کد خبر: 13652
A
دیده بان ایران گزارش می دهد:

یک درخواست از وزارت خارجه / تُشک دیپلماسی کُشتی را دوباره پهن کنید

در سالهای اخیر در کشاکش روابط مستقیم و غیرمستقیم ایران و آمریکا، کلیدواژه «دیپلماسی کشتی» به کرات مطرح شده است؛ زمستان 91 بود که تیم ملی کشتی آمریکا برای شرکت در مسابقات جهانی به تهران آمد؛ در آن زمان بحث حذف کشتی از رقابت‌های المپیک بسیار داغ بود؛ امری که موجب همگرایی ایران و آمریکا شده بود تا کشتی را در المپیک حفظ کنند.

یک درخواست از وزارت خارجه / تُشک دیپلماسی کُشتی را دوباره پهن کنید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ورزش فراتر از سیاست است؛ از ورزش به عنوان دیپلماسی خاموش یاد می‌شود؛ این پدیده گاهی دو کشور متخاصم را به هم نزدیک می کند و گاه عامل تشدید کننده تخاصم دو طرف در عرصه سیاسی می شود.

در سالهای اخیر در کشاکش روابط مستقیم و غیرمستقیم ایران و آمریکا، کلیدواژه «دیپلماسی کشتی» به کرات مطرح شده است؛ زمستان 91 بود که تیم ملی کشتی آمریکا برای شرکت در مسابقات جهانی به تهران آمد؛ در آن زمان بحث حذف کشتی از رقابت‌های المپیک بسیار داغ بود؛ امری که موجب همگرایی ایران و آمریکا شده بود تا کشتی را در المپیک حفظ کنند.

در آن دوره از رقابت‌ها، اگر چه آمریکایی ها در فینال بر روی تشک کشتی رقابت را به ایران باختند، اما دیپلماسی ورزشی اوباما تا حدودی جواب داده بود؛ بعدها خبر رسید که در آن مقطع زمانی مذاکراتی میان تهران و واشنگتن با وساطت عمان در جریان بود؛ موضوعی که با روی کار آمدن دولت یازدهم، جدی تر و بی واسطه تر شد و به جام طلایی برجام منجر شد. 

حالا که ترامپ آمده و تخته گاز در حال تخریب دستاوردهای پرزیدنت اوباماست؛ ورزش هم در حال قربانی شدن است؛ مقررات ویزایی و مهاجرتی جناب ترامپ، کمانداران ایرانی را از حضور در مسابقات جهانی لاس وگاس بازداشته است؛ در مقابل، ایرانی ها هم به تلافی آن، بر سر راه ورود کشتی گیران آمریکایی برای شرکت در مسابقات جهانی تهران مانع ایجاد کرده‌اند.

قرار بود در جریان مسابقات جام جهانی کشتی که روزهای 28 و 29 بهمن ماه در کرمانشاه برگزار می‌شود، تیم ملی آمریکا هم با ستارگانی چون «جردن باروز» و «کایل اسنایدر» حضور یابد اما اقدام نابخردانه رئیس جمهور جدید شان آنها را به دردسر انداخت و باعث شد فرصت شرکت در مسابقات حساس کرمانشاه را از دست بدهند.

پس از آنکه ترامپ، با صدور فرمانی اجرایی، ورود اتباع ایرانی و 6 کشور عمدتا مسلمان را به آمریکا به حالت تعلیق درآورد؛ دستگاه دیپلماسی ایران نیز در اقدامی متقابل اعلام کرد کشتی گیران آمریکایی نمی توانند جهت شرکت در مسابقات جهانی کرمانشاه، وارد ایران شوند.

اگر چه اقدام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا در تعلیق صدور ویزا برای ایرانی‌ها، اقدامی تبعیض‌آمیز، نژادپرستانه و خلاف موازین حقوق بشری است؛ اما شاید بهتر بود ایران در مورد بخصوص رقابت‌های کشتی، برای تلافی جویی، فرمان دیپلماسی را کج نمی‌کرد و با استناد به موارد مشابه قبلی، اجازه حضور کشتی‌گیران آمریکایی به ایران را می‌داد؛ این امر قطعا در افکار عمومی آمریکایی‌ها تاثیر مثبت داشت و شورش اذهان آنها علیه فرمان ناعادلانه اخیر رئیس جمهورشان را تشدید می‌کرد.  

هنوز یادمان نرفته وقتی تیم ملی کشتی آمریکا برای شرکت در جام تختی سال 1377 وارد ایران شد و مشمول الطاف مهمان نوازانه ایرانی‌ها قرار گرفت، به طرز قابل توجهی از حجم تبلیغات ایران هراسانه و ایران ستیزانه غول‌های رسانه‌ای آمریکا، کاسته شد و تا حدودی قلوب دو ملت به هم نزدیک شد؛ امری که می توانست در صورت اهتمام بیشتر سیاسیون دو طرف، یخ تنش‌های سیاسی دو کشور را ذوب گرداند.   

در همین رابطه «یدالله اسلامی» تحلیلگر سیاسی ضمن اینکه تصمیم مقابله و عمل متقابل از سوی  وزارت خارجه ایران را واکنشی معنادار و رفتاری دیپلماتیک و شناخته شده می‌داند، اما معتقد است: از آنجا که کشتی گیران آمریکایی روادید سفر به ایران را دریافت کرده و در قالب مسابقات کشتی بین المللی انجام این سفر برنامه ریزی شده است، باید تصمیم مناسب و در راستای کاهش تنش ها و فرستادن پیام صلح و دوستی گرفته شود. ازهمین رو پیشنهاد من این است که نه تنها مانعی در راه کشتی گیران ایجاد نشود بلکه با تکیه به ارزش‌های انسانی و مهمان نوازی ایرانیان، سعی در برخورد خوب و مناسب با ورزشکاران آمریکایی شود. این برخورد می‌تواند پیامی معنادار و روشن به مردم آمریکا باشد و برخورد خوب و مهمان نوازی مناسب کشتی گیران آمریکایی را پیام آوران دوستی و صلح و مبارزان ضد خشونت و جنگ خواهد ساخت که می توانند در میان مردم آمریکا به پیدایش نقشی ماندگار در بهبود برداشت های از تصویر ایران و ایرانی ایفای نقش کنند.

گزارش از نیما صداقت


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر