کد خبر: 136884
A

قدیری ابیانه:اموال فائزه هاشمی باید مصادره شود

یک چهره سیاسی اصولگرا می‌گوید: به عقیده من اموال فائزه هاشمی و دیگرانی که دشمن را به تشدید تحریم کشور ترغیب کردند باید مصادره شود و مجازاتی سنگین داشته باشند. این مساله مثل گرا دادن برخی در زمان جنگ است تا فلان نقطه، موشک باران شود.

قدیری ابیانه:اموال فائزه هاشمی باید مصادره شود

به گزاش سایت دیده بان ایران؛ محمدحسن قدیری ابیانه، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام و سفیر سابق مکزیک و ایتالیا، در رابطه با عملکرد تیم دیپلماسی رئیسی و نتایجی که در حوزه برجام تا به امروز داشته است، گفت: دولت در دستگاه سیاست خارجی با دولت گذشته تفاوت زیادی دارد. دولت گذشته مرعوب و مجذوب آمریکا بود و در این هشت سال تمامی تخم مرغ هایش را در سبد آمریکا و غرب گذاشت و به هیچ نتیجه ای نرسید. نه تنها نتوانستند تحریم ها را رفع کنند بلکه تحریم ها افزایش پیدا کرد. غرب ارتباط خود را با ایران قطع کرد و کشورمان را تحریم کرد و حتی بابت ارتباط با ایران، برای سایر کشورها مجازات تعیین کرد و این خلاف قوانین بین المللی است. 

او افزود: مساله نگاه به غرب در دولت قبلی امروز به رابطه با شرق تبدیل شده است. به ویژه ارتباط با همسایگان که این رابطه در اینجا به معنی پذیرش سلطه نیست بلکه رابطه موثر و سازنده داریم.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: ویژگی دولت سیزدهم شناخت دشمن و دشمنی است. دولت قبلی مثل مصدق در شناخت دوست و دشمن اشتباه کرد. مصدق آمریکا را دوست فرض و گمان می کرد می تواند با اتکا به آمریکا حقوق خود را کسب کند درحالیکه آمریکا دشمن بود و در نهایت کودتا کردند و هم حکومت مصدق سرنگون شد و هم مردم ما 25 سال گرفتار دیکتاتوری شاه شدند. نگاه دولت جدید نگاه به شرق است و به معنی وابستگی نیست.

این چهره سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه نمی توان روی دوستی آمریکا حساب کرد؛ تاکید کرد: اگر اروپا نیز از روابط استقبال کند ما استقبال می کنیم و این با حفظ حقوق و احترام متقابل خواهد بود. ما عقیده داریم آمریکا به دلیل ماهیت خود نمی تواند دست از دشمنی بردارد. آمریکا رشد خود را در فقر و فلاکت دیگران می داند.

او ادامه داد: من چه در دولت قبلی و چه در دولت جدید بارها با صراحت اعلام کرده ام که برجام به هیچ کجا نمی رسد. البته نه به دلیل قوی یا ضعیف بودن هیات ایرانی بلکه به دلیل عمق دشمنی، دشمن. در مورد برجام فرق این دولت با دولت پیشین در این است که آن ها به سرعت فریب وعده های آمریکا را خوردند و این دولت فریب نخورده و برای هر موضوعی تعهد می خواهد که آمریکا نیز حاضر نیست، تعهدی بدهد.

ابیانه با تاکید بر اینکه در دولت رئیسی ارتباط ما با همسایگان قوت گرفته است، افزود: دولت گذشته تحرکی نداشت و به طور مثال برای تهیه واکسن، کار را به پذیرش اف ای تی اف و چیزهای دیگر موکول می کرد و می گفت نمی شود بدون اف ای تی اف، واکسن وارد کنیم و روابط دیگری داشته باشیم. این دولت معتقد بود که بدون اف ای تی اف هم می توان به نتیجه رسید و به نتیجه رسیدیم و امروز صادر کننده ایم و روابط ما با همسایه ها بسیار زیاد شده است. رابطه اقتصادی اروپا و ایران قبل از تحریم چیزی حدود بیست میلیارد بود درحالیکه ما با عراق به تنهایی سیزده میلیارد دلار رابطه اقتصادی داریم که به بیست میلیارد دلار تبدیل شده است..

این چهره سیاسی با اشاره به اینکه عراق می تواند جایگزین آمریکا و غرب برای ایران باشد، یادآور شد: ما به دنبال تحریک اروپا و آمریکا نبودیم و آنها هستند که تحریم می کنند. برخی کشورها در یک سری از مسائل می توانند جایگزین اروپا و آمریکا شوند. برای مثال روسیه هم هواپیماهای مسافربری و نظامی تولید می کند. غربی ها به ایران هواپیما نمی فروشند و حتی قطعات یدکی هواپیماهایی را که از قبل خریده ایم نیز به ایران نمی دهند.

ابیانه در رابطه با اینکه برخی نقد می کنند تیم اطلاع رسانی رئیسی به خصوص در مسائل سیاست خارجی ضعیف عمل می کند، گفت: ما در همه چیز ضعیف عمل می کنیم و نظام ما از نظر تبلیغاتی بسیار ضعیف است. هم این دولت و هم دولت های قبلی و هم از ابتدای انقلاب به همین صورت بود. ما در بحث اطلاع رسانی در ابعاد مختلف دچار ضعف هستیم درحالیکه اطلاع رسانی و پاسخگویی می تواند امتیازی بزرگ برای هر مسئول و هر دستگاهی، باشد.

او در پاسخ به اینکه آیا نگاه امنیتی در دولت رئیسی افزایش داشته با خیر، اظهار کرد: به هیچ عنوان دستگیری ها در دولت رئیسی زیاد نشده است. اتفاقا مردی که به دستگاه قضا و جرایم امنیتی اشراف دارد در مقابل رفتارهای ساختار شکنانه بسیار کوتاهی کرده و دیر عمل کرده است. تاجزاده با حرف هایی که می زد می خواست همه را علیه نظام تحریک کند، یا فائزه هاشمی در مصاحبه های خود خواستار تشدید تحریم ها علیه سپاه شده بود و از تحریم های آمریکا بر علیه ایران دفاع جانانه کرد، هاشمی گفته بود من دلم می خواهد ترامپ پیروز شود تا تحریم ها را بر علیه ایران، تشدید کند. این افراد باید زودتر از این دستگیر می شدند. وقتی فائزه هاشمی چنین حرف هایی می زند چه معنایی دارد؟! من حتی به دستگیری اکتفا نمی کنم و عقیده دارم باید جدا از سایر مجازات ها تمام اموال او مصادره شود. وقتی ایران تحریم می شود سفر خارجی او لغو نمی شود، ولی همین تحریم ها بر زندگی برخی تاثیر می گذارد.

ابیانه ادامه داد: به عقیده من اموال فائزه هاشمی و دیگرانی که دشمن را به تشدید تحریم کشور ترغیب کردند باید مصادره شود و مجازاتی سنگین داشته باشند. این مساله مثل گرا دادن برخی در زمان جنگ است تا فلان نقطه، موشک باران شود.

این چهره سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه در دولت رئیسی برخی نیروهای دولت روحانی هنوز وجود دارند و کارشکنی می کنند گفت: به نظر من مشکل آقای رییسی این است که ایشان قاضی هستند و همین امر باعث می شود ایشان در بیرون کردن نیروهای دولت قبل تعلل کند چرا که قاضی اصل را بر برائت می گیرد مگر اینکه عکس آن ثابت شود. مشخص است که بسیاری از نیروهای ولایت مدار و بسیجی را منزوی کردند و نیروهای خودشان را به صحنه آوردند و این ها در کارشکنی خود به نوعی عمل نمی کنند که مشخص شود چه کاری کرده اند. به نظر من باید هر چه زودتر این گونه افراد را برکنار کنند. به عنوان نمونه در دولت قبل هر کجا که من برای مصاحبه می رفتم از استانداری و فرمانداری تماس می گرفتند که چرا از قدیری دعوت شده است. چون من مخالف دولت قبل بودم ولی در دولت آقای رییسی هم به استانی رفتم و از فرمانداری تماس گرفتند که چرا قدیری را دعوت کرده اید؟! یعنی آدم هایی هنوز بر سر کار هستند و آنقدر نمی فهمند که سیاست عوض شده و کسی دیگر آمده است این آدم ها به درد نمی خورند.

منبع:منیبان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر