما و اروپایی ها غیرقابل قبول بود.»

این مقام ارشد آمریکایی گفت که واشنگتن از آغاز مذاکرات در آوریل 2021 به صراحت اعلام کرده است که نمی تواند به ایران تضمین حقوقی بدهد که دولت آینده آمریکا به توافق پایبند باشد.

این مقام ارشد آمریکایی افزود: «ما گفتیم که هیچ راه قانونی وجود ندارد که بتوانیم دولت آینده را مقید کنیم، و بنابراین به دنبال راه‌های دیگری برای آرامش دادن به ایران بودیم و... فکر کردیم که این پرونده بسته شده است».

این مقام ارشد آمریکایی استدلال تهران مبنی بر اینکه واشنگتن مقصر عدم پیشرفت است را رد کرد و گفت که ایالات متحده به تغییرات پیشنهادی اتحادیه اروپا در متن پیش‌نویس توافقی که در جریان مذاکرات گسترده‌تر در ماه مارس به دست آمده بود، پاسخ مثبت داده است، در حالی که ایران موفق نشده به این پیشنهادات پاسخ دهد.

منبع: انتخاب 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر