کد خبر: 135839
A

سردار جوکار: آمریکایی ها حتی زیر بار اصل برجام هم نمی روند

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آمریکایی ها در مذاکرات هسته ای به دنبال این هستند که مسائل خود را حل کرده اما هیچ امتیازی به ایران ندهند.

سردار جوکار: آمریکایی ها حتی زیر بار اصل برجام هم نمی روند

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد صالح جوکار با اشاره به روند مذاکرات هسته ای، بیان کرد: آنچه که در وین در مذاکرات هسته ای دنبال می شد تقریبا به کارشکنی آمریکایی ها گره خورده است. ما شاهد هستیم آنچه که در رسانه های غربی مطرح می شود  با آنچه در مذاکرات بیان می کنند، متفاوت است. آمریکایی ها در مذاکرات به دنبال امتیازخواهی بیشتر و عدم دادن حق و حقوق ملت ایران در برداشتن تحریم ها هستند. اما در رسانه های خود اعلام می کنند که آمادگی لازم را برای توافق دارند اما این جمهوری اسلامی است که زیر بار توافق نمی رود.

وی در ادامه اظهار کرد: بعد از مرحله مذاکرات در وین، با میانجی گری قطر قرار شد تا مذاکراتی در دوحه برگزار شود که این نشست ها نیز برگزار شد اما آمریکایی ها مجددا بر مواضعی که از قبل داشتند ایستادند. آمریکایی ها حتی زیر بار اصل برجام که متن آن توسط خود آنها تنظیم شده است، نمی روند. فلذا در شرایط فعلی یقینا مذاکرات مبنایی برای حل مشکلات در زمینه تحریم ها و جذب سرمایه گذار خارجی نیست. آمریکایی ها در مذاکرات به دنبال حل مسائل خودشان در سطح منطقه و  در سطح بین الملل هستند.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعد از جنگی که در اوکراین به راه افتاد،  آمریکایی ها با دادن تسلیحات بیشتر خواستند این جنگ فرسایشی شود. یقینا این جنگ تاثیر زیادی بر روی اقتصاد جهانی گذاشت. از سوی دیگر مشکلاتی را در حوزه انرژی ایجاد کرده است. آنها در عین اینکه روسیه را تحریم کرده اند اما می خواهند در سایه تحریم ها راه فراری نیز برای خود باز کنند. کشورهای منطقه غرب آسیا از جمله  عربستان ظرفیت بیشتری برای تولید نفت ندارند. از سوی دیگر آمریکا در مسائل منطقه ای و راه اندازی جنگ های نیابتی شکست خورده است.

وی در ادامه تاکید کرد: فلذا برای حل بحران انرژی در سطح دنیا و از سوی دیگر کنترل تورمی که در سطح دنیا رقم خورده در تکاپو هستند. از سوی دیگر آمریکایی ها دوست دارند وجه بالایی در سطح داخلی برای خود رقم زده تا در انتخابات آتی دست برتر را داشته باشند. همه این موارد حکم می کند که آمریکایی ها نشان دهند که حاضر به مذاکره و توافق با ایران هستند اما در اصل آمریکایی ها به دنبال دو هدف هستند اول اینکه مسائل خود را حل کنند و دوم اینکه امتیازی به ایران نیز ندهند. اما بحث برداشته شدن تحریم ها و تضامین لازم برای پایبندی به تعهدات برای ایران کلیدی است. آمریکایی ها در مذاکرات به دنبال برد یک طرفه به نفع خود هستند که این برای ایران قابل قبول نخواهد بود.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر