کد خبر: 137915
A
در گفت وگوی دیده‌بان ایران با عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح شد؛

فداحسین مالکی: ایران تلاش برای رفع تحریم سپاه را کنار نگذاشته است / اجازه ادامه تحریم سپاه را نمی‌دهیم/ ظریف هم موافق قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها بود/ تحریم سپاه یک اشتباه بزرگ از سوی آمریکا بود

فدا حسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان به دیده‌بان ایران گفت: آمریکا با طرح تحریم سپاه پاسداران انقلاب به دنبال موضوعات دیگری بود که ایران جلوی آن را گرفت. قطعا در جریان مذاکرات نیز ایران اجازه ادامه تحریم سپاه را نمی‌دهد

فداحسین مالکی: ایران تلاش برای رفع تحریم سپاه را کنار نگذاشته است / اجازه ادامه تحریم سپاه را نمی‌دهیم/ ظریف هم موافق قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها بود/ تحریم سپاه یک اشتباه بزرگ از سوی آمریکا بود

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ موضوع خارج کردن نام «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» از لیست تحریم‌های آمریکا هر از چندگاهی در خلال مذاکرات برجامی میان ایران و غرب مطرح می‌شود. هرچند سپاه به طور رسمی اعلام کرده که نباید مذاکرات برجامی را به حذف نام این نهاد گره زد. اما از سوی دیگر برخی از مقامات کشورمان بر این عقیده هستند که غرب تلاش می‌کند با تحریم سپاه موضوعات دیگری را نیز برای فشار بیشتر به ایران دنبال کند.

البته در صحنه مذاکرات کنونی و پس از رد و بدل شدن آخرین نظرات بین طرفین؛ برخی از مقامات نزدیک به ایران اعلام کرده‌اند که موضوع «حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی هیچ وقت پیش‌شرط توافق نبوده است». 

در همین رابطه یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان می‌گوید؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نیروی نظامی قانونی و رسمی کشورمان است و آمریکا با تحریم این نهاد مرتکب اشتباهی بزرگی شده است. او تأکید می‌کند؛ هرچند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توجهی به این اقدامات از سوی طرف غربی ندارد و بر اساس قانون اساسی کشورمان وظایف محوله را دنبال می‌کند.
 


گزارشی از جلسه مشترک نمایندگان مجلس با اعضای شورای‌عالی امنیت ملی

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران با اظهارنظر درباره لزوم حراست از حقوق کشور در برجام، اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای در کمیسیون امنیت حدود ۴ ماه قبل با حضور در شورای عالی امنیت ملی در جلسه‌ای مشترک با اعضای این شورا تأکید کردند که باید مذاکرات هسته‌ای هماهنگ با «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» پیش برود.

وی گفت: آنچه تا به امروز در روند مذاکرات مشاهده شده، با «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» سنخیت دارد و تیم‌ مذاکره‌کننده کشورمان این موضوع را رعایت کرده‌اند.

مالکی با اشاره به راهبرد تیم مذاکره‌کننده در وین، بیان داشت: استفاده از «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» تبدیل به یک ابزار مناسب برای دولت شده و حتی متن پیشنهادی اخیر ایران به طرف غربی نیز بر همین اساس نگارش شده است.



دولت قبل از «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» استقبال کرد

وی در پاسخ به این پرسش که مگر همین «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» مانع از به نتیجه رسیدن برجام در دولت قبل نشد؟ اظهار داشت: این حرف درستی نیست. این قانون به دولت قبل نیز کمک کرد و حتی آقای ظریف با حضور در مجلس اعلام می‌کرد که «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» به تیم مذاکره‌کننده کمک کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به مطرح شدن نام سپاه در لیست تحریمی آمریکا و مباحث مطرح شده در مذاکرات برجامی، عنوان داشت: در هیچ جای جهان نیروی نظامی یک کشور که در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده نیز تحریم نمی‌کنند و این اقدام در عرف بین‌المللی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: تحریم سپاه از سوی آمریکا یک اشتباه بزرگ است. هرچند از روز اول نیز جمهوری اسلامی ایران به طرف مقابل اعلام کرده که با این اقدام مخالف است.

مالکی در پایان تصریح کرد: آمریکا با طرح تحریم سپاه پاسداران انقلاب به دنبال موضوعات دیگری بود که ایران جلوی آن را گرفت. قطعا در جریان مذاکرات نیز ایران اجازه ادامه تحریم سپاه را نمی‌دهد، رفع تحریم سپاه از اولویت های ایران در مذاکرات کنار گذاشته نشده است.  هرچند سپاه بر اساس وظایفی که طبق قانون اساسی بر عهده دارد عمل خواهد کرد و به موضوع تحریم خود توجهی نخواهد داشت.

منبع: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر