کد خبر: 136270
A
انتقاد حقیقت پور از حجاریان در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران:

حقیقت پور: حجاریان با اغراض سیاسی به شمخانی نامه نوشت/ به حجاریان بر خورده که چرا تاج‌زاده دستگیر شده است/ سر هر موضوع کوچکی نباید پای شورای عالی امنیت ملی را وسط کشید/ تاج‌زاده خطوط قرمز نظام را رد کرد؛ دستگیر شد

منصورحقیقت پور عضو پیشین مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا ضمن انتقاد از محتوای نامه اخیر سعید حجاریان، به دیده‌بان ایران گفت: من تعجب می‌کنم فردی همانند سعید حجاریان که سوابق اطلاعاتی زیادی در کارنامه خود دارد و تمامی ترتیبات امنیتی را نیز می‌شناسد چرا تصمیم گرفته با نگارش یک نامه خطاب به علی شمخانی مسائلی را مطرح کند که از اساس ارتباطی با شورای عالی امنیت ملی کشور پیدا نمی‌کند. به نظر می‌رسد که این اقدام حجاریان تحت تاثیر ماجرای دستگیری دوست صمیمی خود یعنی مصطفی تاج‌زاده صورت گرفته باشد.

حقیقت پور: حجاریان با اغراض سیاسی به شمخانی نامه نوشت/ به حجاریان بر خورده که چرا تاج‌زاده دستگیر شده است/ سر هر موضوع کوچکی نباید پای شورای عالی امنیت ملی را وسط کشید/ تاج‌زاده خطوط قرمز نظام را رد کرد؛ دستگیر شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، سعیدحجاریان از آن دست سیاستمدارانی است که تسلط بسیار زیادی بر مسائل سیاسی و تئوری‌های مرسوم این حوزه از علوم انسانی را دارد. تسلطی که حتی مخالفان وی نیز بر آن صحه می‌گذارند و تأکید می‌کنند که با بررسی اندیشه‌های حجاریان می‌توان به لایه‌های مخفی جریان اصلاحات و حتی کنش‌های بعدی این جریان سیاسی نیز پی برد.

نگارش یک نامه از سوی حجاریان در روزهای اخیر خطاب به علی شمخانی که روزگاری نه چندان دور همراه او در کابینه اصلاحات بود، عاملی شده تا توجه بخشی از جامعه سیاسی کشور به سعید حجاریان و البته شورای عالی امنیت ملی کشور جلب شود. نامه‌ای که به نظر دچار شتاب‌زدگی و پراکنده گویی است و تلاش کرده با مخاطب قرار دادن علی شمخانی، یک بحث درون گفتمانی را با کسی به راه بیاندازد که امروز یک‌‌ مسؤولیت حاکمیتی و فراجناحی دارد.

یک عضو سابق پارلمان که آشنایی کاملی نیز به مسائل سیاسی و امنیتی دارد در همین رابطه به دیده بان ایران گفته است؛ باید موضوعات مختلف امنیتی را بر اساس اهمیت و دربرگیری به بخش مربوطه سپرد و از ارجاع مسائل کوچک به شورای عالی امنیت ملی کشور پرهیز کرد.

او می‌گوید؛ فردی همچون سعید حجاریان به طور کامل مسائل امنیتی کشور را می‌شناسد از سطوح مختلف آن نیز خبر دارد، اما به نظر می‌رسد به دلیل نیات سیاسی تصمیم گرفته مطالبی را خطاب به دبیر شورای عالی امنیت ملی نگارش کند.

حجاریان برای وزارت اطلاعات قانون نوشت

منصور حقیقت پور فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران در خصوص نامه‌ اخیر سعیدحجاریان خطاب به علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور، اظهار کرد: از فردی همچون سعیدحجاریان که سابقه طولانی در حوزه کارهای «اطلاعاتی» و «امنیتی» دارد و حتی برای وزارت اطلاعات نیز «قانون» نوشته است، انتظار می‌رود مطالبی را مطرح کند که منطبق بر قانون و واقعیت باشد.

وی با برشمردن سطوح مختلف امنیت در کشور، بیان داشت: بحث امنیت در ایران دارای سه سطح است که عبارتند از؛ «تاکتیک»، «عملیات» و «استراتژیک»، که سطح نخست مرتبط با شورای تأمین استانها با مسؤولیت مستقیم استانداران می‌شود. 

تشریح وظایف شورای تأمین در هر استان 

 

حقیقت پور گفت: شورای تأمین هر استانی به فراخور مسائل پیش آمده از قبیل؛ گرانی، سرقت، مواد مخدر و... تصمیم‌گیری کرده و از بروز ناآرامی و اغتشاش جلوگیری می‌کند.

این نماینده سابق مجلس در خصوص «شورای امنیت کشور» نیز اظهار داشت: وزیر کشور مسؤول شورای امنیت کشور است و وزارتخانه متبوع وی موظف است تمامی مواردی که به مسائل امنیتی کشور ربط پیدا می‌کند را بررسی کرده از بروز هرگونه مشکل امنیتی نیز جلوگیری کند. برای مثال؛ امنیت مرزها در ایام اربعین حسینی از جمله مواردی است که از طریق «شورای امنیت کشور» دنبال می‌شود.

مسائل هسته‌ای مربوط به شورای عالی امنیت ملی است

این فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: برخی از موضوعات استراتژیک است و در سطح «بین‌المللی»، «فراملی» و یا «ملی کلان» قرار می‌گیرد. برخی از مسائل امنیتی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هسته‌ای در ذیل این دسته قرار می‌گیرند که مسؤولیت رسیدگی به آنها با «شورای عالی امنیت ملی» کشور است.

رهبر انقلاب باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی را تأیید کنند 

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به دیده بان ایران گفت: شورای عالی امنیت ملی سیاست‌های مهم را تبیین و تصویب می‌کند تا پس از تأیید مقام معظم رهبری به عنوان قانون در مرحله اجرا قرار بگیرد. این شورا بر پایه منافع ملی و دفع تهدیدات علیه کشور اقدام می‌کند.

وی با اشاره به حوزه فعالیت شورای عالی امنیت ملی، گفت: بسیاری از مسائل داخلی کشور از جمله حوادث و بلایای طبیعی و همچنین سوانح مختلف در صنعت حمل و نقل ارتباطی به شورای عالی امنیت ملی پیدا نمی‌کند و اصولاً این شورا نیز ورودی به مسائل این چنینی نخواهد داشت.

حقیقت پور بیان داشت: البته نباید فراموش کنیم که شورای عالی امنیت ملی در موضوع تهدیدات زیست محیطی کلان نیز ورود می‌کند.

آقای حجاریان! موضوع حجاب ارتباطی با شورای عالی امنیت ملی ندارد 

این نماینده سابق مجلس با مخاطب قرار دادن سعید حجاریان، بیان داشت: تمامی مسائل ذکر شده را شخص آقای حجاریان می‌داند و مسائلی همچون قضیه «حجاب» ارتباطی به شورای عالی امنیت ملی کشور پیدا نمی‌کند.

حقیقت پور تصریح کرد: اگر مشخص شود که برخی عوامل و کشورهای خارجی هدایتگر موضوع بدحجابی در کشور شده‌اند، در آن زمان شورای عالی امنیت ملی به مسأله ورود خواهد کرد.

دور کردن مسائل کلان از شورای عالی امنیت ملی یک تهدید است

این نماینده پیشین پارلمان گفت: اگر هر موضوع کوچکی را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع دهیم، قطعا برای کشور هزینه‌تراشی کرده‌ایم. در نقطه مقابل نیز اگر مسائل کلان را به شورای عالی امنیت ملی مرتبط ندانیم، برای کشور یک تهدید بزرگ ایجاد کرده‌ایم.

این فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: بنده تصور می‌کنم فردی همانند آقای حجاریان دارای فهم کلان از مسائل امنیتی است. این افراد اگر با وجود اشراف به مسائل کشور چنین نامه‌هایی را می‌نویسند؛ مغرض هستند و اگر نامه‌نگاری ایشان فاقد درک صحیح از مسائل مهم امنیتی باشد که باعث تأسف است.

در نامه نگاری حجاریان غرض ورزی سیاسی دیده می‌شود 

حقیقت پور در مواجهه با این پرسش که چرا آقای حجاریان در شرایط کنونی کشور اقدام به نگارش چنین نامه‌ای کرده، به دیده بان ایران گفت: به نظر می‌رسد که آقای حجاریان بر اساس اغراض سیاسی دست به نگارش چنین نامه‌ای زده باشد. باعث تعجب است حجاریانی که تمامی ترتیبات امنیتی را می‌شناسند، چنین مطالبی را مطرح می‌کند.

رفیق حجاریان دستگیر شده و به او بر خورده است 

حقیقت پور در پایان گفت: به نظر می‌رسد به سعید حجاریان بر خورده که چرا رفیق او(مصطفی تاج‌زاده) را دستگیر کرده‌اند و به همین دلیل خطاب به آقای شمخانی نامه نوشته است. باید توجه داشت که موضوع دستگیری آقای تاج‌زاده نیز ارتباطی به شورای عالی امنیت ملی کشور پیدا نمی‌کند. دادستان مرکز بر اساس گزارشات واصله مبنی بر رد کردن خطوط قرمز نظام توسط ایشان، دستور دستگیری آقای تاج‌زاده را صادر کرده است.

منبع: سایت دیده بان ایران- سید سجاد موسوی 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر