کد خبر: 138958
A
حجت الاسلام بیگی در دومین سالگرد آیت الله صانعی:

تقریرات آیت الله صانعی گویای اندیشه سیاسی ایشان است

مدیر موسسه فقه الثقلین قم بیت آیت الله العظمی صانعی را بیت فرزندان امام خمینی دانست و گفت: آیت الله سیدحسن خمینی و همه یاران امام در کنار مضجع شریف ایشان هم مظلوم هستند.

تقریرات آیت الله صانعی گویای اندیشه سیاسی ایشان است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ حجت الاسلام بیگی در همایش سالگرد آیت الله العظمی صانعی و نشست علمی «مبانی فقهی و کلامی آیت‌الله‌ العظمی صانعی» و رونمایی از 4 اثر آن مرحوم تصریح کرد: ایشان همواره، فقه و فقاهتِ استادش امام خمینی(سلام الله علیه) را می‌ستود و در استمرار، تعمیق و توسعه آن مکتب، تلاش بسیار می کرد. گرچه او فقیهی بود که عرصه فقه، جولانگاه عرضه نواندیشی و نوآوری‌هایش بود، لیکن اندیشه بنیادین او تنها در فقه و فقاهت، منحصر نبود. او به سراغ هرچه رفت، سعی بلیغ در رساندن کُنه معنای ذات آن مفاهیم با عیار کارآمدی برای آحاد مردم و جامعه بشری بود.

آقای بیگی تصریح کرد: مرکز تدوین و نشر آثار آیت الله العظمی صانعی در زمان حیات معظم‌له تأسیس گردید. فعالیت جدی و عملی این مرکز با پیگیری، تدوین و تنظیم آثار به جای مانده آغاز و با تمرکز بر تکمیل آثارِ ناتمام، به کار خود ادامه داد. آثاری چون تقریرات درس‌های اصول امام خمینی(سلام الله علیه)؛ «یاد ایام» یا همان خاطرات زندگی سیاسی ـ اجتماعی حضرت آیت الله صانعی و کتاب «فوائد و لطائف» که حاوی مطالب و موضوعات متنوع و گوناگون از جلساتِ درس معظم‌له در طول دوره‌های مختلف است.

وی افزود: در این میان، تقریرات اصول به جهت جایگاه ویژه آن، در اولویت فعالیت‌های این مرکز قرار گرفت و پس از تحقیق و تصحیح، به شکل وزین، در چهار جلد و با عنوان: «وسیله الوصول إلى علم الأصول»، چاپ و هم اینک در مجموعه تازه‌های آثار مرکز تدوین و نشر، قرار گرفته است. این کتاب دوره کامل تقریرات اصول است که مقرّر، آن را از سن هیجده سالگی تا بیست و پنج سالگی، تقریر نموده است.ایشان در مقدمه به دو ویژگیِ تقریراتش اشاره می‌کند:  اول: مقرّر درباره روشِ نگارش جلساتِ این دروس، می‌نویسد: «فهذه نبذه من المطالب الأصولیه ممّا استفدت مهمّاتها و رئوسها من مجلس درس أستاذنا العلامه…». محورهای مهم و رئوس مطالب یادداشت و سپس در فرصت‌های جداگانه، با تعمّق و تأمل بیشتر نوشته می‌شد. بنا به نقل استاد معظم، پاره‌ای شب‌ها، تقریر برخی جلسات درس، به چند باره مکرّر می‌شد تا دست آخر دقیق‌ترین و کامل‌ترین آن در دفتر اصلی، ثبت گردد. دوم: مقرّر علاوه بر تقریر دروس استاد، نظرات و ملاحظات خود را نیز در ذیلِ نظرات استاد یادداشت کرده و در مقدمه بدان اشاره می‌کند که: «یکون بعضُ جزئیاتها ممّا وصل إلیه فکری القاصر». این حواشی و تأملاتِ مقرّر، بیش از ششصد مورد است که از یک سطر تا یک صفحه و بیشتر را شامل می‌شود. حکایتِ این حجم از حواشی و تعلیقات، نشان از دقّت، جدیّت و علمیّت این شاگردِ محقّق و مدقّق است.

آقای بیگی گفت: یکی از حواشی خواندنی و تاریخی حضرت آیت الله صانعی در این تقریرات که حاوی نکات جالب و گویای اندیشه سیاسی ایشان در همراهی با نهضت امام خمینی، آن هم از ابتدای آغاز این نهضت است، حاشیه ایشان در ذیل بحث اصولی «اقل و اکثر ارتباطی» است.

معرفی کتابهای «فوائد و لطائف» و «چالش های حقوق زنان در فقه»

آقای بیگی گفت: کتاب «فوائد و لطائف» عنوان چهارمین تازه‌های کتاب مرکز تدوین و نشر است که در چهار جلد جمع‌آوری و از جلسات درس معظم‌له در طول سالهایی که از طریق کاست‌ها و نوارهای ویدئویی ضبط شده‌اند، استخراج شده و با موضوعاتی چون: علوم و تفسیر قرآن، تفسیر و تبیین احادیث، پیامبران الهی و پیامبر اسلام، اهل بیت، کلام، رجال و حدیث شناسی، فقه و اصول فقه، اخلاق، اجتماعیات، عبادات، معارفی از دین، ایران و انقلاب 57، شخصیت‌ها، امام خمینی، حوزه و دانشگاه، سرگذشت‌ها و خاطرات، حکایات و مطایبات را شامل می‌شود.

منبع: شفقنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر