کد خبر: 13779
A

غرضی: با فوت آقای هاشمی، انسجام جناح راست از هم پاشید

یک فعال سیاسی- اقتصادی گفت: معمولا جناح راست (اصولگرایان) آقای هاشمی را مقابل خود قرار داده و سیبل می کرد وهمین، تا حدی باعث اتحاد آنها می شد اما با فوت آقای هاشمی دیگر این سیبل وجود ندارد؛ به همین خاطر پراکندگی آنها در انتخابات آتی بیشتر خواهد شد.

غرضی: با فوت آقای هاشمی، انسجام جناح راست از هم پاشید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمد غرضی طی مصاحبه ای اظهار داشت: فقدان آقای هاشمی به بخشی از حاکمیت که به سیاست های ایشان تمایل داشتند ضربه زد. از سویی دشمنان آقای هاشمی هم بسیار بد رفتار و حتی از مرگ ایشان اظهار خوشحالی کردند که این عمل هم در شرع و هم در عرف بسیار قابل سرزنش است.

** مواضع سیاسی شفاف و فضا بازتر خواهد شد

وی تصریح کرد: به نظر جانشینی برای آقای هاشمی نمی توان یافت چرا که ایشان هم جناح چپ و هم بخشی از راست را اداره می کرد و همه سیاستمداران حداقل تا حدی به حرفهای آقای هاشمی گوش می کردند. البته در نبود ایشان گروههای سیاسی مجبورند بیشتر روی پای خود بایستند.

غرضی گفت: آنهایی که تا کنون با اتکا و پیوند به آقای هاشمی می خواستند مملکت را اداره کنند اکنون باید خودشان مسوولیت بیشتری بر عهده بگیرند. همین باعث شفاف تر شدن مواضع و باز شدن فضای عمومی کشور می شود.

وی خاطر نشان کرد: حالا اصلاح طلبان بیشتر به سمت آقای روحانی گرایش پیدا می کنند و ستاد انتخاباتی آنها بر ایشان تمرکز خواهد کرد. یعنی ستاد اصلاح طلبان در انتخابات آینده متمرکز خواهد بود؛ هر چند وضع بدنه اجتماعی آنها متفاوت است و تفرق زیادی در آن وجود دارد.

غرضی افزود: اما ستاد جناح راست در انتخابات آتی متفرق و بدنه اجتماعی آن نیز سر در گم است چرا که معمولا این جناح معمولا هاشمی را مقابل خود و سیبل قرار می داد و خود این می توانست باعث انسجام آنها شود. با فوت آقای هاشمی اکنون دیگر این سیبل وجود ندارد و چون مدت زیادی هم تا انتخابات ریاست جمهوی باقی نمانده، احتمال توافق آنها روی یک نامزد کم است و خود این باعث تشدید آشفتگی بین حامیان مردمی آنها خواهد شد.

وزیر سابق پست و تلگراف و تلفن در کابینه دوره دفاع مقدس گفت: در مجموع، شرایط بعد از آقای هاشمی را در این جمله خلاصه می کنم: جناح چپ با ستادی متمرکز و بدنه اجتماعی متفرق پا به انتخابات آتی می گذارند و جناح راست با ستادی پراکنده و بدنه اجتماعی سرگردان.

** مردم منافع ملی را بهتر از سیاسیون درک می کنند

غرضی ادامه داد: البته با نگاهی عمیق تر می توان فهمید که کل ستادهای چپ، راست و مستقل- البته اگر داشته باشیم- توانایی منسجم شدن بر سر منافع ملی کشور را ندارند و با اختلافات خود، منافع ملی را بر باد می دهند و از این جهت، خطای بسیار بزرگی را مرتکب می شوند.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: جمهوری اسلامی دوران طفولیتش را طی کرده و در حال گذراندن دوران جوانی خود است. اما این جوانی زیاد طول کشیده و بلوغی که در آن گروههای حاکم، منافع کشور را بر منفعت خود ترجیح دهند هرگز شکل نگرفته است و دارد دیر می شود.

غرضی اظهار کرد: من 75 ساله ام و 60 سال از عمر خود را با تعقیب مسائل سیاسی سپری کرده ام. در میان مسوولین جمهوری اسلامی نگاه من و تویی، بسیار زیاد است؛ در حالیکه مردم که قاعده این نظام را تشکیل می دهند بسیار خوب منافع ملی را تشخیص می دهند و از خود گذشتگی زیادی به خرج می دهند.

وی تصریح کرد: همین مردم جنگ را اداره کردند، فشارهای اقتصادی را تحمل کردند اما کشور را به هم نریختند و آن را تخریب نکردند اما چپ و راست دائما در حال ضربه زدن به یکدیگرند و کسی را هم داخل خود راه نمی دهند. چند روز پیش نزد یکی از بزرگان بودم، می گفت خدا لعنت کند آنهایی را که جوانهای ما را از اداره کشور مایوس می کنند.

غرضی افزود: نسل ما که پیر شده و دارد می رود اما مردم یعنی قاعده این هرم، جانشینی برای نسل رفته نمی بینند. الان چپ و راست چنان به جان هم افتاده اند که طمع دشمن را هم برانگیخته است.

غرضی گفت: مردم مدام باید هزینه دهند تا مملکت و انقلاب حفظ شود. شاهدیم که وقتی آمریکا و اروپا یک کلمه منفی درباره ایران بر زبان می آوردند یا تحرکی منفی نسبت به استقلال کشورمان می کنند مردم چه طور با هم متحد می شوند. اما ستادهای چپ و راست این طور نیستند و باز بر طبل اختلاف می کوبند.

** ببینید ترامپ چه غلط ها که نمی کند؟

وی خاطر نشان کرد: فعالین جناح های سیاسی کشور، جاودانگی خود را در تداوم قدرت سیاسی نظام نمی بینید بلکه آن را در ادامه داشتن قدرت سیاسی جناح یا شخص خود می دانند و این با ماهیت نظامی که برخاسته از بزرگترین انقلاب طول تاریخ است و 98.2 مردم به آن رای داده اند تطبیق ندارد.

غرضی گفت: قاعده جامعه یعنی مردم به شدت از وضع موجود ناراضی اند و این احتمال وجود دارد که تعداد کمی پای صندوق های رای بیایند که این دشمن را تحریک می کند. شما به سال 88 نگاه کنید اگر آن اتفاقات رخ نمی داد آیا شورای امنیت سازمان ملل می توانست ما را آنطور تحریم کند؟

وی ادامه داد: ببینید ترامپ چه غلط ها که نمی کند!؟ برخی تفرقه افکنی ها نبود ترامپ این غلط ها را نمی کرد. این اختلافات سیاسی داخلی است که او را به طمع انداخته است. از داخل هم یک صدای واحد و محکم در نمی آید که بگوید ما قدرت سیاسی منطقه هستیم و دشمنی با ایران به منافع آمریکا در منطقه ضربه می زند.

غرضی افزود: ‌ایران 10 هزار سال تاریخ دارد که حدود 4 هزار سال آن مکتوب است. شما هرگز در تاریخ این کشور نمی بینید که مردم علیه مردم اقدام کرده باشند.همیشه ملوک و پادشاهان با هم می جنگیده اند و مردم صبر می کردند تا ببینند کدام سر کار می آیند و بعد او را یاری می کردند.

وی گفت: به طور مثال، وقتی صفویه سر کار آمد مردم با آن همکاری کردند. مالیات دادند و جوانانشان را به عنوان سرباز در خدمت آن قرار دادند تا کشور اداره شد. اما وقتی قاجار سرکار آمد چون توان برقراری تفاهم با مردم را نداشت، ملت از آن رو برگرداند و تا توانست مالیات و سرباز هم نداد تا رژیم سرنگون شد.

غرضی گفت: همزیستی 10 هزار ساله اقوام مختلف کنار هم و ریشه دار بودن این تمدن، باعث شده مردم بسیار بهتر از سیاستمداران منافع ملی جامعه و کشور را بشناسند. شما شاهد بودید که در چند سال اخیر داعش چه به سر منطقه و حتی دنیا آورد اما نتوانست از ایرانی ها عضوگیری کند ولی نیروهای زیادی را از اروپا جذب کرد در حالیکه بیخ گوش ما بود .

**چرا کسی برای هزاران جان باخته زیر آوار ساختمان های غیراستاندارد بر اثر زلزله، شیون نمی کند؟

وی تصریح کرد: مردم از شرایط ناراضی اند و این دعواها را دوست ندارند. ملت دوست دارد کار به خود آنها سپرده شود. طی حدود 40 سالی که از انقلاب گذشته است هر جا که کار دست مردم افتاده، امور درست جلو رفته است و هر جا دولت و سیستم سیاسی پای پیش گذاشته، مردم در مقابل آن مقاومت کرده اند.

وی گفت: شاید شما هم دیده باشید که یکی از اقوام یا دوستان شما که زندگی بسیار معمولی ای دارد پس از اینکه مسوولیتی می گیرد و مثلا رئیس یک شعبه بانکی می شود، در مدتی کوتاه صاحب همه چیز می گردد. مردم چشم دارند و این ها را می بینند و ناامید می شوند.

غرضی با اشاره به آتش سوزی ساختمان پلاسکو گفت: من 30 سال کار و نظام مهندسی کشور را تدوین کردم. اما احزاب و گروههای سیاسی، دولتها و شهرداری ها به آن توجه نکردند؛ وگرنه چرا باید چنین اتفاقاتی بیفتد؟

وی تصریح کرد: ما در این حادثه، 15 شهید دادیم که از آنها تجلیل هم شد و کاملا حقشان هم بود اما مگر سالانه هزاران ایرانی بر اثر گازگرفتگی، ریزش آوار و سقوط آسانسور کشته نمی شوند؟ مگر زلزله بم دهها هزار ایرانی را نابود نکرد؟ زلزله رودبار و منجیل چه؟ اگر ساکنین این ساختمان ها در خانه های استاندارد زندگی می کردند آیا چنین سرنوشتی پیدا می کردند؟! چرا کسی برای اینها شیون نمی کند!؟

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر