کد خبر: 139750
A

آزاد ارمکی:شعار «زن، زندگی و آزادی » یکی از ریشه‌دارترین خواسته‌های طبقه متوسط است/ گشت ارشاد پرچیده خواهد شد/ کشور نیازمند آشتی ملی است/ رویکرد «صدا و سیما» و «ایران اینترنشنال» مشابه است

یک جامعه شناس معتقد است: شعار «زن، زندگی و آزادی » یکی از ریشه‌دارترین خواسته‌های طبقه متوسط است. نیرویی هم که این مطالبه را مطرح می‌کند، نیروی طبقه متوسط است. اگر طنین این مطالبه به اندازه‌ای گسترش پیدا کند که قلمروهای تازه‌ای را در بر گیرد، باید منتظر حوادث تازه‌ای در کشور باشیم.

آزاد ارمکی:شعار «زن، زندگی و آزادی » یکی از ریشه‌دارترین خواسته‌های طبقه متوسط است/ گشت ارشاد پرچیده خواهد شد/ کشور نیازمند آشتی ملی است/  رویکرد «صدا و سیما» و «ایران اینترنشنال» مشابه است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ تقی آزادارمکی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران پژوهشگر مسائل اجتماعی در گفت‌وگویی به موضوع مرگ مهسا امینی و اعتراضات اخیر واکنش نشان داده است.

آزاد ارمکی در بخشی از مصاحبه خود با ارگان مطبوعاتی نزدیک به حزب اعتماد ملی گفته است: ضرورت تغییر در گشت ارشاد، یا تغییر نگاه سیاست‌گذاران به مطالبات زنان و جوانان و... حتی رادیکال‌ترین شعارها نیز این روزها تم تغییر دارند. برخی افراد به دنبال تغییرات ساختاری هستند و برخی دیگر نیز به دنبال تغییر در روش‌ها، شیوه‌ها و نگاه‌ها هستند. این دغدغه‌ها هم دغدغه طبقه متوسط است که از زبان گروه‌های اجتماعی متعدد در حال طرح است. 

این جامعه شناس در ادامه با اشاره به شعار اعتراض های اخیر خاطر نشان کرد:  شعار «زن، زندگی و آزادی » یکی از ریشه‌دارترین خواسته‌های طبقه متوسط است. نیرویی هم که این مطالبه را مطرح می‌کند، نیروی طبقه متوسط است. اگر طنین این مطالبه به اندازه‌ای گسترش پیدا کند که قلمروهای تازه‌ای را در بر گیرد، باید منتظر حوادث تازه‌ای در کشور باشیم.

آزاد ارمکی گفت: ماجرای سال88 را به رویکردهای ضد اسلامی ارتباط دادند و تا حدودی بحث را جمع کردند، اما این رویکرد امروز حتی طرفداران اصولگرایان را نیز قانع نمی‌کند. در خوش‌بینانه‌ترین حالت، مخاطبان قبلی‌شان را حفظ می‌کنند و مخاطب جدیدی جذب نمی‌کنند.

وی در ادامه افزود: کاری که صدا و سیما می‌کند، فرقی با رویکرد ایران اینترنشنال ندارد. هر دو تنها به دنبال بمباران تبلیغاتی هستند. هیچ‌کدام به دنبال شفاف‌سازی نیستند. گفت‌وگوهای عمیق را در هر دو رسانه هم نمی‌بینند. در حالی که باید لایه‌های موضوع از منظر علمی، طبقاتی، اقتصادی، سیاسی و... بررسی شود. 

​این جامعه شناس خاطر نشان کرد: باید توجه داشت، حاکمیت به سادگی عقب‌نشینی نمی‌کند، فقط زمانی این عقب‌نشینی شکل می‌گیرد که ساختارها دچار کژکارکردی شوند.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ آزاد ارمکی در روزنامه اعتماد نوشت: دولت اساسا اعتنایی به دانشگاه‌ها ندارد و می‌خواهد نیروی طرفدار برای خود بسازد. اما کرونا نقش دانشگاه را تغییر داد. این روند برای حوزه‌های علمیه به گونه‌ای دیگر رخ داده است. مساله‌ای رخ داده که باعث شده کارکردهای تازه‌ای در این نهاد ایجاد شود. 

وی خاطر نشان کرد: موضوعی که مدت‌هاست من درباره آن صحبت می‌کنم آن است که ما در کشور به یک آشتی ملی نیاز داریم. تم اصلی این آشتی ملی نیز می‌تواند اخلاق، فرهنگ و دین ایرانی باشد. 

استاد جامعه شناسی دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: گشت ارشاد به نقطه پایان خود نزدیک می شود. تاسف آور این است که چرا این تحولات به اجبار (ونه اختیار) رخ می دهند و از قبل پیش بینی صورت نمی گیرد. مثل ماجرای حضور زنان در ورزشگاه‌ها، سیستم به دلیل اجبار فیفا ناچار شد تن به حضور زنان در ورزشگاه‌ها بدهد. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر