کد خبر: 137313
A
یادداشت دیده بان ایران؛

زهرا نژاد بهرام: هیچگونه توسعه‌ای بدون توسعه خبری-رسانه‌ای امکان پذیر نیست/ خبرنگاران بلندگوی دولت‌ها نیستند/ نباید فشار امنیتی به اهالی رسانه وارد شود

یک عضو سابق شورای شهر تهران با نگارش یادداشتی برای دیده‌بان ایران نوشت: تقارن روز خبرنگار و روز عاشورا به فال نیک گرفته می‌شود چرا که اگر حضور حضرت زینب(س) نبود مساله و واقعه عاشورا بعد از 1400 سال زنده نگه داشته نمی شد، این امکان وجود نداشت تصویری روشن از این واقعه داشته باشیم.

زهرا نژاد بهرام: هیچگونه توسعه‌ای بدون توسعه خبری-رسانه‌ای امکان پذیر نیست/ خبرنگاران بلندگوی دولت‌ها نیستند/ نباید فشار امنیتی به اهالی رسانه وارد شود

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ زهرا نژاد بهرام فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای شهر تهران ضمن تبریک روز خبرنگار به اهالی رسانه، گفت: امسال روز خبرنگار مصادف شد با روز عاشورا که جا دارد این روز را گرامی بداریم که به نظر می رسد این تقارن را باید به فال نیک گرفت چرا که اگر حضور حضرت زینب (س) نبود مساله و واقعه عاشورا بعد از 1400 سال زنده نگه داشته نمی شد، این امکان وجود نداشت تا تصویری روشن از این واقعه داشته باشیم.

نژاد بهرام این مهم را بیانگر دو اثر جدی دانست و افزود: امروز جوامع نیازمند این هستند که با «ارتباط گیری» مسایل اجتماعی را با هم در میان بگذارند. دوم اینکه خبر و خبر رسانی فرصتی برای آشنایی با حقایق و رساندن نیازهایی است که می تواند انسان ها را در پیوستگی بیشتر در اجتماعات با هم همراه کند.

شاهد انقلاب ارتباطی هستیم

وی با بیان اینکه امروز در جهانی زندگی می کنیم که با «انقلاب ارتباطی» روبرو هستیم و عرصه خبر و خبررسانی از محدوده‌های رسانه‌های اصلی مثل روزنامه‌ها و رادیو تلویزیون به عرصه دیگری مثل خانگی و فردی سوق پیدا کرده است افزود: امروز شاهد تحول خبرنگارانی از جنس شهروند خبرنگاران هستیم، امروز خبررسانی نه تنها در حوزه حرفه ای آن بلکه در حوزه های شهروندی نیز وارد عرصه تازه ای شده که با این نگاه خبررسانی در دنیای امروز با توجه به تحولات فناوری و ارتباطات که به وقوع پیوسته؛ شاید بتوان گفت جایگاه خبرنگاران بیشتر از قبل باید مورد توجه قرار بگیرد.

عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: ویژگی عمده خبرنگاران حرفه مندی آن ها است زیرا علاوه بر اینکه عشق، علاقه و هنر خود را در خبر نویسی آشکار می کنند خبر را بر اساس ظرفیت ها و ساختارهای آن مورد توجه قرار می دهند که در این راستا حرفه مندی آن ها باعث تخصصی شدن برخی از خبرنگاران در حوزه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، روابط بین الملل و دیگر حوزه ها شده است. اما باید دانست که خبرنگاری و خبر گسترده تر از این است که تخصصی شود بلکه آن ها قادر هستند با ورود به عرصه های پژوهشی یا خبرنگاری پژوهشی فرصت های تازه ای را برای پرده گشایی از وقایع آشکار کنند.

جامعه امروز نیازمند حقیقت‌نگاری است

نژاد بهرام خاطر نشان کرد: در واقع نقش خبرنگاران همچون آینه ای است که می تواند مسایل و چالش های جامعه را به نمایش بگذارد، اما این حرفه مندی و هنر نگارش نیازمند ابزاری چون آزادی و استقلال خبرنگار است که بتواند در مواجه شدن با مسایل مطالب را به طور حقیقی و درست انعکاس بدهند وافکار عمومی امروزه نیازمند این حقیقت نگاری و واقع نگاری بوده و امروزه اگر حقایق به روشنی آشکار نشود از طرف افکار عمومی پس زده خواهند شد.
07-04
 

وی با بیان اینکه خبرنگاران دو رسالت مهم دارند ادامه داد: رسالت اول کشف چالش ها و مشکلات وانعکاس آن است و دوم حقیقت نگاری و واقع نگاری بوده که این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه استقلال و آزادی در خبرجویی و خبرنویسی داشته باشند که اگر به این مساله احترام گذاشته شود و همه ارکان اعم از حکومتی، اقتصادی و افراد جامع به آن عمل کنند آن زمان است که می شود گفت خبرنگاران در جایگاه درست قرار گرفتند و فرصت های جدید را برای جامعه و افکار عمومی فراهم می کنند، چراکه اگر با این ابزار وارد عرصه خبررسانی نشوند شهروند خبرنگاران از لایه های مختلف منابع گوناگون حقایق را آشکار می کنند و اینگونه جایگاه خبرنگاران واقعی دچار چالش می شود.

 نژاد بهرام تاکید کرد: بنابراین باید باور کنیم استقلال و آزادی آن ها در نگارش منجرب به اعتماد افکار عمومی به منابع اصلی خبری می شود که شناسنامه دار هستند و دارای چارچوب مشخصی در نظام اجتماعی و اداری سیاسی کشور بوده و باید این امر بوجود بیاید. 

عضو سابق شورای شهر تهران ارتقای روحیه مطالبه گری را مهم ترین اصل در ارتباط با جامعه و خبرنگار و سازمان ها دانست و گفت: جایگاه خبرنگاری فقط پاسخگویی نیست بلکه تببین و بیان ساختارهایی است که افکار عمومی به آن نیاز دارد و این در چارچوب مطالبه گری است که معنا پیدا می کند.

خبرنگاران بلندگوی مطالبات اجتماعی هستند

وی در ادامه بیان داشت: خبرنگاران به نوعی بلندگوی مطالبات جامعه هستند که باید این مهم مورد پذیرش جامعه و نهادها و دستگاه های حاکمیتی باشد.

وی با اشاره به سازمان های رسانه ای افزود: این سازمان ها نباید دغدغه مالی، امنیتی و دیگر دغدغه های خود را به خبرنگاران تحمیل کنند زیرا که خبرنگار باید فراغ بال داشته باشد که این مساله فقط در زمینه حرفه مندی آن ها نیست، بلکه درتامین احتیاجات زندگی روزمره آن ها و انتظارات صنفی آن نیز صدق می کند که اگر مورد توجه قرار بگیرد و از حق بیمه و بازنشستگی و حقوق متناسب و پایدار برخوردار باشند و همچنین امنیت شغلی و ارتقای شغلی داشته باشند حتما در بازنمایی حقایق و شکل دادن مطالبات و بیان واقعیت های خبری دست های بالاتری را خواهند داشت.

نژاد بهرام ضمن تشریح چالش‌های پیش روی خبرنگاران، افزود: نکته مهم تر این است که ما با چالش جدی روبرو شدیم که بعد از بحران کرونا و فشار اقتصادی که به رسانه ها وارد شد برخی از خبرنگاران ما مجبور به ترک کار شدند و سازمان های رسانه ای امکان اینکه ظرفیت های مالی لازم را برای به کار گیری آن ها داشته باشند از دست دادند که در اینجا نیازمند حمایت های ویژه از سوی مسؤولین نهاد های دولتی بوده که باید به این سازمان ها کمک می کردند تا بتوانند خبرنگاران خود را حفظ کنند، زیرا دوره کرونا گذرا بود و ما دوباره به حالت قبل برگشتیم که باید رونق بهتری را پیدا می کردند که نیازمند حمایت های بیشتر از سوی نهاد های دولتی بودند تا بتوانند کارکردها را توسعه یافته تر کنند که اصولا هیچگونه توسعه ای بدون توسع خبری و رسانه ای امکان پذیر نیست. 

وی با تاکید براینکه امروزه ما در سکوی ارتباطات قرار گرفتیم افزود: سکویی که بدون حضور خبرنگاران باشد هیچ معنایی ندارد و این خبرنگاران هستند که این سکو را بلند و بلند تر می کنند و برای اینکه جامعه بتوانند از این سکو استفاده مطلوب را بکنند و خبرنگاران حرفه مند تر فعال ترعمل کنند نیازمند نوعی هم آوایی میان نهاد هایی چون رسانه و افکار عمومی و حاکمیتی و دولتی است.

نژاد بهرام در ادامه خاطرنشان کرد: خبرنگاران بلند گوی دستگاه های دولتی نیستند بلکه بلنگوی جامعه و افکار عمومی هستند و جایگاهی میان مدیران و مسؤولان حاکمیتی و مردم دارند و نهاد میانه ای بوده که مسؤولیت انتقال انتظارات و مطالبات مردم را به نهاد های بالا دستی دارند و از سوی دیگر مسؤولیت این را دارند تا سوالات و مسایل مورد توجه مسؤولین و حاکمیتی را به مردم انتقال بدهند.

عضو سابق شورای شهر تهران در پایان با تاکید بر جایگاه واقعی خبرنگاران گفت: خبرنگاران چون در این جایگاه میانه قرار دارند باید جایگاه آن ها مورد احترام قرار بگیرد و مورد وسوق مردم و مسیولین باشند و این محقق نمی شود مگر اینکه قبول کنیم امروز روز خبرنگار و عصر ارتباطات است و امروز شهروند خبرنگاران عرصه خبری را فتح کردند پس فرصت های لازم را برای خبرنگاری حرفه‌ای فراهم کنیم.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر