کد خبر: 136508
A

آیت الله غرویان: روحانیون نباید در برابر مشکلات مردم «سکوت» کنند/ اگر مردم نبودند اصلاً نظام ولایت فقیه تشکیل نمی شد بنابراین فاصله میان مردم و روحانیت به ضرر حکومت است

استا حوزه گفت: چنانچه میان روحانیت و مردم فاصله ای ایجاد شود، آثار منفی هم برای روحانیت و هم برای حکومت و حاکمیت به دنبال خواهد داشت چرا که نظام ما و نظام ولایت فقیه مبتنی بر خواست و آرای ملت است و امام خمینی(ره) این مساله را مکرر می فرمودند که نظام سُفره ای است که ملت پهن کردند و حکومت را به دست علما دادند.

آیت الله غرویان: روحانیون نباید در برابر مشکلات مردم «سکوت» کنند/ اگر مردم نبودند اصلاً نظام ولایت فقیه تشکیل نمی شد بنابراین فاصله میان مردم و روحانیت به ضرر حکومت است

به گزارش دیده بان ایران؛ استاد درس خارج فقه و اصول حوزه های علمیه معتقد است که مردم به دور از جناح بندی های سیاسی، کلیت اقدامات و فعالیت های حاکمیت و دولت را به حساب حوزه و روحانیت می نویسند و از این جهت هر حرکتی که مسئولین نظام، دولت و وزرا انجام می دهند، نهایتاً به حساب روحانیت نوشته می شود.

هر اقدامی که توسط حاکمیت و دولت انجام می شود، به حساب روحانیت نوشته می شود

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان درباره تأثیر عملکرد مسئولین بر رابطه میان مردم و روحانیت، اظهار کرد: با توجه به اینکه نظام ایران براساس دیدگاه فقهی است که حضرت امام خمینی(ره) داشتند و ایشان نظام حکومت را براساس ولایت فقیه مطرح کردند لذا هر اقدامی که توسط حاکمیت و دولت انجام می شود، به حساب روحانیت نوشته می شود.

وی ادامه داد: مردم ابراز می کنند که این نظام، نظام روحانیت و آخوندی است و میان اینکه کدام جناح، گروه و دسته از روحانیت بر سر کار هستند، تفکیکی قائل نیستند. در حقیقت مردم کلیت اقدامات و فعالیت ها را به حساب حوزه و روحانیت می نویسند و از این جهت هر حرکتی که مسئولین نظام، دولت و وزرا انجام می دهند، نهایتاً به حساب روحانیت نوشته می شود.

وی با تأکید بر اینکه تأثیر عملکرد مسئولین در رابطه میان مردم و روحانیت واقعیتی انکارناپذیر است، گفت: مسئولین نظام باید نسبت به این نکته توجه داشته باشند که عملکرد آنها به گونه ای باشد که کلیت روحانیت و حوزه مخدوش نشود و مورد نقد و انتقاد قرار نگیرد. البته همه مسئولین نیت خیر دارند، ولی گاهی اتفاقات یا قوانین و مصوباتی در هر یک از قوای ثلاثه یعنی مجلس، دولت یا قوه قضاییه محقق می شود که محل انتقاد مردم هستند و مردم انتقاد و اعتراض خود را به کل روحانیت تعمیم می دهند.

آقای غرویان افزود: اگر حرکات مثبتی در دولت و نظام اتفاق بیفتد، نظر مردم نسبت به روحانیت مثبت می شود و اگر اتفاقات و تخلفات منفی رخ دهد، نظر مردم هم نسبت به روحانیت منفی می شود. این واقعیتی است که وجود دارد و هشداری به مسئولین نظام است که مراقبت بیشتری نسبت به اقدامات خود در عرصه های مختلف داشته باشند.

وی بیان کرد: به طور دقیق نمی توان زمان فاصله گیری روحانیت و مردم را مشخص کرد یا دولت یا شخص خاصی را نام بُرد. اتفاقات و تحولات اجتماعی به مرور زمان رخ داد و بر میزان فاصله روحانیت با مردم تأثیر گذاشت. تحلیل مسایل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باید به گونه ای باشد که سیر اتفاقات و جریانات در این باره مورد بررسی و واکاوی قرار گیرند.

وی به سابقه تاریخی و دیرینه روحانیت و مردم اشاره و خاطرنشان کرد: تاریخ روحانیت، مرجعیت و علمای دین نشان می دهد که علما، بزرگان، مراجع و روحانیت همیشه در کنار مردم بودند، خانه های مراجع، علما و روحانیون همواره پناهگاه مردم بوده و مردم مشکلات مختلف خود را با علما و مراجع در میان می گذاشتند و مجتهدین و مراجع همیشه در کنار مردم و مدافع حقوق مردم بودند.

وی افزود: روحانیت و مراجع از گذشته به نوعی صدای مردم بودند، مشکلات و گرفتاری های مردم را به مسئولین و حکومت ها می رساندند و از مردم دفاع می کردند و درباره مسایل داخلی، بین المللی به حکومت تذکر می دادند که نمونه آن جریانات تنباکو و مشروطیت است.

روحانیت باید بلندگوی صدای ملت باشد

این استاد حوزه ادامه داد: همیشه در خانه مراجع باز بود و مردم راحت بدون واسطه به بیت علما می رفتند و درد و دل می کردند، علما هم نامه می نوشتند و سخنرانی می کردند و به مسئولین حکومت و سیاست نکاتی را تذکر می دادند. این سیره در تاریخ ثبت شده و در حال حاضر هم باید به این صورت باشد یعنی روحانیت باید صدای ملت را بشنود و بلندگوی صدای ملت باشد، اگر همین سیره علما و مراجع گذشته ادامه پیدا کند، مردم در کنار روحانیت و روحانیت هم در کنار مردم می مانند، در غیر این صورت میان مردم، علما و مجتهدین فاصله ایجاد می شود.

روحانیون نباید در برابر مشکلات مردم سکوت کنند

آقای غرویان تأکید کرد که سیره حمایت روحانیت از مردم باید همچنان محفوظ بماند و علما و مجتهدین نباید سکوت کنند، اگر مردم انتقاد و اعتراض و مشکلی دارند، علما باید حامی مردم باشند و در یک فضای اخلاقی، معنوی، دینی و مذهبی حرف ها و مشکلات مردم را منتقل کنند.

این محقق و پژوهشگر دینی با بیان اینکه جناح بازی های سیاسی می تواند رابطه روحانیت با مردم را مخدوش و ضعیف کند، گفت: سیره مراجع، علما و بزرگان گذشته و حال این بوده و هست که به دور از سیاست و قدرت، حرف خدا و پیغمبر(ص) را بزنند و از مردم حمایت کنند. در حال حاضر مسایلی مثل گرانی ها و فشار اقتصادی از جمله مشکلات و گرفتاری های مردم است که مراجع  گاه و بی گاه نکاتی در این باره مطرح می کنند و تذکراتی می دهند، تذکرات مراجع پدرانه و ناصحانه است و اگر همین مشی، روش و مسلک ادامه پیدا کند، مردم در کنار روحانیت و روحانیت نیز در کنار مردم خواهند بود.

فاصله میان مردم و روحانیت به ضرر حکومت و دولت هاست

وی به آسیب ها و اثرات مثبت تعمیق روابط میان مردم و روحانیت اشاره و تصریح کرد: چنانچه میان روحانیت و مردم فاصله ای ایجاد شود، آثار منفی هم برای روحانیت و هم برای حکومت و حاکمیت به دنبال خواهد داشت چرا که نظام ما و نظام ولایت فقیه مبتنی بر خواست و آرای ملت است و امام خمینی(ره) این مساله را مکرر می فرمودند که نظام سُفره ای است که ملت پهن کردند و حکومت را به دست علما دادند. اگر مردم در راهپیمایی ها شرکت نمی کردند و در صحنه این نهضت و انقلاب نبودند، نظام ولایت فقیه سرپا نمی شد و پشتوانه ای نداشت.

وی تأکید کرد که پشتوانه نظام و جمهوری اسلامی مردم هستند، لذا فاصله میان مردم و روحانیت، همان فاصله مردم و حاکمیت و مردم و دولت است و این آسیب و خطر بزرگی محسوب می شود، اما اگر فاصله ای میان روحانیت و مردم نباشد و روحانیت و مردم کنار هم باشند، در واقع مردم کنار دولت و پشتوانه بزرگی برای دولتمردان هستند. این یک امر بسیار طبیعی و روشنی است.

آقای غرویان ابراز امیدواری کرد که روحانیت و مردم همچنان در کنار هم باشند تا دولتمردان با قوت و قدرت بیشتری در صحنه های بین المللی ظاهر شوند. همیشه مقام معظم رهبری می فرمایند که حضور مردم در راهپیمایی هایی مثل 22 بهمن و روز قدس قوت قلبی برای گفتمان بین المللی مسئولین است. بنابراین مسئولین اگر می خواهند در جهان معاصر با قدرت حرف بزنند، باید پشتیبانی ملت را داشته باشند.

منبع: شفقنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر