کد خبر: 139743
A
دیده‌بان ایران موضوع بی تفاوتی نمایندگان زن مجلس را بررسی کرد؛

سکوت و انفعال زنان پارلمان در ماجرای مرگ دختر جوان در مقر گشت ارشاد/ از روزه سکوت ۹ نماینده زن تا نمایندگانی که گفتند مهسا امینی صرع داشته و یک زن اشتباه می‌کند که فکر می‌کند می‌تواند آزادانه بی حجاب باشد!

سکوت تأمل برانگیز بخشی از نمایندگان زن پارلمان در موضوع مرگ مشکوک مهسا امینی واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است. دیده‌بان ایران با بررسی مواضع شانزده زن عضو مجلس، واکنش آنها در خصوص اتفاق دردناک برای یک دختر جوان در مقر پلیس را مورد تحلیل قرار داده است.

سکوت و انفعال زنان پارلمان در ماجرای مرگ دختر جوان در مقر گشت ارشاد/ از روزه سکوت ۹  نماینده زن تا نمایندگانی که گفتند مهسا امینی صرع داشته و یک زن اشتباه می‌کند که فکر می‌کند می‌تواند آزادانه بی حجاب باشد!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ فراکسیون زنان مجلس یازدهم ۱۶ عضو دارد. از این تعداد فقط ۷ نفر نسبت به رفتار گشت ارشاد و فوت مهسا امینی واکنش نشان داده و طی توییت یا گفتگوهایی مخالفت و یا نظر خود را در این رابطه اعلام کردند ولی ۹ عضو دیگر سکوت کرده و هیچ صحبت، توییت یا مصاحبه‌ای نداشتند. یادآور میشویم که مهسا امینی ۲۵ شهریور درگذشت.

عفت شریعتی کوهبنانی، معصومه پاشایی بهرام، سمیه محمودی، زهرا شیخی مبارکه، هاجر چنارانی، پروین صالحی مبارکه، فاطمه مقصودی، زهره سادات لاجوردی، الهام آزاد نمایندگانی هستند که  بدون واکنش بوده و صحبتی در این خصوص نداشتند.

48

 بنابر گزارش دیده‌بان ایران؛ شیوا قاسمی پور عضو فراکسیون زنان مجلس یازدهم در دیدار با خانواده امینی ضمن ابراز همدردی با خانواده مهسا امینی گفت: مجلس یازدهم به ویژه اعضای فراکسیون زنان خود را شریک غم از دست دادن مهسا می‌دانند و از جایگاه نظارتی مجلس این موضوع را دنبال می کند

به خبرنگاران گفت: اگر در این اتفاق تلخ قصور، تخلف یا برخورد خلاف قانونی رخ داده باشد، ما به عنوان نمایندگان مجلس با قاطعیت آن را دنبال خواهیم کرد.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس با بیان اینکه نمایندگان از مسئولان و عوامل دخیل در این ماجرا توضیح خواهند خواست، افزود: گفته می‌شود دوربین‌های مداربسته پلیس تصاویر مربوط به مهسا امینی را ضبط کرده که بررسی این تصاویر جزو مطالبات ما از مسئولان نیروی انتظامی است تا ماجرا برای نمایندگان و مردم شفاف شود.

47

مهسا امینی زمینه بیماری قلبی و صرع داشته است!

زهره الهیان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در چند توئیت بر رسیدگی جدی به این پرونده تاکید کرد و در توئیتر خود نوشت: «خبر درگذشت مهسا امینی بسیار ناراحت کننده است. ضمن تسلیت به خانواده محترم ایشان از نیروی انتظامی پیگیری صورت گرفته که مشخص شد، به دستور فرماندهی نیروی انتظامی فورا تیم بازرسی تشکیل شده تا اگر تخلفی صورت گرفته باشد با خاطی برخورد جدی و درخور صورت گیرد.» بر اساس گزارش دیده‌بان ایران این نماینده مجلس در توئیت دیگری نیز اینطور مرقوم داشت: «از آنجا که خاطر مردم عزیز از این اتفاق تأثر بار جریحه دار شده تیم بازرسی و قوه قضاییه در اعلام نتیجه پرونده به افکار عمومی تسریع کنند. کمیسیون امنیت مجلس بر این پرونده تا پایان نظارت خواهد داشت.»

الهیان در آخرین توئیت خود نیز به سابقه بیماری مهسا امینی اشاره کرد و در توئیتر نوشت: «ضمنا پزشکی قانونی اعلام کرده هیچگونه آثار برخورد فیزیکی و ضرب و جرح مشاهده نشده و همچنین در سوابق پزشکی مهسا امینی زمینه بیماری قلبی و صرع از کودکی وجود داشته است.»

46

فاطمه رحمانی" نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به فوت مرحوم مهسا امینی گفت: مجلس قطعا به این موضوع ورود خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما از طریق نهادهای مختلف از جمله نیروی انتظامی، پزشکی قانونی و قوه قضاییه در حال پیگیری این موضوع هستیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما منتظر گزارش قوه قضاییه هستیم تا ببینیم که نتیجه این گزارش چه بوده است.

رحمانی ادامه داد: در صورت تخلف احتمالی، باید با مجریانی که از قانون عدول کرده اند، برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: ما با پزشکی قانونی تماس هایی در این خصوص داشته ایم و همانطور که گفتم منتظر گزارش قوه قضاییه در این خصوص هستیم و بعد از آن حتما با نیروی انتظامی و مراجع ذیربط جلسه ای برگزار می کنیم و از جایگاه نظارتی مان استفاده خواهیم کرد.

45

حضور در اماکن مرتبط با نیروی انتظامی برای جامعه دارای یک قبح است

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ سمیه رفیعی در گفت‌گو با ایلنا گفت: حضور در اماکن مرتبط با نیروی انتظامی برای جامعه دارای یک قبح است و وقتی افراد در قالب "هدایت"، "توجیه"، "آموزش" و یا هر اسم دیگری که بر آن می‌گذاریم بازداشت یا احضار می‌شوند این مساله ناخودآگاه برایشان استرس‌آفرین است و بهتر است در اجرای امر به معروف و نهی از منکر تا حد امکان از احضار و بازداشت خودداری شود.

بر اساس گزارش دیده‌بان ایران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درخصوص حادثه رخ داده برای مهسا امینی با تاکید بر لزوم پیگیری دقیق ابعاد این حادثه، گفت: متاسفانه شاهد اتفاق تلخی برای یکی از دختران کشورمان هستیم و باید توجه داشت که این حادثه به هر دلیلی که رقم خورده باشد، قابل توجیه نیست.

وی ادامه داد: به عنوان یک زن از اتفاق پیش آمده عمیقا ناراحتم و خود را کنار خانواده مرحوم می‌دانیم. همچنین در قامت یک نماینده مجلس با استفاده از ظرفیت کمیسیون اصل نود و فراکسیون زنان از وزارت کشور و نیروی انتظامی توضیحات دقیق نسبت به این حادثه را مطالبه خواهیم کرد.

رفیعی با اشاره به دستور رئیس‌جمهور به وزیر کشور برای پیگیری این حادثه، اظهار داشت: در خبرها مشاهده کردم که آقای رئیسی، وزیر کشور را مکلف به پیگیری این حادثه کردند و پزشکی قانونی نیز کارگروه ویژه‌ای را به منظور بررسی ابعاد پزشکی آن تشکیل داده است. مجلس هم با دقت و از طریق بکارگیری تمامی ابزارهای نظاتی ممکن این مساله را پیگیری خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: بررسی ابعاد این حادثه باید به دقت و فوریت انجام شده و با خاطیان احتمالی برخورد مقتضی صورت گیرد.

وی افزود: نیروی انتظامی در توضیحاتی که نسبت به این حادثه داشته آورده است که «خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت شده به طور ناگهانی دچار عارضه قلبی شد». طبق بررسی‌های دیده‌بان ایران رفیعی در همین رابطه افزوده است: عزیزان باید توجه داشته باشند که حضور در اماکن مرتبط با نیروی انتظامی برای جامعه دارای یک قبح است و وقتی افراد در قالب "هدایت"، "توجیه"، "آموزش" و یا هر اسم دیگری که بر آن می‌گذاریم بازداشت یا احضار می‌شوند این مساله ناخودآگاه برایشان استرس‌آفرین است و بهتر است در اجرای امر به معروف و نهی از منکر تا حد امکان از احضار و بازداشت خودداری شود.

44

باید مقصرین حادثه معرفی شوند

سارا فلاحی نیز واکنش نشان داده و گفت: فارغ از این که این جمع بندی‌ها به کجا ختم می‌شود، این حادثه تلخ قابل اغماض نیست و هر نهاد و هر فرد مقصر که قصوری داشته، باید پاسخگو بوده و مجلس هم به دقت این مهم را پیگیری می کند.

وی تاکید کرد: قطعا باید عواملی که باعث جریحه دار شدن افکار عمومی، ایجاد هزینه برای نظام جمهوری اسلامی و تحت الشعاع قرار دادن زحمات نیروی انتظامی می شوند، پاسخگو باشند. فراکسیون زنان نیز به دقت و با حساسیت خاص موضوع مذکور را پیگیری می‌کند.

فلاحی ادامه داد: باید شیوه‌های مواجهه با ناهنجاری‌های فرهنگی بدون آموزش و توجه به تبعات آن تصحیح شود. افرادی که مسئول چنین برنامه‌ای هستند نیز باید آموزش‌های لازم را دیده که برای مقابله با یک منکر، خودشان منکرهای بزرگ‌تری مرتکب نشوند. قطعا چه در اسلام و چه در گفتمان انقلاب اسلامی اوجب واجبات حفظ جان انسان ها و آبروی آن‌هاست که در هر شرایطی و با هر مرام و مسلکی باید از آن‌ها حفاظت کرد.

وی گفت: نکته بعدی این است که ما متاسفانه  اولویت را به فرهنگ سازی نداده‌ و نتوانسته‌ایم سیاست‌های بالادستی را به درستی نتوانسته‌ اجرا کنیم. امیدواریم دیگر شاهد چنین حوادث تلخ و نگران کننده‌ای نباشیم.

43

با نیروی انتظامی صحبت کردیم؛ هیچ اغماضی نباید صورت بگیرد

فاطمه قاسمپور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی، در خصوص حادثه رخ داده شده درباره مهساامینی گفت: درباره آن‌چه بر خانم مهسا امینی گذشته، بلافاصله با پزشکی قانونی و نیروی انتظامی صحبت کردم۔ مسئولان نیروی انتظامی توضیحاتی دادند. پزشکی قانونی و بازرسی هم در این زمینه ورود کرده‌اند. منتظر گزارش مراجع قضایی هستیم. مسئله آن است که آن‌چه رقم خورده، به هر علت، قابل اغماض نیست۔

وی با بیان این‌که «در ماه‌های اخیر مواردی از برخورد گشت ارشاد رسانه‌ای شده و هر بار نیز نیروی انتظامی توضیحاتی داده است»، افزود: این اتفاقات حتی اگر به خاطر اشتباه موردی رخ داده باشد، نشان‌دهنده ضرورت بازبینی فرآیندهاست. مساله حجاب و مصوبات ۴۲۷ و ۸۲۰ بر اهمیت فرهنگ‌سازی در این زمینه تأکید دارد که کمتر مورد توجه مجریان است.

وی خاطرنشان کرد: ما هم از اخباری که به صورت غیر رسمی منتشر شده متاثر هستیم و پیگیر شفاف شدن دقیق مساله هستیم. وزارت کشور هم باید در این زمینه پاسخگو باشد.

42

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: «‌اتفاق ناراحت کننده ای که برای خانم  مهسا امینی افتاد، موجب تاثر بسیار شد. قطعاً این موضوع را از طریق مجلس و فراکسیون زنان مورد پیگیری قرار می دهیم. بی شک قصور در این زمینه پذیرفتنی نیست. همانگونه که رعایت قانون بر همگان الزامی است، حفظ کرامت بانوان نیز باید در اولویت باشد.»

41

یک زن اشتباه می‌کند که فکر می‌کند می‌تواند آزادانه بی حجاب باشد

فاطمه مقصودی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها  نسبت به موضوع مهسا امینی سکوت کرده ولی در تاریخ ۲۴ تیر ماه سال جاری در گفت‌وگویی در رابطه با سختگیری‌هایی که اخیرا در حوزه عفاف و حجاب مطرح می‌شود و محدودیت‌هایی که اعمال شده یا صحبت آن بیان می‌شود، گفته بود: ببینید قرآن کریم می‌فرماید « لا اِکْراهَ فِی الدّین»، در دین ما اجباری وجود ندارد. بنا به گزارش دیده‌بان ایران؛ مقصودی ادامه داده: اصلا خوبی دین اسلام این است که دین محبت است، فرامین اسلامی و موازین و شعائر اسلامی بهتر است که قلبی باشد و با معرفت انجام شود. یعنی وقتی که من با معرفت تمام حجابم را، اصول دین را و حریم‌ها را رعایت می‌کنم این نشان از خردورزی، معرفت و دانش زنان جامعه ماست.

مقصودی افزود: اگر یک زنی احساس کند که می‌تواند بی‌حجاب باشد و برای خودش آزاد است اشتباه می‌کند، شما در جامعه از کنار افرادی رد می‌شوید که شاید حق‌شان نیست صحنه‌های بی‌حجابی را ببینند، به نظر من بهتر است که این آزادی را در موضوعات دیگری بیاوریم و معنا بدهیم.

وی تصریح کرد: نباید شاهد تشدید سختگیری به روشی که مردم را ناراحت کند، باشیم و نگاه ما به سیره رهبری باشد که رهبری نگاه‌شان اصلا به این صورت نیست و همواره با رأفت به مسائل به ویژه در درون جامعه برخورد می‌کنند.

* در پایان یادآور می‌شود که: زهره‌سادات لاجوردی؛ سیاستمدار اصولگرا و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی است. او در دولت محمود احمدی‌نژاد (نهم و دهم) معاونت مرکز امور زنان را بر عهده داشت. لاجوردی سخنگوی حزب زنان جمهوری اسلامی است.

گزارش: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر