کد خبر: 139626
A

اظهارات عجیب رییسی در شبکه CBS آمریکا: زنان در ایران به عنوان یک امر خودجوش حجاب را رعایت می‌کنند / اصلا کسی به آن‌ها تکلیف شخصی هم نکرده، بلکه خودشان را مقید می‌دانند

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در گفتگو با شبکه آمریکایی CBS اظهار داشت: آنچه مسلم است اینجا کسی نسبت به زندگی خصوصی مردم کاری ندارد و به هیچ عنوان تعرضی نسبت به زندگی خصوصی افراد ندارند. در مسائل اجتماعی هم مردم خودشان رعایت می‌کنند یعنی می‌دانند قانونی وجود دارد و به این قانون همه پایبند هستند. اگر در مواردی هم خلاف قانون دیده شود تاکید شده که به هیچ عنوان کسی حق ندارد که برخوردهای فراقانونی و خلاف مقررات داشته باشد.

اظهارات عجیب رییسی در شبکه CBS آمریکا: زنان در ایران به عنوان یک امر خودجوش حجاب را رعایت می‌کنند / اصلا کسی به آن‌ها تکلیف شخصی هم نکرده، بلکه خودشان را مقید می‌دانند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سید ابراهیم رئیسی در آستانه سفر به نیویورک به منظور شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفتگویی با شبکه تلویزیونی CBS آمریکا داشت.

 متن کامل این گفتگو در زیر منتشر می‌شود:

خبرنگار CBS: آقای رئیس جمهور همانطور که می‌فرمایید صنعت هسته‌ای را برای اهداف صلح آمیز می‌خواهید اما شما اولا از این صنعت برای تولید برق استفاده می‌کنید و ثانیا برخی اسناد وجود دارد که فعالیتهای غیر صلح‌آمیز داشته‌اید.

رئیس جمهور: بسم‌الله الرحمن الرحیم. در مورد مذاکرات هسته‌ای آنچه به پیشینه این مساله برمی‌گردد آن است که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و اروپایی‌ها به تعهدات خود نسبت به ملت ایران عمل نکردند. اما جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود پایبند بود و طبق نظر آژانس نه یک بار بلکه بارها اعلام کرده که ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است.

نقض این تعهد اول از ناحیه آمریکایی‌ها اتفاق افتاد بعد هم عدم انجام تعهدات از ناحیه اروپایی‌ها اتفاق افتاد. مذاکرات برای رفع تحریم‌ها بود چون این تحریم‌ها علیه ملت ایران ظالمانه است، این ظلمی است به ملت ایران.

وقتی که ایران به تعهدات خود عمل کرده است چرا تحریم شود؟ ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم کسی نمی‌تواند برای حق برخورداری جمهوری اسلامی ایران از داشتن دانش و صنعت هسته‌ای محدودیت یا ممنوعیت ایجاد کند. بارها هم جمهوری اسلامی اعلام کرده که در دکترین دفاعی خود سلاح هسته‌ای وجود ندارد و آ‌نچه که مورد تاکید جمهوری اسلامی بوده و هست، بهره بردن از دانش هسته‌ای است که هم اکنون این دانش در ایران بومی شده است.

بارها به این نوع ادعاهای بی اساس پاسخ داده شده است. دوربین‌های آژانس در مراکز هسته‌ای فعال بوده و گفته شده که آنچه که تاکنون در جمهوری اسلامی اتفاق افتاده در راستای استفاده صلح‌آمیز است. بارها اعلام کرده‌ایم با توجه به توانمندی در این حوزه، بهره‌مندی از صنعت هسته‌ای فقط در جهت مصارف صلح آمیز است. چرا نسبت به استفاده صلح آمیز از صنعت هسته‌ای محدودیت ایجاد می‌کنند.

امروز در حوزه‌های درمانی، کشاورزی، نفت، گاز و بسیاری از حوزه‌ها از صنعت هسته‌ای استفاده می‌شود و این استفاده صلح‌آمیز حق ملت ایران است. چرا ایران از این حق محروم شود؟ علیرغم همه این ادعاهایی که بعضا آژانس و یا کشورهای اروپایی می‌کنند، آژانس در ۱۵ گزارش خود اعلام کرده که ایران هیچ‌گونه - صریح می‌گویم - در استفاده صلح‌آمیز از صنعت هسته‌ای پای خود را فراتر نگذاشته و تخلفی ندارد. آژانس تاکنون ۱۵ بار بیانیه داده است.

خبرنگار CBS: آیا می‌خواهید به توافق(برجام) بازگردید؟ چرا که می‌دانید برخی مقامات آمریکایی بر این باورند که شما قصد بازگشت به توافق برجام را ندارید.

رئیس جمهور: ما بارها اعلام کردیم که در مذاکرات برای رسیدن به یک توافق خوب و عادلانه و پیگیری رفع تحریم‌ها جدی هستیم. این ادعا(عدم تمایل ایران به بازگشت به برجام) هم از همان ادعاهای بی اساسی است که مطرح می‌کنند. الان مشکل توافق کجاست؟ چه کسی و چه جایگاهی برای توافق مشکل ایجاد کرده است؟ آمریکایی‌ها تصمیم نمی‌گیرند. مسئله خیلی روشن است؛ ما اعلام کردیم که یکی از نکاتی که ضرورت دارد رف‌شکنی آمریکایی‌ها ممکن است برای آنها آسان باشد که خیلی راحت بخواهند پیمان خودشان را نقض کنند و بیایند و راحت بگویند که ما گویا پیمانی را نبستیم. اما به راستی پیمان و میثاق بستن راهکارش همین است؟ اگر در دنیا بین کشورها میثاقی بسته شود و سپس یک طرف بیاید بصورت یکطرفه بگوید که من از پیمان خارج شدم اصلا جایی برای پیمان بستن در دنیا می‌ماند؟ آمریکا می‌خواهد در برابر این نقض پیمان چه جوابی بدهد؟ به مردم خودش چه جوابی می‌خواهد دهد؟ به مردم دنیا چه جوابی می‌خواهد بدهد؟ می‌خواهد بگوید که من یک پیمانی را بستم و بعد هم به راحتی از این پیمان خارج شدم؟ این کارِ آمریکایی‌ها مورد سرزنش همه دنیا قرار گرفت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر