کد خبر: 139308
A

دفاع ارگان مطبوعاتی شهرداری تهران از پسر انسیه خزعلی: او به ایرانی ها فیلترشکن نفروخته

برخی اکانت‌های توییتری مدعی شدند حمید رضازاده، فرزند انسیه‌ خزعلی که هم‌اکنون در کانادا سکونت دارد، به‌عنوان «مؤسس» و «مدیر اجرایی» و همچنین «مدیر نرم‌افزار» شرکت «بترنت» که خدمات «وی‌پی‌ان» مجانی به کاربران ایرانی ارائه می‌کند، فعال است.

دفاع ارگان مطبوعاتی شهرداری تهران از پسر انسیه خزعلی: او به ایرانی ها فیلترشکن نفروخته

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ برخی اکانت‌های توییتری مدعی شدند حمید رضازاده، فرزند انسیه‌ خزعلی که هم‌اکنون در کانادا سکونت دارد، به‌عنوان «مؤسس» و «مدیر اجرایی» و همچنین «مدیر نرم‌افزار» شرکت «بترنت» که خدمات «وی‌پی‌ان» مجانی به کاربران ایرانی ارائه می‌کند، فعال است.

همچنین ادعا شده بود که او شریکی به نام «تیمو بوهلر» دارد که در وین اتریش فعالیت می‌کند. ادعاهای مطرح شده می‌کوشید اینگونه القا کند که فعالیت‌های رضازاده در راستای انتقال اطلاعات کاربران ایرانی به نهادهای امنیتی داخل پیگیری می‌شود و او به‌واسطه ارتباطات خانوادگی، با برخی نهادهای امنیتی کشور رابطه کاری دارد.

واقعیت ماجرا چیست؟

پس‌از طرح این ادعاها از سوی یک اکانت توییتری خارج از کشور، برخی سایت‌ها که فیلترشکن‌ «بترنت» را در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌دادند از دسترس خارج شدند و اعلام کردند با توجه به اخبار منتشر شده درباره ارتباط رضازاده با بترنت، پیرامون وضعیت امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی کاربران، از مسئولان شرکت خواهان شفاف‌سازی خواهند شد.

دراین میان اما پیگیری‌ها از شرکت «aruA»، به‌عنوان مالک اصلی «بترنت» حکایت از آن داشت که در نوامبر2016 شرکت «anchorfree» بترنت را خریداری کرده و ابتدا با شرکت دیگری به‌نام «pango group» ادغام شده و پس‌از آن، تحت مالکیت شرکت «aruA» درآمده‌است؛ موضوعی که نشان می‌داد این یک شرکت آمریکایی است و حمید رضازاده ارتباطی با آن ندارد. در واقع پیگیری‌ها حکایت از آن دارد که مالکیت شرکت بترنت در ۶سال گذشته، قبل از ورود رضازاده به کانادا منتقل شده ‌است.

اطلاعات اینترنتی

همچنین پیگیری‌های خبرنگار همشهری از برخی منابع نشان می‌دهد پسر انسیه خزعلی که همه مراحل تحصیلی را در ایران طی کرده و هیچ دوره‌ای را در دانشگاه‌های خارجی نگذرانده، برخلاف ادعاهای مطرح شده، چه در زمان حضور در ایران و چه بعد از سفر به کانادا، درگیر فعالیت‌های مربوط به عرضه فیلترشکن به کاربران ایرانی نبوده ‌است. پیگیری‌ها درباره شراکت رضازاده با فردی به‌نام بوهلر نیز نشان می‌دهد این ادعا با استناد به سایت rocketreach مطرح شده که خلاف واقع است و بررسی «لینکدین» شخصی این فرد حکایت از آن دارد که بوهلر در سال۲۰۲۱ شرکت تک‌نفره‌ای با نامی مشابه در زمینه طراحی وب‌سایت تاسیس کرده ‌است. از سوی دیگر سایت rocketreach که به‌عنوان منبع اطلاعات ادعایی درباره شراکت با بوهلر ذکر شده، یک سامانه «رزومه آنلاین» نیست و اطلاعات آن از سوی خود اشخاص بارگذاری نمی‌شود، بلکه اطلاعات از سطح اینترنت جمع‌آوری شده و لزوما دقیق و کامل نیست و درباره زمان فعالیت افراد در شرکت‌های مختلف توضیحی نمی‌دهد. از سوی دیگر ادعای عرضه فیلترشکن رایگان به کاربران ایرانی با هدف انتقال اطلاعات آنان به نهادهای امنیتی داخلی در حالی است که پیگیری‌ها نشان می‌دهد شرکت رضازاده از ابتدای تاسیس روی بازار کشورهای خارجی متمرکز بوده و هیچ فعالیتی در بازار ایران نداشته و به کاربران ایرانی خدمات «وی‌پی‌ان» رایگان یا پولی ارائه نکرده ‌است.

شواهد موجود همچنین نشان می‌دهد حمید رضازاده شرکت «سامانه همراه پیچک» را بدون استفاده از وام‌های دولتی، در مرکز رشد دانشگاه شهیدبهشتی با هدف تولید و صادرات نرم‌افزار برای گوشی‌های هوشمند آغاز کرده است. همه اینها در حالی است که شبهه‌های ایجاد شده در شبکه‌های اجتماعی ضرورت انجام شفاف‌سازی‌های لازم در این زمینه از سوی مسئولان مربوطه را دوچندان کرده ‌است و انتظار می‌رود معاون امور زنان رئیس‌جمهوری و فرزند وی توضیحات لازم در این زمینه را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند. اگرچه جزئیات مربوط به فرزند خانم خزعلی مانند اقامت یا امور اینترنتی درست نیست اما اگر دولت پروتکلی با همکاران امضا کرده است حتما بر اساس آن به‌عنوان یک قاعده مدیران را راستی‌آزمایی خواهد کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر