کد خبر: 138273
A

آیت‌الله نوری همدانی: امروز تمام دنیا به این انقلاب و حوزه‌های علمیه توجه دارند

نوری همدانی استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اگر به هر علمی که بخواهیم قدم بگذاریم بخش بزرگی از متون گذشته آن عربی است و این نشان از تلاش علمای اسلام در گسترش علوم دارد.

آیت‌الله نوری همدانی: امروز تمام دنیا به این انقلاب و حوزه‌های علمیه توجه دارند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله نوری همدانی، وی در آیین افتتاح سال تحصیلی (۱۴۰۲ – ۱۴۰۱) حوزه‌های علمیه  در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء، افزود: باید روحانیت در بیان برکات و ثمرات این نظام پیشگام باشند و وی بابیان اینکه دشمن همیشه در کمین ما است.

این مرجع تقلید انقلاب و نظام اسلامی را بر خواسته از حوزه‌های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: این نظام از متن همین حوزه و بر اساس مبانی اسلام ناب محمدی برخواست و امروز تمام دنیا به این انقلاب و حوزه‌های علمیه توجه دارند ازاین‌رو حفظ این نظام ولایی بر همگان لازم است و همه ما وظیفه‌داریم در جهت حفظ و تقویت دستاوردهای انقلاب اسلامی تلاش کنیم.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: افزود: همیشه توصیه می‌کنم صحیفه نور را مطالعه کنیم که با استکبار آشنا شویم و امام خمینی این مفهوم را به ما شناساندند. کار ما مهم است که حوزه را ازلحاظ دقت در معلومات، بیان و شجاعت تقویت کنیم، زیرا دنیایی که از استکبار سرچشمه می‌گیرد با شکل‌های مختلف با ما مخالف است.
 
وی در ادامه با اشاره به خطبه اول نهج‌البلاغه گفتند:امیرمؤمنان علی(ع) در تشریح نظام تشریع تعبیراتی دارند. حضرت می‌فرمایند: خداوند دنیا را از نبی، کتاب و حجت خالی نگذاشته است؛ خداوند متعال بر اساس حجت و بینات، نظامی به وجود آورده که همیشه باید برقرار باشد و کسانی باید نظام خلقت را به‌این‌ترتیب ادامه دهند.
 
این مرجع تقلید بیان داشت: باید پاسخ داده شود «حجت لازمه» در کلام امیرمؤمنان چه کسانی هستند که از آنان تعبیر شده تعدادشان اندک است و در نزد خداوند گرامی هستند که به‌عنوان حجت نامبرده شده است، این‌ها کسانی هستند که حوزه‌ها و مجامع علمی اسلام را اداره کردند.
 
وی بابیان تلاش‌ها و مجاهدات علمای شیعه در قرون مختلف در جهت ترویج معارف اسلام و فرهنگ اهل‌بیت (ع) خاطرنشان کرد: سید حسن صدر کتاب «المؤسسین لعلوم الاسلام» را نوشت که علوم اسلامی که توسط علمای شیعه تأسیس  و نشر پیدا کرد را معرفی نمود، مانند خواجه نصیرالدین طوسی که در آن زمانی که در کل اروپا و آمریکا کتابخانه و مرکز تحصیل نبود توانست با نبوغ و علم فراوان خود در بسیاری از علوم زمان خود کتب و شاگردان بسیاری به یادگار گذاشت.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اگر به هر علمی که بخواهیم قدم بگذاریم بخش بزرگی از متون گذشته آن عربی است و این نشان از تلاش علمای اسلام در گسترش علوم دارد.
 
وی بابیان لزوم توجه به کتاب‌ها و متون اصلی حوزه افزود: برخی می‌گویند کتاب رسائل شیخ انصاری سخت است، در پاسخ باید گفت این کتاب‌ها را عمداً سخت نوشتند تا ذهن طلاب قوت و قدرت پیدا کند و این راه شیخ مفیدها و شیخ طوسی‌ها است.
 
آیت‌الله نوری همدانی بابیان اینکه خداوند از علما پشتیبانی می‌کند اضافه کرد: در تمدن اسلامی نمونه‌های فراوانی از مجاهدت‌های علما وجود دارد که در تمام علوم و ویژگی‌هایی که علمای مصلح و خدمت‌گزار دارند در زمان ما به وقوع پیوسته است؛ علما در راه اسلام قدم برداشتند، شهید شدند، زندان رفتند و راه همین است.
 
وی با اشاره به روایتی بیان داشت: در روایت آمده «رجل من اهل قم یدعو الناس» یعنی مردی از اهل قم قیام و مردم را دعوت به حق می‌کند که دور او جمع می‌شوند و درس می‌گیرند؛ این مردم همانند تکه‌های آهن محکم هستند که گردباد شدید آن اشخاص را به حرکت در نمی‌آورد آنها کسانی هستند که از جنگ و جهاد خسته نمی‌شوند؛ ما باید برای مکتب امام خمینی اینگونه باشیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر