کد خبر: 139076
A

کوشکی: عده‌ای با هزینه بیت‌المال و در کمال آرامش به صورت هوایی کربلا می‌روند/ زنان و مردان مومن بدون ملاحظات شرعی در مرزها درهم فشرده و گرفتار شدند/ بدون برنامه‌ریزی میلیون‌ها نفر به سفر اربعین تشویق شدند

یک تحلیلگر مسائل سیاسی با انتقاد شدید از اهمال کاری برخی دست اندرکاران برگزاری راهپیمایی اربعین گفت: با کدام منطق باید زنان و مردان مؤمن و متشرع ،ساعتها به شکل درهم فشرده و بدون ملاحظات شرعی در گرمای بالای ۴۵ درجه ، پشت گذرگاههای مرزی خودی و عراقی گرفتار شوند و حرمت و کرامت شخصیت مردم مؤمن و شریف ایران ( بویژه در برابر چشم مأموران عراقی) هتک شود؟

کوشکی: عده‌ای با هزینه بیت‌المال و در کمال آرامش به صورت هوایی کربلا می‌روند/ زنان و مردان مومن بدون ملاحظات شرعی در مرزها درهم فشرده و گرفتار شدند/ بدون برنامه‌ریزی میلیون‌ها نفر به سفر اربعین تشویق شدند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه،پژوهشگر و تحلیلگر مسائل سیاسی - فرهنگی در کانال ایتای خود نوشت:

لزوم پیاده روی اربعین و تأثیرات و پی آمدهای آن و ضرورت برپایی پرشکوه  این همایش بی نظیر جهانی، از بدیهیات تفکر شیعی و انقلابی است اما بر سر چگونگی مواجهه مسئولان امر با این موضوع سخن بسیار است:

دولت عراق و زیر ساختهای آن به هیچ عنوان آمادگی پذیرش حجم میلیونی زائران ایرانی ( و افغانستانی و پاکستانی) اربعین، بخصوص در مرزهای زمینی را ندارد ( کمبود وسایل نقلیه عمومی برای انتقال زائران از مرزهای ایران به عتبات و بالعکس ، نبود پایانه های مناسب مرزی و امکانات بهداشتی و..) و با توجه به وضعیت سیاسی عراق امیدی هم به بهبود این وضعیت در چند سال آینده نیست .

گذرهای مرزهای زمینی ایران هم برای پذیرش حجم میلیونی زائران ساخته و مهیا نشده و فاقد حداقل امکانات لازم برای تأمین  نیازهای بهداشتی ، درمانی ،  پارکینگ و ...برای پاسخ گویی به جمعیت میلیونی اربعین است.

ناوگان فعلی حمل و نقل ( هوایی ، زمینی و ریلی ) و جاده های منتهی به گذرگاههای مرزی ما هم به هیچ شکل قادر به جابجایی حجم انبوه مشتاقان سفر اربعین نیست و اختصاص امکانات موجود به سفر اربعین ،موجب اختلال جدی در خدمات رسانی به سایر هموطنان در سایر مسیرها می شود.

ساختار اداری کشور هم فاقد توانایی برای مواجهه با چنین سفری است ( ناتوانی ادارات گذرنامه و ازدحام جمعیت در مراکز مربوطه و ....) و البته در آستانه این سفر ، بسیاری از دستگاههای دولتی به دلیل حضور برخی از کارکنان آنها در پیاده روی اربعین ، عملا از چرخه خدمت رسانی به مردم خارج شده و کسانی که در این ایام به ادارات و سازمانها مراجعه کرده و می کنند با عبارت تلخ « برو بعد اربعین بیا» مواجه شده و می شوند.

در حالی که مشکلات و کاستی های فوق، اظهر من الشمس است و بسیاری از مسئولان هم در یک ماهه اخیر بارها به این موارد اعتراف کرده اند، این سوال مهم بدون پاسخ مانده که :

 چرا برای دعوت مردم به این سفر، تبلیغات پرحجم و به شدت عاطفی صورت می گیرد و رسانه ها و برخی خطبا و ....بدون توجه به واقعیتهای موجود ، مردم را برای حضور میلیونی در سفر اربعین تشویق می کنند؟

چرا باید کرامت و حرمت هزاران نفر از مؤمنان و مشتاقان اباعبدالله ( ع) بواسطه ندانم کاری و غفلت و غافلگیر شدن مسئولان ، خدشه دار شود؟

با کدام منطق باید زنان و مردان مؤمن و متشرع ،ساعتها به شکل درهم فشرده و بدون ملاحظات شرعی در گرمای بالای ۴۵ درجه ، پشت گذرگاههای مرزی خودی و عراقی گرفتار شوند و حرمت و کرامت شخصیت مردم مؤمن و شریف ایران ( بویژه در برابر چشم مأموران عراقی) هتک شود؟

آیا شأن و شخصیت امت حزب الله (که حضرت امام آنها را وفادارتر از اصحاب رسول الله توصیف کرده اند ) باید به این شیوه قربانی ناتوانی و  برخی مدیران نظام و ندانم کاری مدیران رسانه ها  شود؟

 کسانی که درکمال آرامش و راحتی( و اغلب هم با هزینه بیت المال)  و از طریق هوایی به عراق می روند و در هتل های گرانقیمت اسکان دارند  در برابر دوربین ها می نشینند و درباره مراسم اربعین نطق های آتشین ایراد می کنند و البته که معنی گرفتاری در مرز زمینی با زن و بچه و گرمای کشنده و نبود حداقل امکانات بهداشتی و قحطی آب و نبود وسیله نقلیه و ازدحام و در کنار خیابان خوابیدن و .... را نمی فهمند و نتیجه تهییج بی حساب و کتاب مردم، توسط این عزیزان ، می شود همین وضعیتی که این روزها با آن مواجهیم!

بستن ناگهانی مرزها و آوارگی دهها هزار نفر از زائران و اعلام مکرر برای عدم مراجعه مشتاقان به مرزهای زمینی و ترافیک شدید در جاده های منتهی به شهرها و مناطق مرزی و ایجاد اختلال در زندگی هموطنان ساکن در این نقاط و...!

 برنامه ریزی عقلانی ، آینده نگری و عدم نگرش عاطفی به سفر اربعین، حلقه مفقوده و عنصر نایابی است که اغلب مسئولان مربوطه از آنها بی بهره اند در حالی که تأمین مقدمات و زمینه سازی برای این سفر به صورتی که کرامت و شخصیت زائران جمهوری اسلامی حفظ شوند ، بدون  عقلانیت ، برنامه ریزی و تلاش مستمر و دائمی و برخورد منطقی و بدور از عواطف ، ممکن نیست !

در غیر این صورت هر سال و در هر دولت باید شاهد شکنجه و آزار و اهانت و سلب کرامت زائران اربعین بواسطه نبود بلیط و کمبود های مختلف و ازدحام و... باشیم.

 در شرایط کنونی علاوه بر زائران ، بسیاری از نیروها و دستگاههای خدمت رسان ( راهور و مرزبانی ، گذرنامه ، وزارت کشور ، هلال احمر و...) هم دچار مشکلات و فشار کاری مضاعف می شوند ( بدون این که این تلاشها منتج به نتیجه ای در خور ملت شریف ایران شود).

 شأن و جایگاه مردم ایران وقتی حفظ می شود که زائران بر اساس ظرفیتهای واقعی ایران و عراق( و حتی اگر لازم باشد به صورت نوبه ای )و در قالب برنامه ریزی شده و متمرکز به زیارت اعزام شوند تاشیرینی زیارت با تلخی مشکلات برآمده از فقدان عقلانیت از بین نرود !

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر