کد خبر: 139461
A

علی مطهری: حوادثی مثل ماجرای مهسا امینی چهره‌ای مثل طالبان در دنیا از ما نشان می‌دهد/ قوه قضائیه می‌تواند علیه نیروی انتظامی کیفرخواست صادر کند

علی مطهری، نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید به مطلبی را توجه داشته باشیم که به طور کلی زنان چه با حجاب، چه بد حجاب و چه بی حجاب باید مورد احترام باشند؛ یعنی این دستور اسلام است و اصلا ما نباید با زن تندی کنیم. همه زن‌ها مورد احترام هستند و حق نداریم به این‌ها آسیبی برسانیم. مسأله پوشش را هم در حد توصیه‌ها و با زبان نرم بهتر قبول می‌کنند تا اینکه بخواهد با این‌ها خشونت به کار برود.

علی مطهری: حوادثی مثل ماجرای مهسا امینی چهره‌ای مثل طالبان در دنیا از ما نشان می‌دهد/ قوه قضائیه می‌تواند علیه نیروی انتظامی کیفرخواست صادر کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در خصوص پرونده مهسا امینی قوه قضائیه می‌تواند علیه نیروی انتظامی کیفرخواست صادر کند، گفت: این طور حوادث دو اثر بد دارد. یکی اثری است که در نگاه دنیا به ما می‌گذارد؛ که یک چهره‌ای مثل طالبان از ما در دنیا نشان می‌دهد. دیگری هم عکس العملی است که در جامعه ایجاد می‌کند و ممکن است به عنوان یک عکس العمل سیاسی و اجتماعی، بعضی خانم‌ها را تشویق به رعایت نکردن حجاب کند؛ و این خیلی بد است.

مشروح گفت و گو با علی مطهری را در ادامه می‌خوانید:

قطعا از حادثه‌ای که برای خانم مهسا امینی پیش آمده مطلع شده اید. به نظر شما در قضیه ترویج حجاب چه طور باید عمل کنیم که به اینجا منجر نشود؟

اینجا باید در درجه اول نیروی انتظامی به مردم توضیح بدهد؛ یعنی کاملا موضوع را روشن کند که چه اتفاقی افتاده تا از سوء استفاده‌ها هم جلوگیری شود. متأسفانه نیروی انتظامی توضیح کاملی نمی‌دهد و فقط یک مطلب سربسته و مجملی را بیان می‌کند که انسان نمی‌فهمد واقعیت قضیه چه چیزی بوده است. در اینجا قطعا فرمانده نیروی انتظامی و وزیر کشور مسئولیت دارند، باید موضوع را پیگیری کنند و توضیح بدهند. نمایندگان مجلس وظیفه دارند موضوع را پیگیری کنند. قوه قضائیه هم اینجا وظیفه دارد؛ قوه قضائیه می‌تواند به عنوان مدعی العموم وارد این پرونده شود. یعنی به عنوان مدعی العموم می‌تواند علیه نیروی انتظامی کیفرخواست صادر و موضوع را پیگیری کند.

همه زن‌ها مورد احترام هستند و حق نداریم به آن‌ها آسیبی برسانیم.

ولی ما باید به مطلبی را توجه داشته باشیم که به طور کلی زنان چه با حجاب، چه بد حجاب و چه بی حجاب باید مورد احترام باشند؛ یعنی این دستور اسلام است و اصلا ما نباید با زن تندی کنیم. همه زن‌ها مورد احترام هستند و حق نداریم به آن‌ها آسیبی برسانیم. مسأله پوشش را هم در حد توصیه‌ها و با زبان نرم بهتر قبول می‌کنند تا اینکه بخواهد با این‌ها خشونت به کار برود.

به هر حال باید واقعیت موضوع کاملا روشن شود تا اینکه بتوان یک قضاوت درست انجام داد، ولی ما امیدواریم دیگر شاهد این گونه حوادث نباشیم که واقعا دل انسان را به درد می‌آورد.

به طور کلی چنین برخورد‌هایی چه تبعاتی متوجه نظام، نگاه مردم به اسلام و آینده این کشور خواهد کرد؟

این طور حوادث دو اثر بد دارد. یکی اثری است که در نگاه دنیا به ما می‌گذارد؛ که یک چهره‌ای مثل طالبان از ما در دنیا نشان می‌دهد. دیگری هم عکس العملی است که در جامعه ایجاد می‌کند و ممکن است به عنوان یک عکس العمل سیاسی و اجتماعی، بعضی خانم‌ها را تشویق به رعایت نکردن حجاب کند؛ و این خیلی بد است.

این دو ماه که شدت عمل‌ها صورت گرفته، اثر معکوس داشته است. یعنی اصلا حرمت موضوع حجاب یک مقداری از بین رفته و ممکن است عده‌ای برای نشان دادن مخالفتشان با این روش اقدامات منفی انجام بدهند؛ در حالی که قبلا این کار‌ها را نمی‌کردند. بنابر این ما خیلی باید با این موضوع عفاف و حجاب با تدبیر و تفکر، آن طوری که اسلام دستور داده، عمل کنیم.

اصلا این موضوعی نیست که بخواهد رسانه‌ای شود و بگوییم از فردا چنان می‌کنیم. این طور اقدامات همیشه آثار منفی دارد. باید با تدبیر این موضوع حل شود و نیازی به سر و صدا و فعالیت‌های رسانه‌ای نیست.

منبع: جماران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر