کد خبر: 135465
A

امام جمعه تهران: بسیاری از بی‌حجاب‌ها، زن‌ها و بچه‌های همان دزد‌ها هستند

سیداحمدخاتمی: نماینده دادستان حکمی صادر کرده است که درباره برخورد با بی حجابی است که یک گناه اجتماعی است، بقیه‌اش مربوط به مردم است، هر حرکتی با حضور مردم به نتیجه می‌رسد.

امام جمعه تهران: بسیاری از بی‌حجاب‌ها، زن‌ها و بچه‌های همان دزد‌ها هستند

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سیداحمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران ضمن دعوت مومنان به تقوای الهی بیان کرد: امام علی (ع) به فرزندش امام حسن (ع)فرمودند که محبوب ترین چیزی که از میان وصایای من بر می‌گزینی تقوای الهی است. در دهه اول ماه ذیحجه سفارش زیادی به یاد خداوند شده است، روز عرفه که فردا است، روز دعا و نیایش است، فردا بعد از ظهر عجیبی است و بعد از ماه رمضان، لحظات زیادی را به عظمت عصر روز عرفه نداریم.

امام جمعه موقت تهران در ادامه گفت: فردا بعد از ظهر این زمزمه را تکرار خواهیم کرد که "ما هیچ هستیم و هر چه هست از ذات مقدس ربوبی است". در مناجات شعبانیه داریم که خدایا به من عنایت کن که فقط تو را ببینم و دل از هر چیز غیر تو هست ببرم، در این بحث دو نکته مطرح است یکی امید به خدا و دیگری کمال امید به خداوند. امید به خدا یعنی دل بریدن از دیگران و تنها دل بستن به خداوند. امام صادق می‌فرمایند که این نعمت است و بالاتر از این نیست که انسان به قلبش مراجعه کرده و با تمام وجود فقط امیدش به خداوند باشد.

وی گفت: خیلی از بندگان مدعی هستند که فقط از خداوند تبعیت کرده و به آن امید دارند اما به یکباره می گویند اگر فلانی نبود زندگی من متلاشی می شد، این شرک است. خداوند عامل هر چیزی است در روایات فراوانی داریم که شرافت مومن، شب زنده داری است و عزت آن به این است که با اتکا به خداوند از دیگران بی نیاز باشد. اول باید باور کنیم که خداوند همه کاره است و دوم باید باور کنیم که دیگران در برابر اراده خداوند کاری از دستشان ساخته نیست. جلوه امید به خداوند ابراهیم بت‌شکن است.

خاتمی با اشاره به پیام امروز مقام معظم ر هبری برای حجاج بیت الله الحرام گفت: این پیام جای تحلیل بسیاری دارد، اما در این پیام رهبری بر دو چیز تاکید داشته اند و از آن به عنوان رکن حج یاد کرده، یکی ذکر و معنویت و دیگری وحدت مسلمانان بود. رهبری فرمودند که این دو می تواند جامعه اسلامی را به اوج عزت برساند. دشمنان در پی این هستند که این دو هسته اساسی را زیر سوال ببرند. یعنی ذکر و معنویت و توجه به خدا را کم رنگ کرده و وحدت مسلمانان را از هم ببرند.

وی در ادامه تصریح کرد: ۲۱ تیر ماه سال ۱۳۱۴ روزی بود که جلادهای رضاخان به مسجد گوهرشاد هجوم برند و متحصنین در این مکان را که برای اعتراض به دستور کشف حجاب در آن جا بودند بعد از نماز صبح، شبستان به شبستان تعقیب کرده و کشتند، ۲۱ تیر ماه سالگرد چنین فاجعه ای است سلام و درود بر شهیدان حجاب که از جان خود برای گسترش این حکم قرآنی گذشتند.

خاتمی با بیان اینکه روز ۲۱ تیر روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است، تصریح کرد: بنده در این زمینه ۱۰ نکته آماده کردم که ارائه کنم. اول اینکه فلسفه حجاب تکریم شخصیت زن است، زن گوهر است گوهر عفافش با گوهر حجابش می تواند نقش آفرین باشد، امام در صحیفه اش می فرماید اسلام می خواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او انسانی جدی و کارامد بسازد. مقام زن این نیست که بزک کرده و با سَر باز به خیابان بیاید، این مقام زن نیست بلکه عروسک بازی است. سلام و درود خدا بر امام راحل که کلمات امام، امام کلمات است. 

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: نکته دوم این است که اصرار بر حکم الهی حجاب به منزله نادیده گرفتن دیگر منکرات نیست. عده‌ای می گویند چرا به چهار تار موی زن که بیرون است گیر می دهید اما به دزدی ها و اختلاس‌ها گیر نمی دهید. بنده و سایر خطبای جمعه از جمله کسانی هستیم که همواره بر برخورد با دزدان و مفسدان اقتصادی تاکید داشتیم و قوه قضاییه نیز ورود خوبی به این عر صه داشته است اما بزرگ شدن گناهی به معنای تحقیر گناه دیگر نیست، قطعا دزدی کردن و اختلاس گناه است اما بی حجابی هم گناه است، اتفاقا بسیاری از بی حجابها، زنها و بچه های همان دزدها هستند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: نکته سوم این است که در بیش از ۱۰ آیه قرآن و ده ها روایت سخن از حجاب است، کسی نمی تواند قرآن را قبول داشته باشد اما حجاب را قبول نداشته باشد. از مراجع عظام تقلید پرسیدند که آیا حجاب از ضروریات دین است و حکم بی اعتنایی به آن چیست؟ اکثر مراجع در پاسخ گفتند که حجاب از ضروریات دین است و رهبری نیز تاکید داشتند که اصل حجاب ضرورت دین است و بی اعتنایی به اصل حجاب و عدم رعایت آن معصیت  است.

وی با بیان اینکه منش بانوان ایرانی حجاب و پوشش بوده است، گفت: تاریخ بی حجابی در این کشور به دو نفر باز می گردد؛ اولین فرد قرة العین بهایی بوده که در سال ۱۲۶۳ با بی حجابی مردم را به بهایت دعوت می کرد و دومین فرد رضاخان قلدر بود که در ۱۲ خرداد ۱۳۱۳ او را به ترکیه بردند و ۱۰  روز به او یاد دادند چطور دین ستیز باشد و اولین چیزی که یادش دادند این بود که برای پیشرفت باید حجاب برداشته شود، آن هم به عنوان نوکر و برده پذیرفت و آمد و عمل کرد که نتیجه آن فاجعه مسجد گوهرشاد شد. اما تاریخچه حجاب، قرآن و فاطمه است. حرف من به بی حجابها این است که کدام تاریخ را می پسندید؟، آیا تاریخچه قرة العین بهایی یا رضاخان بی دین را می خواهید یا تاریخ قرآن و فاطمه را؟. فلذا مسئله حجاب یک مسئله فرعی نیست، بلکه یک مسئله اساسی در جهان به شمار می رود.

امام جمعه موقت تهران گفت: نکته بعدی این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۴ مصوبه خوبی در زمینه حجاب داشت که بیش از ۳۰۰ ماده داشته و برای ۳۲ دستگاه تکلیف تعیین کرده است. رئیس جمهور  اخیرا این مصوبه را ابلاغ کرده و امیدواریم اجرای این مصوبه تاثیر خوبی در گسترش حجاب بگذارد.

خطیب جمعه تهران گفت: مبارزه با منکر بی حجابی باید کاملا قانونمند باشد. مقابله با بی حجابی به صورت خودسرانه و غیرقانونی خودش یک منکر است. اقدامات خودسرانه برای مقابله با بی حجابی هم خلاف شرع بوده و هم صددرصد ضد حجاب است. چه بسا دامن زنندگان به بی حجابی خودشان دست به صحنه سازی بزنند. متدینین باید مراقب باشند که در این دام نیفتند. هر وقت سخن از حجاب بوده یک اقدام نادرست و خودسرانه سبب شده تا تدابیر شایسته برای مقابله با بی حجابی کنار رود، کار خودسرانه در نظام جمهوری اسلامی ممنوع است.

خاتمی در ادامه گفت: حجاب قانون است و قانون را اجبار نامیدن مغلطه به شمار می رود، در همه جای دنیا به قانون احترام می‌گذارند. با پسوند اجبار نباید حجاب را خراب کرد، نفس واژه حجاب اجباری غلط و برای تخریب حجاب است. قانون به عنوان یک حکم شرعی باید رعایت شود. در گناه بی حجابی سه گروه گناهکار هستند اول کسانی که بی حجابی می کنند، در هر کجای کشور بی حجابی به منزله ضربه زدن به امنیت روانی جامعه است و  خیانت به مردم به شمار می رود. دوم افرادی که بستر  این گناه را فراهم می کنند و سوم آنهایی که به بی حجابی تشویق می کنند. کسی که بی حجاب را تشویق کند در گناه بی حجاب سهیم است.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که روز ۱۸ تیر سالروز توطئه کودتای آمریکایی در پایگاه هوایی شهید محمد نوژه است که با لطف و عنایت خداوند یک ربع مانده به استارت کودتا، عوامل کودتا دستگیر شدند این لطف خداوند است که همراه انقلاب بوده و خواهد بود اگر ما شرط بندگی را بجا بیاوریم خداوند همان خدای ۱۳۵۹ است که کودتا را خنثی ساخت.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با تاکید بر اینکه تهمت زدن گناه بزرگی است، بیان کرد: در روایات متعددی در کتب شیعه و اهل سنت تاکید شده که تهمت زدن به یک مومن منجر به ساییده شدن ایمان می شود. آن چنان که نمک در آب حل می شود ایمان نیز از بین می رود. همانطور که تهمت زدن به یک مومن گناه است تهمت زدن به یک نظام گناه بزرگتری به شمار می رود. اگر به یک فردی خائن می گوییم باید آن را اثبات کنیم، در غیر این صورت باید در محکمه پاسخگو باشیم. اینکه دهن خود را باز می کنند و به یک گروه خدمتگزار که شبانه روز خود را برای خدمت مردم گذاشتند تهمت می زنند که منافع کشور را به منافع فلان کشور می فروشند هم تهمت بزرگی است و هم خیانت است. ما با انتقاد مشکلی نداریم اما تهمت زدن به مسوولان نظام اسلامی جرم است و مدعی العموم باید موضوع را پیگیری کنند الحمدلله در جاهایی که مدعی العموم وارد شده است عملکرد خوبی داشته است ما نمی گوییم دهان را ببندید بلکه می گوییم تهمت نزنید.

خاتمی در پایان با تبریک فرارسیدن عید قربان تصریح کرد: عید قربان عید امتحان بزرگ ابراهیم خلیل است، قربانی کردن در این روز استحباب زیادی دارد. می توان با قربانی کردن در این ایام، گوشت خانواده فقرا را تامین کرد. ۱۹ تیر ماه که مصادف با روز عید قربان است آغاز دهه ولایت و امامت نیز می باشد، باید از این فرصت استفاده کنیم تا این مفهوم بلند را معنا کنیم. امامت و ولایت هم از اصول دین است و هم در راس فروع دین قرار دارد.

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر