کد خبر: 136870
A
بررسی اظهارات احمد خاتمی درباره «دزد خواندن بخشی از مردم به بهانه حجاب»

خطیب جمعه تهران چه چیزی را تکذیب می کند؟+فایل صوتی اظهارات احمدخاتمی / انکار "ادعای نادرست" گفته شده راهی برای فرار از اشتباه!/ آقای خاتمی بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره تقوا را بار دیگر بخوانید...

صحبت‌های اخیر سید احمد خاتمی در نماز جمعه اخیر تهران واکنش‌هایی زیادی را به همراه داشته است. برخی از اهالی رسانه بر این باور هستند که خطیب این هفته نماز جمعه تهران در سخنان خود مسائلی را تکذیب کرده که پیش از این عیناً مطرح کرده بود؛ دیده بان ایران در گزارشی به موضوع «دزد خواندن بخشی از مردم به بهانه حجاب» پرداخته و ادعای امام جمعه موقت تهران درباره دستکاری صحبت هایش را صحت سنجی کرده است

 خطیب جمعه تهران چه چیزی را تکذیب می کند؟+فایل صوتی اظهارات احمدخاتمی / انکار "ادعای نادرست" گفته شده راهی برای فرار از اشتباه!/ آقای خاتمی بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره تقوا را بار دیگر بخوانید...

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدخاتمی امام جمعه موقت تهران روز جمعه مورخ ۱۷ تیرماه سال جاری در بخشی از خطبه‌های نماز گفته بود: «دو؛ اصرار ما بر حکم الهی حجاب، نادیده گرفتن دیگر منکرات نیست؛ مثل مفاسد اقتصادی. تا میگی حجاب، میگن گیر ندید به چهار تا تار موی زن، گیر بدید به دزدی‌ها، گیر بدید به اختلاس، شما عزیزانی که پای این خطبه‌ها بودید، از جمله کسانی که خیلی گیر داده‌ایم و گیر می‌دهیم و گیر خواهیم داد به دزدی‌ها و اختلاس، خطبای جمعه از جمله بنده بودند. ما به اندازه کافی به آنها گیر داده‌ایم، گیر درست هم داده‌ایم. قوه قضاییه هم بحمدلله بسیار خوب در این عرصه عمل کرده، لکن بزرگ شمردن گناهی به معنای تحقیر گناه دیگر نیست. دزدی گناهه، اختلاس گناهه، بی‌حجابی هم گناهه. اتفاقا بسیاری از این بی‌حجاب‌ها زن و بچه همون دزدا هستند.»

این مطالب، بخشی از بیانات حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه نماز جمعه تهران مورخ ۱۷ تیر ۱۴۰۱ است که به وضوح و صراحت کلمه «دزد» از سوی ایشان به کار رفت و کلمه به کلمه بدون هرگونه ویرایشی ارائه شد.

حال ببینیم ایشان در خطبه این هفته، جمعه ۷ مردادماه ۱۴۰۱، چه گفت: «ثانیا بسیاری از کسانی که بی‌حجابی می‌کنند، تحریف کردند حرف مرا، شل‌حجابی و بدحجابی را هم اضافه کردند، آن هم گناه است، اما من بی‌حجابی را گفتم. گفتم بسیاری از این بی‌حجاب‌ها برخاسته از همین خانواده‌هایی هستند که تدین ندارند. این حرفی بود. اصلا در کلامم اسمی از دزدها نبود. بعد از خطبه یک مرتبه نگاه کردم دیدم که فلانی گفته است اکثر بی‌حجاب‌ها خانواده دزدها هستند. من به آن خبرنگاری که این کار را کرده میگم امانتداری شما کجا رفته؟ یکماه تا توانستند فحش دادند، هتاکی کردند بی‌منطق. اولا من گفتم اکثرشان؛ یعنی برخی‌شان، چه بسا یک خانمی از یک خانواده متدینی است، بریده از خانواده‌اش. من گفتم اکثر، اکثر مفهوم داره.

ثانیا؛ کلمه دزد را من اصلا نگفتم، هم تلویزیون پخش کرد دیدند عزیزان و هم مکتوبی که بنده تمام خطبه را از اول تا آخر می‌نویسم. من از خداوند می‌خوام، خداوند به ما امانتداری را عنایت کند و تو این یکماه هر چه گفتند، گفتند.

شرح این هجران و این خون جگر، این زمان بگذار تا وقت دگر.» 

حال اگر این دو متن را مطالعه و مقایسه کنیم و منصفانه نظر دهیم آیا این خبرنگاران بودند که امانتداری را رعایت نکردند یاخطیب جمعه به هر دلیلی فراموش کرده که چنین واژه‌ای را به کار برده و به جای بررسی و مطالعه خطبه انگشت اتهام را به خطا سمت رسانه‌ها هدف می‌گیرد؟ لذا به عنوان یک خبرنگار از ایشان درخواست داریم فرصت عذرخواهی را غنیمت بشمارند و از اصحاب رسانه و جامعه زحمتکش خبرنگاری هر چه سریعتر دلجویی کنند تا نشان دهند توصیه به تقوای ایشان در روز جمعه فقط در حد حرف و کلام نیست. 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ در آخر ایشان را دعوت به مطالعه مجدد و همراه با تدبر به توصیه روز چهارشنبه ۵ مرداد رهبر معظم انقلاب خطاب به ائمه جمعه می‌کنیم که فرمودند: «ببینید برادران عزیز، آقایان محترم! امام‌جمعه در روز جمعه مردم را امر به تقوا می‌کند با گفتار خود، من می‌گویم شما در روز شنبه و یکشنبه و دوشنبه و سه‌شنبه و چهارشنبه و پنجشنبه مردم را امر به تقوا کنید با رفتار خود؛ وَالّا اگر ما روز جمعه دعوت به تقوا کردیم امّا روز شنبه یک عملی از ما سر زد که این با تقوا سازگار نیست، این اصلاً بکلّی باطل می‌کند؛ یعنی نه حالا فقط باطل می‌کند، اصلاً یک اثر بعکس دارد؛ مستمع را سر لج می‌آورد که اینها چه دارند می‌گویند؛ کمترین کاری که ممکن است بکند این است که دیگر نیاید نماز؛ این کمترین کاری است که می‌تواند بکند، از این بیشتر هم کارهایی می‌کنند. پس بنابراین، یک مسئله این است. آمر به تقوا بایستی در امر تحصیل تقوا در خود کوشنده باشد... ما که امر به تقوا می‌کنیم در خطبه‌ نماز جمعه، بایستی در مورد رعایت تقوا حدّاکثرِ تلاشمان را بکنیم، هر چه می‌توانیم؛ از موارد شبهه اجتناب کنیم.»

منبع: سایت دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر