کد خبر: 136228
A

رییس حوزه های علمیه: ۱۰۰ هزار زن و مرد در حوزه های علمیه قم تحصیل می کنند

اعرافی مدیر حوزه های علمیه قم: حوزه علمیه قم امروزه عرصه های مختلف علوم اسلامی را گسترش داده در عرصه کمیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر خواهر و برادر در قم در حال تحصیل و چند هزار مرکز وابسته به قلب تپنده قم هستند، امتداد معارف اهل بیت علیهم السلام در بیش از ۱۰۰ کشور عالم می درخشد و نهاد علم دین در عالم انتشار پیدا کرده و این آغاز مسیری است که از حوزه ۱۰۰ ساله پیدا شده است.

رییس حوزه های علمیه: ۱۰۰ هزار زن و مرد در حوزه های علمیه قم تحصیل می کنند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آیت الله اعرافی در جمع شرکت کنندگان دوره میثاق طلبگی حوزه علمیه قم، ضمن تبریک ایام غدیر خم و ولادت امام کاظم (ع)، خطاب به طلاب حاضر در این دوره، گفت: اگر اراده قوی و عزم جدّی داشته باشید هر کدام از شما می توانید یک ستاره درخشان باشید و با آینده و سرنوشت خود عالمانه و مجدانه حرکت کنید و گام های خود را محکم بردارید.

ارگان رسانه ای حوزه به نقل  از اعرافی نوشت:  خداوند متعال شما را به این سمت که بزرگترین نعمت الهی است راهنمایی کرده تا در مسیری باشید که راهنمای خلق خدا به سمت معارف الهی است و این رسالت بزرگی در تبیین معارف الهی و مکتب اهل‌بیت علیهم السلام می باشد و این راه عالمان و پیشوایان بزرگ دین است.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: باید با انتخاب خوب و دقیق وارد این تیم بزرگ الهی و آسمانی بشوید و همواره قدر این نعمت بزرگ را بدانید؛ چرا که به سادگی کسب نمی شود چون دروازه‌های این مسیر نورانی برای شما باز شده است و باید دانست که ادامه این مسیر کار دشواری را بر دوش شما گذاشته و با تلاش و جدیت و توکل بر خدا آماده حمل این نعمت الهی شوید.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: حوزه یک نهادی نیست که گفته شود سابقه چند دهه سال دارد؛ اما اگر تاریخ هر حوزه را جداگانه ببینیم هر کدام عمر محدودی دارند؛ اما حوزه به معنای عام، نهادی تاریخی است که عمر آن ۱۴۰۰ سال و به عظمت عمر اسلام و تشیع است؛ اما اگر از عصر غیبت لحاظ کنیم عمر آن ۱۲۰۰ سال می باشد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ عضو فقهای شورای نگهبان، با بیان این که شما وارد نهادی شده اید که بیش از ۱۰۰۰ سال عمر دارد و این درخت تنومند و تناور ریشه در اعماق زمین در تاریخ ۱۰۰۰ ساله دارد و شاخه و برگ های آن در سراسر دنیا گسترده شده است، گفت: حوزه نهاد تاریخی و با سابقه است که ریشه در اعماق تاریخ جهان اسلام دارد و همانا تماما امت اسلام و امت شیعه دارای شناسنامه فرهنگی می باشند که در آن حوزه، نقش اجتماعی و فرهنگی را ایفا می کند، این جایگاه حوزه است.

آیت الله اعرافی گفت: حوزه یعنی هزاران عالم، فیلسوف، دانشمند و پرچمدار علم و دانش، طلاب باید در این امر مطالعات تاریخی انجام دهند، چرا که دارای اصالت تاریخی است.

وی در ادامه تصریح کرد: حوزه پایگاه علم و دانش و تولید فکر و معرفت است قبل از هر چیزی در پیشانی آن مُهر علم و دانش فکر و معرفت و تولید علم خورده است؛ قبل از ۱۰۰ سال اخیر همه علوم از علوم طبیعی ریاضیات و نجوم، علم روز و.. در مدارس علمیه تدریس می شد، یعنی چهره‌های بزرگ علمی جهان اسلام همچون فلاسفه، ریاضیدان های جهان اسلام در این مدارس به رشد و کمال علمی رسیدند؛ لذا حوزه یعنی علم و دانش که پایه تبلیغی آن باید بر پایه علم فکر و عقل و دانش باشد و در یک کلام حوزه پرچمدار استدلال فکر عقل و فلسفه است که اگر مذهب و دین ما اگر روی استدلال فکر عقل پایه ریزی نشده باشد ارزش ندارد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: حوزه، همه علوم بشر را در دل خود دارد و امروز دامنه علوم را متکفل است، بطوری که الان فقه ما هماوردی با نظامات حقوقی عالم می کند و در عرصه های فقه و فلسفه و دانش های حوزوی غنی هستیم. و مکتب فقهی که شیخ انصاری آن را بازسازی کرده است، شامل پیشرفته ترین مباحث حقوقی قابل عرضه به دنیا است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: حوزه جای اخلاق و معنویت و خودسازی است که باید بیش از جاهای دیگر به آن توجه کرد و این خودسازی متمایز از جاهای دیگر است، چرا که در حوزه آدم هایی ساخته می شوند که در طراز شیخ مفید، علامه حلی، امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی باشند.

آیت الله اعرافی با بیان این که لذت‌های طلبگی و این معنویت در جای دیگر نیست و سعی کنید در مباحث معنوی تند حرکت نکنید و مسیر را به اندازه و مقتدر طی کنید، ابراز داشت: حوزه یعنی مردم، عشق به مردم و خدمت به جامعه و این امور مهم در ذات حوزه است و طلبه باید با همه وجودش خود را خادم مردم بداند؛ چرا که بزرگان دین و علمای اسلام خود را خادم مردم می دانستند؛ خدمت به مردم و اجتماع در ذات حوزه وجود دارد و حوزه همیشه در فراز و فرودهایی می باشد و اینجا جای زحمت برای خدا است که این زحمت هم در جای خود شیرین است، چرا که همه پیشوایان پاک در مسیر خدا تحمل زجر و گرفتاری شدند، آدم های بزرگ از سختی نمی هراسند و دل به دریا می زنند و آماده کار بزرگ هستند و آدمی که در کار خود باشد و به مشکلات جامعه اهمیت ندهد، آدم کوچکی است، لذا آمادگی تحمل مسئولیت را ندارد.

وی تصریح کرد:حوزه جای آمادگی خدمت و تحمل سختی و مشکلات است و باید روحانیت خود را در تمامی عرصه ها حفظ کند تا دچار انحراف نشوند.

آیت الله اعرافی عنوان داشت: حوزه همیشه در عالم سیاست نقش آفرین بوده، علامه حلی و خواجه نصیرالدین طوسی که دستگاه مغول را تسخیر و آن را تبدیل به مبلّغ برای تشیع کردند و در تاریخ نقشه عالم اسلام را تغییر دادند و این ویژگی نهضت سازی در حوزه های علمیه است که ما در عصر حاضر نهضت امام خمینی را شاهد هستیم.

وی گفت: حوزه علمیه قم با وجود سختی ها و خفقان در زمان رضا شاه با آدم های مصمم حفظ شد و نهضت اسلامی را در سرتاسر دنیا گستراند و مبدا تئوری انقلاب و نظام اسلامی و نظریه پرداز نظم فکری جدید در جهان اسلام شد.

آیت الله اعرافی در پایان خاطر نشان ساخت: حوزه علمیه قم امروزه عرصه های مختلف علوم اسلامی را گسترش داده در عرصه کمیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر خواهر و برادر در قم در حال تحصیل و چند هزار مرکز وابسته به قلب تپنده قم هستند، امتداد معارف اهل بیت علیهم السلام در بیش از ۱۰۰ کشور عالم می درخشد و نهاد علم دین در عالم انتشار پیدا کرده و این آغاز مسیری است که از حوزه ۱۰۰ ساله پیدا شده است.


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر