کد خبر: 13613
A
رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد؛

رویکرد واشنگتن در قبال ایران؛ تشدید فشارها و افزایش تحریم‌ها

رییس جمهور آمریکا قصد دارد چندین نهاد ایرانی را به بهانه آنچه وی فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران می‌خواند، تحریم کند.

رویکرد واشنگتن در قبال ایران؛ تشدید فشارها و افزایش تحریم‌ها

دیده بان ایران - خبرگزاری رویترز نوشت: منابع آگاه گفته‌اند که احتمال دارد دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی اخیر جمهوری اسلامی تحریم بیش از 20 شرکت یا سازمان ایرانی را روز جمعه، سوم فوریه اعلام کند. این تحریم‌ها چند شرکت، نهاد نظامی و شهروند ایرانی را به اتهام حمایت از تروریسم و فعالیت در برنامه موشکی این کشور هدف قرار خواهد داد.

به گفته این منابع آگاه تحریم‌ها به گونه‌ای خواهد بود که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ژوئیه 2015 میان این کشورها حاصل شد، نقض نشود.

کاخ سفید یا وزارت خزانه‌داری هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا و ۲۱ سناتور جمهوری‌خواه و دموکرات روز پنجشنبه در نامه‌ای به دونالد ترامپ خواهان تشدید تحریم‌های ایران شدند.

در این نامه با تکرار ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه کشورمان آمده است: مقامات ایران باید فشار کافی احساس کنند تا به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود و ادامه آزمایش موشک‌های بالستیک خاتمه بدهند.

این سناتورها خواهان اجرای کامل تحریم‌های فعلی و نیز وضع تحریم‌های جدید درخصوص برنامه موشکی ایران شده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه در پاسخ به سوالی درباره احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه ایران، گفت: درباره ایران هیچ گزینه‌ای حذف نشده است.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی خصمانه گفت که اقدامات ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند. جزئیات واکنش به ایران بعدا اعلام خواهد شد.

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت که از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت می‌کند و آمریکا باید از آرامش بخشیدن به ایران دست بردارد.

دونالد ترامپ و مشاور امنیت ملی وی پیشتر اعلام کرده بودند که برای آزمایش موشکی اخیر به ایران اخطار رسمی داده‌اند.

به گزارش رویترز، در کنگره این کشور هم مواضع سختی علیه ایران اتخاذ شده است. رهبران اکثریت جمهوری‌خواه کنگره گفته‌اند که حامی وضع تحریم‌های جدید غیر هسته‌ای علیه ایران هستند. جمهوری‌خواهان که هم‌اکنون دولت و کنگره آمریکا را در اختیار دارند، منتقد توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بودند و در دولت پیشین این کشور تلاش کردند تا مانع از اجرای توافق هسته‌ای شوند.

این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا از حزب دموکرات، این توافق را یکی از دستاوردهای مهم سیاست خارجی خود می‌دانست.

وی نیز مشابه آنچه ترامپ گفته است، بارها گفته بود که در مواجهه با ایران همه گزینه‌ها را مد نظر قرار می‌دهد اما او تاکید داشت که برخورد نظامی تنها می‌تواند به عنوان آخرین گزینه و در صورتی مورد استفاده قرار گیرد که سایر گزینه‌ها به بن‌بست رسیده باشند.

به گزارش ایسنا، این درحالی است که مقامات ایران همواره هرگونه ادعا مبنی بر فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در منطقه را رد و تاکید می‌کنند که ایران تنها کشوری است که در منطقه به معنای واقعی با تروریسم مقابله می‌کند اما آمریکا و غرب تلاش می‌کند تا با طرح این ادعاها ضمن فشار بر ایران، توجه جامعه بین‌الملل از این حقیقت رامنحرف کند که سیاست‌های مداخله‌جویانه و جنگ طلبانه آمریکا و متحدانش در منطقه دلیل ایجاد، تداوم و گسترش افراطی‌گری گروه‌های تروریستی است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پاسخ به واکنش‌ها نسبت به انجام آزمایش موشکی بالستیک جدید در ایران گفت: ایران به عنوان کشوری که بیشترین هزینه را از تروریسم بین‌المللی و تجاوز کشورهای خارجی پرداخت کرده است و سابقه تاریکی از نحوه عملکرد جامعه بین‌الملل در تجاوز هشت ساله عراق به ایران در ذهن دارد دفاع از خود را به اجازه طرف‌های دیگر موکول نمی‌کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه علیه کشور دیگری از سلاح استفاده نکرده است مگر در دفاع از خود. ما هیچ وقت آغازگر جنگ نبوده‌ایم اما در مقابل حملات کشورهای خارجی با شجاعت و به اتکا مردم از خود دفاع می‌کنیم.

ظریف افزود: امیدواریم موضوع برنامه‌های دفاعی موشکی ما خارج از برنامه و قطعنامه 2231 بهانه‌ای برای بازی‌های سیاسی دولت جدید آمریکا نباشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر