کد خبر: 137287
A

اتحادیه اروپا خطاب به طرفین برجام: فقط با "آری"یا "خیر'می‌توانید جواب دهید؛ ایالات متحده: آری/ ایران: اتحادیه اروپا صلاحیت تعیین تکلیف را ندارد

اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که متن "نهایی" را برای احیای توافق هسته ای 2015 با ایران در حالی ارائه کرده است که چهار روز مذاکرات غیرمستقیم بین مقامات آمریکایی و ایرانی در وین به پایان رسیده است؛ موضوعی که با واکنش های متفاوت ایران و آمریکا همراه شد

اتحادیه اروپا خطاب به طرفین برجام: فقط با  "آری"یا "خیر'می‌توانید جواب دهید؛ ایالات متحده: آری/  ایران: اتحادیه اروپا صلاحیت تعیین تکلیف را ندارد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که متن "نهایی" را برای احیای توافق هسته ای 2015 با ایران در حالی ارائه کرده است که چهار روز مذاکرات غیرمستقیم بین مقامات آمریکایی و ایرانی در وین به پایان رسیده است.

 جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت: "آنچه که می توان مذاکره کرد، مورد مذاکره قرار گرفته است و اکنون در متن نهایی قرار گرفته است. با این حال، پشت هر موضوع فنی و هر پاراگرافی یک تصمیم سیاسی نهفته است که باید در پایتخت ها در خصوص آن تصمیم‌گیری شود."

در حالی که اتحادیه اروپا، ایران و آمریکا آماده خروج از وین هستند، بورل افزود: «اگر این پاسخ‌ها مثبت باشد، می‌توانیم این توافقنامه را امضا کنیم».

 لورنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال نوشت، یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفته بود که هیچ تغییر دیگری در متن که 15 ماه است بر روی آن مذاکره کرده‌ایم نمی تواند اعمال شود و گفت که انتظار دارد تصمیم نهایی طرفین ظرف مدت خیلی کوتاهی طب چند هفته آینده اتخاذ شود. او گفت: "این یک پیشنهاد بسته شده است... شما نمی توانید با صفحه ۲۰ آن موافق باشید و با صفحه ۵۰ آن مخالف باشید و فقط باید بله یا خیر بگویید."

همچنین رویترز، گزارش داد: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده آماده است تا "به سرعت توافقنامه‌ای" برای احیای توافق هسته ای 2015 ایران که بر اساس پیشنهادات اتحادیه اروپا ارائه شده است را بپذیرد.

 

اما ارگان رسانه ای شورای عالی امنیت ملی در واکنش نوشت: اتحادیه اروپا طرف مذاکره نیست و فقط هماهنگ کننده است و صلاحیت تعیین تکلیف را ندارد.

ب‍نابر گزارش دیده بان ایران؛ نور نیوز در گزارشی با عنوان "رمزگشایی از تلاش غرب برای القاء نهایی‌شدن توافق در مذاکرات وین" نوشت:  

از روز گذشته و در شرایطی که هنوز مذاکره‌کنندگان کشورهای حاضر در گفتگوهای وین مشغول تبادل پیشنهادات و ایده‌های خود برای خارج کردن مذاکرات رفع تحریم‌ها از وضعیت موجود بودند، برخی خبرنگاران شناخته شده غربی و همچنین مقامات سیاسی اروپایی از نهایی شدن متن توافق خبر دادند. 

به‌دنبال این اقدام، کلیدواژه «متن نهایی توافق» بلافاصله به صورت پرتکرار از سوی رسانه‌های غربی بازنشر شد و در کنار برخی ابراز خوش‌بینی‌ها از سوی مقامات اروپایی حاضر در مذاکرات، فضای یک‌سویه‌ای را که با واقعیت‌های موجود در اتاق مذاکرات متفاوت بود، پدید آورد.

امروز و بلافاصله پس از پایان آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، این خط خبری با دامنه گسترده‌تری پیگیری شد و مقامات اروپایی حاضر در مذاکرات نیز با صراحت بیشتری در مورد آماده شدن متن نهایی مذاکرات صحبت کردند.

روایت مقامات ایرانی اما تفاوت معناداری با اظهارات طرح شده از سوی غربی‌ها داشت و تنها بر این موضوع متمرکز بود که «انریکه مورا» معاون هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی چند ایده را به طرف‌های مذاکره‌کننده در وین ارائه کرده و لازم است این ایده‌ها در پایتخت‌ها مورد بررسی دقیق‌تر قرار بگیرد. 

طبعا زمانی که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از طرف‌های اصلی مذاکرات، متن موجود را به‌عنوان توافق نهایی قبول ندارد، هیچ مقام دیگری نمی‌تواند از نهایی شدن متن توافق صحبت کند. 

ساعاتی قبل یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد: همان‌طور که اتحادیه اروپا دو هفته پیش اعلام کرد، متنی که آن‌ها ارائه کرده‌اند بهترین و تنها مبنای دستیابی به توافق است.

اتخاذ این موضع از سوی آمریکا که مسئول اصلی شکل‌گیری وضعیت موجود است و همچنان تلاش می‌کند با استفاده از ابزارهای سیاست فشار حداکثری ترامپ دیدگاه‌های زیاده‌خواهانه خود را به مذاکرات تحمیل کند، به صورت واضح نشان داد که تاکید بر «نهایی شدن متن توافق» از سوی رسانه‌ها و مقامات غربی رویکردی هماهنگ شده برای زیر فشار گذاشتن ایران برای پذیرش متن توافق شده میان آمریکا و اتحادیه اروپایی است.

اتخاذ این رویکرد کاملا سیاسی از سوی غربی‌ها همان‌طور که تاکنون تاثیری بر مواضع اصولی ایران نداشته، از این پس نیز در پیگیری راهبرد اصولی مذاکره‌کنندگان ایرانی برای احقاق حقوق ملت ایران نخواهد داشت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر