کد خبر: 139675
A
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران:

آیت‌الله مسعودی خمینی: برخورد های صورت گرفته با زنان تحت عنوان حجاب، نه اسلامی است و نه نهی از منکر!/ فقط قاضی صلاحیت اعمال جریمه برای حجاب را دارد/ به بد حجاب نمی‌توانیم بگوییم خانم حجاب شما کم است پس صدهزارتومان بده!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به مرگ مشکوک مهسا امینی به سایت دیده بان ایران گفت: امر به معروف باید با مهربانی و زبان محبت و هرآنچه که انسان را رام می‌کند باشد. من نمی‌دانم این جریان چه بوده و چه کرده اند و نمی‌توانم قضاوت کنم؛ اما می‌دانم اسلام می‌گوید شما اول با زبان خوش با خانم‌ها و آقان صحبت کن؛ حالا محجبه باشد یا مکشفه! حالا آنچه امروز به عنوان نهی از منکر شناخته شده و اجرا می شود و برخوردهای صورت گرفته با زنان تحت عنوان حجاب، نه اسلامی است و نه نهی از منکر!

آیت‌الله مسعودی خمینی: برخورد های صورت گرفته با زنان تحت عنوان حجاب، نه اسلامی است و نه نهی از منکر!/  فقط قاضی صلاحیت اعمال جریمه برای حجاب را دارد/ به بد حجاب نمی‌توانیم بگوییم خانم حجاب شما کم است پس صدهزارتومان بده!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ حجاب و قوانین مربوط به آن تاریخ طولانی‌ای دارد و دولت‌های مختلف توسط بسیاری از مردم با توجه به قوانین مربوط به حجاب و عملکردشان در این حوزه دسته بندی می‌شوند. به تازگی مرگ مهسا امینی بازتاب‌های زیادی در جامعه ایرانی و حتی در فضای مجازی جهانی داشت.

در آخرین واکنش‌ها به مرگ مهسا امینی، اعتراض‌ها به برگزاری تجمعات و دادن شعارهایی  در مخالفت با عملکرد گشت ارشاد و حجاب اجباری رسیده‌ است. این شیوه برخورد قهری با بی‌حجابی نقدهای زیادی را به خود اختصاص داده است. این نقدها از سمت هنرمندان و دانشجویان و حتی مقام‌های مسئول روز به روز درحال گسترش  است. در این باره دیده‌بان ایران با آیت الله مسعودی خمینی به گفتگو پرداخته است.

لازمه تذکر حجاب زبان خوش است

آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با دیده‌بان ایران ضمن ابراز نارضایتی نسبت به عملکرد قهری نسبت به حجاب و بی‌حجابی گفت: اسلام می‌گوید شما اول با زبان خوش با خانم‌ها و آقان صحبت کن؛ حالا محجبه باشد یا مکشفه!حالا آنچه امروز به عنوان نهی از از منکر شناخته شده و اجرا می شود و برخوردهای صورت گرفته با زنان تحت عنوان حجاب، نه اسلامی است و نه نهی از منکر!

وی ضمن انتقاد از درک مفهوم امر به معروف و نهی از منکر گفت: درباره برخورد قهری با مسئله حجاب و زنان رابطه و ضابطه‌های زیادی وجود دارد. باید اولا دید قرآن و پیامبر و دین و اسلام درباره امر به معروف و نهی از منکر را چگونه ابلاغ کرده اند؟ امر چیست؟ منکر چه مقدار است؟ به نظر من زبان مهربانی با خانم‌ها و آقایان خیلی بهتر از زبان تند و بی‌حساب است.

وی درباره اتفاقی که برای مهسا امینی افتاد گفت: امر به معروف باید با مهربانی و زبان محبت و هرآنچه که انسان را رام می‌کند باشد. من نمی‌دانم این جریان چه بوده و چه کرده اند درباره آن نمی‌توانم قضاوت کنم؛ اما می‌دانم اسلام می‌گوید شما اول با زبان خوش با خانم‌ها و آقان صحبت کن؛ حالا محجبه باشد یا مکشفه! به نظر من با زور کاری پیش نمی‌رود مگر اینکه ارتکابی شده و جرمی وجود داشته باشد.

-1-

فقط قاضی صلاحیت اعمال جریمه برای حجاب را دارد

آیت الله مسعودی خمینی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با دیده‌بان ایران درباره کارا بودن جریمه نقدی برای حجاب اسلامی در باب امر به معروف و نهی از منکر پاسخ داد: گمان نمی‌کنم مگر اینکه در حوزه قضاوت و توسط قاضی ببیند مبلغی مشخص شود؛ اینکه بگویم خانم حجاب شما کم است صدهزارتومان بدهید نمی‌شود. باید در دستگاه قضا، علما و آقایان نظر بدهند.

این چهره شاخص حوزوی همچنین درباره پشت پرده جنجالی شدن حجاب در این روزها اضافه کرد: کلیه کسانی که خارج از ایران در ممالک دیگر هستند می‌خواهند ایران و انقلاب را از بین ببرند. انقلاب این‌ها را زبون و خوار کرده و نمی‌توانند این را ببینند. ما باید باهوش و بافکر باشیم که این‌ها به نظر من هیچ وقت دلشان برای ما نسوخته است. دلشان به حال خودشان سوخته که نمی‌توانند با ایران بجنگند و از این ناراحت هستند.

آیت الله مسعودی خمینی در پایان گفت: عوامل داخلی هم توسط منابعی مثل اسرائیل مدیریت می‌شوند. آن‌ها که شهید شدند هم توسط آنها شهید شدند. ما باید باهوش باشیم و خیلی مواظب باشیم که تندروی‌ها بهانه دست دشمنان ندهد.

گفتگو: اکرم قدرت_دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر