کد خبر: 138602
A
دیده‌بان ایران ۲۷ ماه دوری قالیباف از نمایندگان افکار عمومی را بررسی کرد؛

ضعف اداره اخبار مجلس یا فرار قالیباف از خبرنگاران؟/ رییس مجلس به تعداد روزهای «سربازی اجباری» به علاوه ۳ ماه اضافه خدمت، نشست خبری نداشته است!

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی از زمان نشستن بر کرسی ریاست پارلمان یازدهم تا کنون بیش از ۸۰۰ روز است که در برابر رسانه‌های جمعی در قالب یک نشست خبری حاضر نشده؛ موضوعی که در حال ثبت یک‌ رکورد تاریخی برای او در مقایسه با رؤسای ادوار پارلمان است.

ضعف اداره اخبار مجلس یا فرار قالیباف از خبرنگاران؟/ رییس مجلس به تعداد روزهای «سربازی اجباری» به علاوه ۳ ماه اضافه خدمت، نشست خبری نداشته است!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، رسم پسندیده پاسخگویی مسؤولان به افکار عمومی، آن هم در نشست‌های خبری موجب شده تا بسیاری از سوالات موجود در اذهان عمومی پاسخ داده شده و یا رفع ابهام شود. رؤسای سه قوه نیز بر همین اساس هر از چندگاهی با حضور در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی ضمن پاسخگویی به ایشان، به رکن چهارم «دموکراسی» که همان «مطبوعات» و «رسانه» است ادای احترام می‌کنند.

بر اساس اصل شصت و نهم قانون اساسی، گردانندگان مجلس شورای اسلامی موظف هستند مذاکرات جلسات علنی پارلمان را به صورت زنده، از طریق رادیو و جراید به اطلاع مردم برسانند. موضوعی که باعث شده وکلای ملت همواره در معرض نظر افکار عمومی باشند و فعالیت ایشان نیز علاوه بر ابزارهای ارتباط جمعی، از طریق اصحاب رسانه داخل صحن مجلس به اطلاع عموم برسد.

تلاش شایسته تقدیر تمامی مسؤولان «روابط عمومی» و «اداره اخبار» مجلس شورای اسلامی در چند دهه اخیر باعث شده تا همواره اصحاب رسانه از طیف‌های مختلف خبری در صحن پارلمان حاضر شده و بدون محدودیت خاصی به انجام امور خبری خود بپردازند‌ و در جریان تمامی مباحث مطرح شده در مذاکرات علنی نمایندگان نیز قرار بگیرند.

میزان دسترسی این طیف از اصحاب رسانه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی البته موضوعی است که همواره مورد گلایه خبرنگاران بوده و عدم ارتباط چهره به چهره با نمایندگان شاخص، از جمله رییس مجلس در هفته‌های کاری پارلمان، آنها را با مشکلاتی مواجه کرده است.

البته اداره اخبار مجلس شورای اسلامی در این سالها با ارائه راهکاری تلاش کرده این نیاز خبرنگاران برای دسترسی به رییس مجلس را نیز برطرف کند. اما صرف انتشار اخبار رییس‌ مجلس در زمان حضور وی در کمیسیون‌های تخصصی پارلمان و جلسات دیگر، آن هم از طریق روایت منتشر شده از سوی رسانه رسمی پارلمان (خبرگزاری خانه ملت) هرگز نتوانسته تمامی نیازی خبری اصحاب رسانه را برطرف کند.

16

مجلسی که تا به حال سه رییس اداره اخبار به خود دیده است!

پس از استقرار نمایندگان فعلی مجلس و تعیین مدیران نزدیک به جریان فکری قالیباف، دومینوی تغییرات در بخش‌های مختلف پارلمان نیز آغاز شد و اداره اخبار مجلس نیز به عنوان یکی از ارکان مهم نهاد قانونگذاری، از این تغییرات بی نصیب نماند. رفتن محمود صادقیان به عنوان یکی از چهره‌های شاخص و باتجربه عرصه رسانه از ریاست اداره اخبار و حضور علی رجبی به عنوان یکی از جوان‌ترین مدیران رسانه‌ای کشور به جای او، از جمله تغییراتی بود که نظر بسیاری از خبرنگاران حوزه سیاسی پارلمانی را به خود جلب کرد.

تعامل رجبی با خبرنگاران و رسانه‌های مختلف و همچنین تلاش ستودنی او برای تسهیل کار خبری اصحاب رسانه در صحن پارلمان، از جمله حمل گوشی تلفن همراه هوشمند در صحن علنی مجلس، از آن دست اقداماتی بود که در دوران حضور او به عنوان رییس اداره اخبار، مورد تقدیر تمامی خبرنگاران پارلمانی قرار گرفت.

اما رفتن بدون سر و صدای رجبی از اداره اخبار مجلس و شروع به کار امیرحسین یزدان پناه به عنوان رییس جدید این بخش رسانه‌ای پارلمان، آن هم در سکوت کامل خبری؛ نشان داد که دومینوی تغییرات در دوره جدید فعالیت این نهاد مهم قانونگذاری پایانی ندارد.

یزدان پناه که سابقه حضور در قامت سردبیری خبرگزاری رسمی مجلس (خانه ملت) را در کارنامه دارد، تا زمان نگارش این گزارش در جایگاه ریاست اداره اخبار مجلس قرار داشته و تیم تحت هدایت او وظیفه ارتباط با رسانه‌های مختلف را بر عهده دارند.

نشست رسانه‌ای که به دلایل نامعلوم برگزار نشد!

روند برگزاری و اعلام زمان نشست‌های خبری ریاست مجلس بنا بر ساختار درونی این نهاد مهم، بر عهده روابط عمومی پارلمان و به ویژه اداره اخبار است. موضوعی که از زمان حضور محمدباقر قالیباف در پارلمان مورد سوال و پیگیری خبرنگاران قرار گرفته و تا کنون نیز پاسخ روشنی به آن داده نشده است.

البته آذرماه سال گذشته و بنا بر اعلام سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیأت رییسه مجلس، مقرر شد تا محمدباقر قالیباف نخستین نشست خبری خود در قامت رییس پارلمان یازدهم را در آستانه روز مجلس برگزار کند. اما این نشست نیز بنا به دلایلی لغو و پس از آن نیز تا به امروز پیگیری نشد.

13

حضور محدود قالیباف در جمع خبرنگاران در پاره‌ای از اوقات و‌ دیدار او با اصحاب رسانه در روز خبرنگار از نکات مثبتی است که نمی‌توان از آن گذشت، اما برگزاری نشست صمیمانه با خبرنگاران پارلمانی که آن هم به صورت گزینشی انجام می‌شود، با دیدار چهره به چهره رییس با اصحاب رسانه در یک نشست خبری بسیار متفاوت است.

خبرنگارانی که باید منتظر برگزاری نشست خبری قالیباف بمانند...

شاید مسؤولان اداره اخبار مجلس بر این باور باشند که درددل خبرنگاران پارلمانی با رییس مجلس در روز خبرنگار نیز به نوعی نشست خبری است، اما نباید فراموش کرد که بخشی از خبرنگاران و البته عکاسان خبری تنها در روز نشست خبری رییس مجلس می‌توانند با او دیدار و سوالات خود را از ریاست پارلمان بپرسند.

برای مثال؛ خبرنگار دیده‌بان ایران علی‌رغم ارسال نامه رسمی به اداره اخبار مجلس و پیگیری‌های مکرر هنوز اجازه پیدا نکرده تا به عنوان خبرنگار پارلمانی در روزهای نشست علنی مجلس در صحن سبز بهارستان حاضر و نیاز رسانه متبوع خود را برطرف کند. موضوعی که کم و بیش برای برخی رسانه‌ها نیز وجود دارد و ریشه آن را نیز باید در برخوردهای سلیقه‌ای رییس اداره اخبار مجلس جستجو کرد.

آیا عدالت رسانه‌ای در نشست خبری احتمالی قالیباف رعایت خواهد شد؟

تجربه نشان داده که دوری یک مقام بلندپایه از رسانه‌ها یک بازی دو سر باخت را برای او و البته رسانه‌های مختلف رقم می‌زند. این احتمال وجود دارد که در آینده محمدباقر قالیباف نیز برای نخستین بار در چندسال اخیر در مقام ریاست نهاد قانونگذاری کشور در پیشگاه اصحاب رسانه داخلی و خارجی قرار گرفته و به سوالات ایشان پاسخ دهد؛ اما سوال اینجاست که مسؤولان اداره اخبار مجلس در آن روز نیز قرار است بر اساس روند فعلی با خبرنگاران و رسانه‌هایی که حتی فرصت حضور در جلسات علنی مجلس را پیدا نمی‌کنند برخورد کنند و یا بدون سوگیری سیاسی و تنها با معیار عدالت رسانه‌ای فرصت حضور این دست از خبرنگاران را در نشست مذکور فراهم کنند؟

منبع: سایت دیده‌بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر