کد خبر: 137289
A

نماینده مجلس: لایحه جدید دولت دقیقاً به معنای یارانه دادن به واردات است

مجتبی رضا خواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در میان جلسات متوجه شدیم که در دولت هم اختلاف نظری در مورد نحوه واردات است و همه بخش‌های دولت از این اقدام حمایت نمی‌کنند چراکه روالی که از سال‌ها بوده، را تخریب می‌کنند و فکر می‌کنم که نباید درباره این موضوع با عجله تصمیم گرفت.

 نماینده مجلس: لایحه جدید دولت دقیقاً به معنای یارانه دادن به واردات است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در واکنش به برخی گمانه‌ها مبنی بر بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی واقعیت ندارد و این اشتباهی بوده که در رسانه‌ها رخ داده اما می‌توان به این صورت گفت که اگر بخواهیم به صورت شکلی بحث کنیم، بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی واقعیت ندارد. اگر بخواهیم از نظر محتوایی بحث کنیم بله ارز ۴۲۰۰ تومانی برگشته و دولت اقدام اشتباهی را انجام می‌دهد.

او افزود: وقتی یک کالایی وارد می‌شود و فروشنده آن را بر مبنای ارز آزاد می‌فروشد چه دلیلی وجود دارد که این کالا در گمرک براساس ارز ۴۲۰۰ تومانی ارزیابی شود؟ اگر موضوع بحث حمایت از تولید است، صحبت تولید کننده این است که در حال حاضر به واردات یارانه تعلق می‌گیرد و آیا برای تولید هم یارانه، لحاظ شده است؟

رضاخواه با اشاره به لایحه جدید دولت در خصوص اصلاح واردات کالا تصریح کرد: نکته مهم این است که لایحه جدید دولت دقیقاً به معنای یارانه دادن به واردات است البته دولت این اقدام خود را به این ترتیب، توجیه کرده که کالاهای واسطه‌ای و یا مواد اولیه مشمول این یارانه می‌شوند اما بنده فکر می‌کنم، دولت حتی درباره واردات کالاهای مذکور هم روال درستی در نظر نگرفته است. در حال حاضر در کمیسیون برنامه و بودجه نگران هستیم که تصمیم دولت درباره واردات منطقی است و فکر می‌کند به درستی این روش را اتخاذ کرده و یا برای فرار از جو تورمی، چنین تصمیمات اشتباهی را اتخاذ می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: البته در میان جلسات متوجه شدیم که در دولت هم، اختلاف نظری در مورد نحوه واردات است و همه بخش‌های دولت از این اقدام حمایت نمی‌کنند چراکه روالی که از سال‌ها بوده، را تخریب می‌کنند و فکر می‌کنم که نباید درباره این موضوع با عجله تصمیم گرفت. این نکته را باید درنظر بگیریم اگر دولت با اتخاذ روش اشتباهی بخواهد عوارض واردات کالا را کاهش دهد، قیمت کالاهایی که به خاطر حذف ارز ترجیحی افزایش پیدا کرده و به عبارتی تولید کننده از زمانی که متوجه شده قرار است این عوارض بر روی کالا محاسبه شود، قیمت‌ها را افزایش داده، پایین می‌آید یا خیر؟ آیا دولت تضمین می‌دهد که قیمت‌ها پایین بیاید؟ پاسخ به این سوالات بسیار مهم است که باید به آنها پرداخته شود. اگر با قاطعیت به نتیجه برسیم که اقدام دولت درست است، حتما حمایت می‌کنیم.

رضاخواه در واکنش به اینکه تیم اقتصادی دولت مرتکب اشتباه محاسباتی شده است؟ یادآور شد: البته منظور این نیست که دولت، کارشناسان و یا این اقدام اقتصادی خود را عوض کند اما نکته این است که نباید برای فرار از مرگ، خودکشی کرد، در حقیقت خود دولت تصمیمی گرفته و حالا بعد از چند ماه می‌خواهد آن را عوض کند اما همین تغییرات زیگ‌زاگی می‌تواند به اقتصاد شوک وارد کند. در حقیقت باید از ابتدا عاقلانه و با منطق تصمیم گرفت و اگر احیانا دولت به دلیل عدم نظارت بر بازار شاهد افزایش تورم است، نباید سایر بخش‌های اقتصاد را دست کاری کند که قیمت‌ها کنترل شوند. باید هر ابزاری را در جای درست خود استفاده کند.

منبع: منیبان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر