کد خبر: 136799
A

آیت‌الله مکارم: اگرچه گرانی‌ها به‌شدت مردم را رنج می‌دهد، ولی این مسائل نباید شور عزاداری‌های محرم را تحت‌الشعاع قرار داده، از حرارت آن بکاهد

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیامی با بیان توصیه‌هایی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، گفت: اگرچه نابسامانی‌های اقتصادی و گرانی‌های افسارگسیخته به‌شدت مردم را رنج می‌دهد و همان‌طور که بارها متذکر شده‌ایم، لازم است متولیان امر نسبت به بهبود اوضاع معیشت مردم و مهار گرانی و تورم تلاش مضاعف کنند، ولی این مسائل نباید شور عزاداری‌های حسینی را تحت‌الشعاع قرار داده، از حرارت آن بکاهد. توصیه می‌کنم که همگان دست‌به‌دست هم داده، بر شکوه و عظمت این مراسم بیفزایند.

آیت‌الله مکارم: اگرچه گرانی‌ها به‌شدت مردم را رنج می‌دهد، ولی این مسائل نباید شور عزاداری‌های محرم را تحت‌الشعاع قرار داده، از حرارت آن بکاهد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آیت‌الله ناصرمکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیامی بابیان توصیه‌هایی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، از مداحان خواست ضمن بیان رشادت‌های سالار شهیدان، از اشعار موهن و سبک‌های نامناسب در مجالس عزاداری پرهیز نمایند.

 در این پیام آمده است: ماه محرم، ماه عزاداری سرور و سالار شهیدان یکی از سرمایه‌های عظیم جهان تشیع بلکه جهان اسلام است، ماهی که باید مسلمانان با الهام از عاشورای حسینی و در ظل عنایات آن حضرت، راه نجات از یوغ ستمگران را پیدا کنند و با شعار «هیهات منا الذله»، راه و رسم تقوا، آزادگی، جوانمردی، شجاعت و عدالت را بیاموزند.

وی در ادامه بابیان توصیه‌هایی به عزاداران و هییت های مذهبی بیان کرد: نخست؛ ضروری است ضمن رعایت مسائل بهداشتی، مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) باشکوه‌تر از هرسال و با شور و شعور حسینی برگزار شود و هر یک از عاشقان آن حضرت به‌قدر توان خود در اقامه فرهنگ عاشورایی خدمت نماید.

این مرجع تقلید در دومین توصیه خود افزود: سزاوار است خطبای محترم تنها به توصیف واقعه تاریخی عاشورا بسنده نکنند بلکه بابیان ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها و پیامدهای نهضت امام حسین(ع) به‌خصوص جوانان را با اهداف عالی و مقدس این حادثه بزرگ که همان مبارزه حق در برابر باطل بود، آشنا سازند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: سوم؛ به مداحان محترم و مخلص نیز توصیه می‌کنم ضمن بیان حماسه‌ها و رشادت‌های سالار شهیدان و دیگر شهدای مظلوم کربلا و توسل به امام زمان (عج)، بر آگاهی مردم بیفزایند و از اشعار موهن یا غلوآمیز و یا سبک‌های نامناسب بپرهیزند و جلوی انحرافات احتمالی را بگیرند.

وی در توصیه چهارم خود، تصریح کرد: عزاداران محترم و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) شایسته است از کارهایی که موجب وهن مذهب می‌گردد، جدا خودداری نمایند تا بهانه به دست مغرضان و دشمنان اهل‌بیت(ع) ندهند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: متولیان هیات های مذهبی ضمن پرهیز از اسراف با برگزاری ساده مجالس و مراسم پر خیروبرکت عزای حسینی، خلوص نیت را بر هر چیز ترجیح دهند، اوقات نماز را محترم بشمارند تا مشمول تفضلات الهی و عنایات خاصه آن حضرت گردند.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ مکارم شیرازی در ششمین توصیه خود به عزاداران ایام ماه محرم، تاکید کرد: بی‌شک یکی از آموزه‌های مهم قیام امام حسین(ع) احیای دو فریضه فراموش‌شده امربه‌معروف و نهی از منکر و همچنین تعلیم و تربیت اسلامی است که حضرت در راه رسیدن به آن، خون پاک خویش ویارانش را نثار کرد. اگر این ارزش‌ها با رعایت ادب اسلامی و بدون هرگونه توهین در سطح جامعه به‌صورت فرهنگ عمومی درآید، بسیاری از مفاسد اخلاقی و اجتماعی همچون بدحجابی و امثال آن چاره‌جویی خواهد شد، و البته یکی از وظایف مجالس عزاداری خنثی‌سازی نقشه‌های شوم و سم‌پاشی‌های دشمنان در ایجاد همین معضلات اخلاقی است.

آیت‌الله مکارم در هفتمین توصیه خود به عزاداران، اضافه کرد: اگرچه نابسامانی‌های اقتصادی و گرانی‌های افسارگسیخته به‌شدت مردم را رنج می‌دهد و همان‌طور که بارها متذکر شده‌ایم، لازم است متولیان امر نسبت به بهبود اوضاع معیشت مردم و مهار گرانی و تورم تلاش مضاعف کنند، ولی این مسائل نباید شور عزاداری‌های حسینی را تحت‌الشعاع قرار داده، از حرارت آن بکاهد. توصیه می‌کنم که همگان دست‌به‌دست هم داده، بر شکوه و عظمت این مراسم بیفزایند.

وی در پایان بیان کرد: از همه عزاداران و ارادتمندان سید و سالار شهیدان می‌خواهم که برای سلامتی و تعجیل در فرج بقیة‌الله(عج) و همچنین حل گرفتاری‌ها و مشکلات جوامع اسلامی دست به دعا بردارند و همگان از خداوند بخواهیم که به برکت عزاداری و اشک بر مصائب سیدالشهدا و شهدای کربلا، خیروبرکت و توفیقات خاصه خویش را برای امت اسلامی و به‌ویژه مردم شریف و مومن ایران عنایت فرماید.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر