کد خبر: 138312
A
مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب کرد؛

نرخ باروری باید حداقل به ۲.۵ فرزند در ۵ سال برسد/ تأمین بودجه لازم برای حمایت جدی از رسانه ملی

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای حمایت از رسانه ملی تصویب کردند که «پوشش صد در صدی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر بسترهای انتشار در دسترس در داخل و دسترسی حداکثری در سطح بین المللی با تامین بودجه لازم» در سالهای برنامه هفتم توسعه محقق شود.

نرخ باروری باید حداقل به ۲.۵ فرزند در ۵ سال برسد/ تأمین بودجه لازم برای حمایت جدی از رسانه ملی

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی و با حضور رئیس قوه قضائیه، دبیر و اعضای مجمع برگزار شد.

 جلسه امروز صحن مجمع به بحث و بررسی در خصوص بندهای مربوط به نظام رسانه‌ای و رسانه ملی، جمعیت، گردشگری و نظام سلامت در سیاست های کلی برنامه هفتم اختصاص داشت.

اعضای مجمع، در ادامه بررسی بندهای فرهنگی و اجتماعی، در خصوص پوشش پخش و دریافت برنامه های صداوسیما در تمام وسعت ایران اسلامی و دسترسی حداکثری در سایر کشورها، مصوب کردند که «پوشش صد در صدی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر بسترهای انتشار در دسترس در داخل و دسترسی حداکثری در سطح بین المللی با تامین بودجه لازم» در سالهای برنامه هفتم توسعه محقق شود.

در ادامه، اعضای مجمع درباره اختصاص سهمی تثبیت شده از بودجه عمومی برای تامین نیازمندی های مالی رسانه ملی به بحث و بررسی پرداختند و «تقویت و تثبیت سهم رسانه ملی از منابع بودجه عمومی دولت و تامین نیازمندی‌های مالی، فنی و پشتیبانی آن و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود» را به اتفاق آرا مصوب کردند.

همچنین در این جلسه با تأکید بر جهاد تبیین و مقابله نظام رسانه ای کشور با اقدامات رسانه‌های بیگانه، اعضای مجمع مصوب کردند که  نظام رسانه‌ای و تبلیغی با محوریت توسعه و تعمیم جهاد تبیین و مقابله موثر با جنگ شناختی دشمنان و شبهه ‌افکنی و نومیدسازی رسانه‌های بیگانه، بازآرایی شود.

در ادامه مذاکرات اعضای مجمع در خصوص جمعیت، به بحث و بررسی در خصوص سیاست پیشنهادی جمعیت برای برنامه هفتم پرداختند و «کاهش سالیانه میانگین سن ازدواج و نرخ طلاق و مقابله با سقط جنین غیرقانونی و افزایش سالیانه نرخ ازدواج و افزایش نرخ باروری به حداقل ۲.۵ فرزند در ۵ سال با تحکیم بنیان خانواده و تشویق و تسهیل ازدواج های آسان و به‌هنگام، حمایت همه جانبه از فرزندآوری و رفع موانع آن و ایجاد مشوق های موثر به‌ویژه تامین مسکن و شغل برای جوانان و اصلاح فرهنگی و مدیریت مهاجرت های داخلی و خارجی» را به تصویب رساندند. 

همچنین با تاکید اعضای مجمع بر رونق بخشی به صنعت گردشگری و حفظ و صیانت از میراث فرهنگی «توسعه صنعت گردشگری و تبدیل آن به یکی از پیشران های رشد و رونق اقتصادی کشور و صیانت از میراث فرهنگی و ترویج صنایع دستی با رفع موانع، اعطاء مشوق های حمایتی، ایجاد هماهنگی‌های دستگاهی و رعایت موازین شرعی و ارزش های اسلامی.» در برنامه هفتم توسعه به تصویب رسید.

در ادامه پیرامون آسیب های اجتماعی، اعضای مجمع تصویب کردند: «ارتقاء سلامت اجتماعی و پیشگیری و کاهش سالیانه آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق و فساد بر اساس شاخص های معتبر و هدایت بودجه ها و منابع و امکانات مرتبط دستگاهی با برنامه‌های خانواده محور و ارتقاء سبک زندگی و بهره‌گیری حداکثری از مشارکت مردم.»

اعضای مجمع در مبحث نظام سلامت «ارتقاء نظام سلامت بر اساس سیاست‌های کلی سلامت و بهبود شاخص های آن و نیل به جایگاه اول در منطقه تا پایان برنامه با تاکید بر: اولویت بهداشت و پیشگیری بر درمان در نظام سلامت؛ بازسازی، تقویت و تکمیل شبکه بهداشتی و درمانی کشور منطبق بر نظام سطح بندی، پزشکی خانواده و ارجاع.» و همچنین «تکمیل و استقرار سامانه جامع (پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان)» را تصویب کردند.

اعضای مجمع، همچنین در موضوع کاستن از دغدغه بیماران و برخورداری از حمایت های بیمه ای، مصوب کردند که « بیمه پایه سلامت به نحوی که آحاد جامعه را در بر گیرد، گسترش یابد.»

در این جلسه رئیس سازمان صداوسیما، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، رئیس و معاونان سازمان برنامه و بودجه، رئیس کمیسیون های بهداشت و درمان، فرهنگی، اجتماعی، برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی معاونان وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، حضور داشتند.

منبع: رسا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر