کد خبر: 13865
A

حجتی کرمانی: هاشمی سردار سازندگی و بهشتی سردار اندیشه و تفکر جمهوری‌اسلامی‌ است

آیت‌الله بهشتی در مراسم هایی که در آلمان شرکت می‌کردند عبا نمی‌پوشیدند و به همین دلیل عده‌ای بهانه کرده و می‌گفتند او تحت تاثیر کشیش‌های مسیحی و به تقلید از آنها عبا نمی‌پوشد ولی درواقع شهید بهشتی معتقد بود که عبا در لباس سنتی روحانیون ایران جایی ندارد.

حجتی کرمانی: هاشمی سردار سازندگی و بهشتی سردار اندیشه و تفکر جمهوری‌اسلامی‌ است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجت‌الاسلام حجتی کرمانی که با لباس روحانیت بدون عبا در مراسم حضور داشتند، خاطره‌ای از نگاه شهید آیت‌الله بهشتی مطرح و بیان کرد: آیت‌الله بهشتی در مراسم هایی که در آلمان شرکت می‌کردند عبا نمی‌پوشیدند و به همین دلیل عده‌ای بهانه کرده و می‌گفتند او تحت تاثیر کشیش‌های مسیحی و به تقلید از آنها عبا نمی‌پوشد ولی درواقع شهید بهشتی معتقد بود که عبا در لباس سنتی روحانیون ایران جایی ندارد.

وی افزود: یک‌بار هم در مجلس خبرگان قانون اساسی که اصولا شاگرد پرحرفی بودم؛ می‌خواستم مجدد صحبت کنم ولی هنگام برخاستن عبایم افتاد و دنبال آن می‌گشتم، آقای بهشتی که رئیس مجلس بود آنجا هم گفت که با عبایت کاری نداریم و صحبت کن و من هم بدون عبا سخنرانی کردم. از هم‌لباسان خود هم می‌پرسم که واقعا این عبا چه استفاده‌ای دارد؟

حجتی کرمانی سپس شعری از هوشنگ ابتهاج خواند و تاکید کرد که با نگاهی کنایه‌ای این شعر امروز می‌تواند به شهید بهشتی اشاره داشته باشد. یعنی ما همچنان دست به دامان شهید بهشتی هستیم و دردی‌کشانی هستیم که ساقی خود را از دست داده‌ایم ولی دست از دامن او نکشیده‌ایم.

او همچنین خاطراتی از کلاس‌های درس شهید آیت‌الله بهشتی و اینکه آیت‌الله مصباح یزدی به نوعی شاگرد اول آن کلاس‌ها بوده و همین‌طور همراهی شهید بهشتی با مرحوم بازرگان و سحابی؛ در این مراسم رحلت آیت‌الله بروجردی ا تسلیت گفت.

حجتی کرمانی درباره نقش آیت‌الله بهشتی در معماری جمهوری اسلامی یادآور شد: برخی درباره گفته‌ها نسبت به نقش شهید بهشتی در انقلاب ایراد می‌گیرند که او در آلمان بوده و به زندان نرفته و شکنجه نشده است. واقعیت این است که ما در انقلاب اسلامی دو مرحله مهم داشتیم، اول مرحله ویرانگری رژیم شاه و دوم سازندگی و معماری نظام جمهوری اسلامی. شهید بهشتی به حق یکی از معماران و نهادسازان جمهوری اسلامی بودند و هستند. اگر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سردار سازندگی پس از جنگ است، آیت‌الله بهشتی هم سردار سازندگی اندیشه و تفکر جمهوری اسلامی است. هرچند ما خود را از ظلم نجات دادیم ولی امروز به نوعی دچار ظلم مضاعف شده‌ایم.

این چهره سیاسی ادامه داد: حتی شخصیت آقای هاشمی را هم تحریف کردند. اینکه برخی بگویند فقط ما در جریان انقلاب حضور داشتیم اشتباه است. در پیروزی انقلاب اسلامی عوامل داخلی و خارجی متعددی مثل ضعف، وادادگی و بیماری شاه، ازهم‌گسیختگی سیاست آمریکا و رهبری انسجام‌بخش امام خمینی تاثیر داشت.

منبع: جماران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر