کد خبر: 14035
A
دریافت حقوق‌های نجومی مسئله‌ای غیروجدانی بود

مطهری: مخالفت‌های ترامپ نشان می‌دهد که برجام به نفع ما است/برجام راه را برای پیشرفت صنعت هسته‌ای باز کرد

نائب رئیس دوم مجلس در پاسخ به این انتقاد که برجام با استقلال ما در تضاد است، گفت: این حرف درستی نیست. برجام راه را برای پیشرفت صنعت هسته‌ای باز کرد؛ ما 19 سانتریفیوژ در ظرفیت پایین داشتیم که 6 هزار تای آن کار می‌کرد الان نیز تقریبا به همین صورت است ضمن اینکه صنعت هسته‌ای ما باید تبدیل به نسل برتر می‌شد و هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی صنعت هسته‌ای را پیش ببرد.

مطهری: مخالفت‌های ترامپ نشان می‌دهد که برجام به نفع ما است/برجام راه را برای پیشرفت صنعت هسته‌ای باز کرد

دیده بان ایران - علی مطهری عصر امروز در همایشی با موضوع "دستاوردها و خواسته‌های انقلاب" که در محل آمفی تئاتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، ضمن تبریک ایام مبارک دهه فجر اظهار داشت: امیدوارم همواره قدردان انقلاب اسلامی ایران باشیم که در این راستا و با توجه به موضوع جلسه، باید یک ارزیابی درباره اهداف و آرمان‌های انقلاب در 38 سال گذشته داشته باشیم.

وی افزود: در این زمینه ابتدا باید رتبه و ماهیت انقلاب خود را درست شناخته باشیم تا بتوانیم درست تحلیل کنیم‌.

مطهری با مقایسه انقلاب اسلامی با سایر انقلابهای معاصر، تصریح کرد: انقلاب اسلامی را می‌توان با انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب اکتبر روسیه مقایسه کرد؛ شعار انقلاب فرانسه آزادیها و حقوق مردم و شعار انقلاب روسیه مسئله عدالت اجتماعی بود که این شعارها به اضافه شعارهای دیگری در چارچوب و مفاهیم اسلامی در انقلاب ما مطرح بوده است.

نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انقلاب روسیه نگاه سوسیالیستی به عدالت داشت به طوری که مطرح می‌کرد: «کار به قدر استعداد و مزد به اندازه نیاز»؛ این دیدگاه چون اصالت را به اجتماع می‌دانند حقوق فرد گاهی نادیده گرفته می‌شد و دیدیم که این تز نتوانست با دنیای سرمایه‌داری رقابت کند چون قدرت ابداع و ابتکار را به دلیل از بین بردن رقابت، از بین می‌برد پس با عدالتی که ما در انقلاب اسلامی می‌گوییم متفاوت است.

وی با بیان اینکه در زمینه آزادی فردی نیز با غرب اختلاف نگاه داریم، گفت: غرب آزادی فرد را فقط به آزادی دیگران محدود می‌کند اما اسلام بیان می‌کند علاوه بر دیگران، مصلحت فرد، جامعه و نسل آینده نیز می‌تواند آزادیهای فردی را محدود کرد.

مطهری افزود: برای مثال، نوشیدن مشروب در اتاق در بسته از نظر غرب ایراد ندارد اما اسلام توصیه می‌کند این کار انجام نشود؛ البته اجازه تجسس در زندگی مردم از نظر حکومتی را نداریم اما از نظر اخلاقی، اسلام می‌گوید که درست نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شعار اصلی نهضت ما، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود که شعار خودجوشی بود و از دل مردم بیرون آمد که باید دید چه مقدار از این شعارها عملی شد و چه کاستیهایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه استقلال به معنای استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است، گفت: در این میان استقلال فرهنگی مهم‌تر از دو مورد دیگر است؛ در واقع استقلال سیاسی بدین معناست که هر کشور خود برای خودش تصمیم بگیرد و استقلال اقتصادی یعنی کشور در تصمیمات اقتصادی استقلال داشته و چیزی بر او تحمیل نشود حال ممکن است ضعف‌های مدیریت اقتصادی وجود داشته باشد.

مطهری افزود: هیچ کشوری در دنیا نیست که از نظر اقتصادی هیچ نیازی به سایر کشورها نداشته باشد مهم این است که در کالاهای اساسی کشور متکی به خود باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه استقلال فرهنگی از استقلال سیاسی و اقتصادی اهمیت بیشتری دارد، گفت: استقلال فرهنگی یعنی نسبت به فرهنگ بیگانه دچار خود کم‌بینی و خودباختگی نباشیم؛ این استقلال در مردم ما در رژیم قبل وجود نداشت و مردم نسبت به اروپا و غرب بسیار متاثر می‌شدند.

وی افزود: استقلال فرهنگی بدین معنی است که یک ملت آیین، آداب و رسوم خود را برتر از دیگران بداند و احساس خودکم بینی نداشته باشد که بسیار مسئله مهمی است.

مطهری درباره اهمیت استقلال فرهنگی خاطرنشان کرد: استعمارگر اگر بتواند فکر ملتی را تسخیر کند و بر آن تاثیر بگذارد به راحتی می‌تواند آن ملت را استعمار سیاسی و اقتصادی کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از دیدگاه شهید مطهری، استسباء فرهنگی از استعمار فرهنگی بدتر است، تصریح کرد: برخی ملت‌ها نسبت به فرهنگ بیگانه استسباء فرهنگی پیدا می‌کنند به طوری که هرچه به فرهنگ بیگانه تعلق دارد را خوب می‌دانند و هر چه مال خودشان باشد، بد است و در واقع خود را در آغوش فرهنگ بیگانه می‌اندازد.

وی افزود: نمی‌توان انکار کرد که ایران تنها کشوری در دنیاست که استقلال سیاسی دارد و خود برای خودش تصمیم می‌گیرد از نظر استقلال اقتصادی نیز برنامه اقتصادی ما متاثر از خارج نیست اما در زمینه استقلال فرهنگی با وجود اینکه نسبت به رژیم گذشته پیشرفت داشتیم اما نمی‌توانیم بگوییم هیچ‌گونه خود کم بینی و خود باختگی نسبت به غرب نداریم.

مطهری تصریح کرد: برای مثال در اسامی سردر فروشگاه‌ها، از اصطلاحات غربی استفاده می‌کنند و صاحبان آن می‌گویند اگر اینگونه نباشد مردم آنها را عقب‌مانده می‌دانند و خرید نمی‌کنند؛ در واقع اینکه وقتی فردی از کلمه انگلیسی استفاده کند شخصیتش بالا می رود مصداق یک خود کم بینی فرهنگی است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه در قرآن به آزادی اجتماعی و معنوی اشاره شده، گفت: آزادی اجتماعی به این معنی که نظام ارباب و رعیتی را ملغی می‌داند و آزادی معنوی نیز بدین صورت که می‌گوید همه مسلمانان و اهل کتاب حول توحید وحدت کنیم و موجودی غیر خدا نپرستیم و آزاد باشیم.

وی ادامه داد: آزادی حیوانی بیان می‌کند که میل و همه قوای انسان باید آزاد باشد؛ اینجا ما درباره مرز آزادی‌های فردی با غرب اختلاف داریم به‌طوری که معتقدیم قوای حیوانی باید تحت تسلط عقل و اراده انسان باشد و مسلم است که منظور ما از آزادی فردی، آزادی انسانی است که براساس آن استعدادهای انسان باید آزاد باشد.‌

مطهری با بیان اینکه انسان دارای قوه تفکر است پس آزادی بیان دارد و منشا آن خلقت و طبیعت انسان است، گفت: در این راستا باید ببینیم روش ائمه اطهار(ع) در این باره چگونه بوده و رفتار ما چه مقدار به آنان نزدیک است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: شهید مطهری در سخنرانی‌های خود در آستانه انقلاب از بحث آزادی بیان بسیار دفاع کردند و هیچکس در میان رهبران انقلاب به اندازه ایشان مدافع آزادی بیان نبودند به‌طوری که بیان می‌کردند که حتی احزاب غیر اسلامی در جمهوری اسلامی آزاد هستند البته منوط براینکه با تابلوی خود بیرون بیایند تا مردم خود انتخاب کنند و مردم را فریب ندهند.

وی ادامه داد: شهید مطهری به جوانان تاکید می‌کردند که مبادا فکر کنید راه دفاع از انقلاب مانع اظهارنظر مخالفان است بلکه باید با روی خوش به آنها پاسخ دهیم.

مطهری با قرائت بخشی از بیانات و آثار شهید مطهری گفت: ایشان مقایسه‌ای میان حساسیت نسبت به خلوت زن و مرد بیگانه و نامحرم در اسلام و حساسیت اروپایی درباره در خلوت واقع شدن قدرت دارند می‌گویند اسلام بیان می‌کند که به دلیل قوت غریزه جنسی، زن و مرد نامحرم نباید در خلوت قرار گیرند که درست است و غربیها نیز همین حساسیت را نسبت به قدرت دارند بدین صورت که قدرت نباید بدون نظارت باشد.

نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آزادی تفکر و بیان انتقاد مسئله مهمی است که در کشور باید جدی گرفته شود، گفت: این مهم در این 38 سال نشیب و فراز داشته است به‌طوری که در دوره‌هایی آزادی بیان در کشور ما قابل قبول بوده و در دوره‌هایی کمتر بوده اما بطور کلی نباید فکر کنیم راه دفاع از نظام جلوگیری از اظهار نظر مخالفان است.

وی افزود: جمهوری اسلامی بخش سوم شعار نهضت ما است که در آن شکلْ جمهوری و محتوا اسلامی است و جمهوری نیز تعبیر دیگری از دموکراسی است.

مطهری با اشاره به اینکه بحثی توسط برخی مطرح شده مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی کلمه‌ای متناقض است، تصریح کرد: این عده می‌گفتند جمهوری یعنی آنچه مردم می‌خواهند و اسلامی یعنی آنچه اسلام می‌خواهد در حالی که جمهوری اسلامی در کشوری لائیک متناقض است اما در کشوری که اکثریت قریب به اتفاق آن مسلمان هستند تعبیری متناقص نیست و این خواست خود مردم است.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: غربی‌ها نیز این مسئله را قبول دارند که دموکراسی مطلق هیچگاه تحقق پیدا نمی‌کند و عواملی مثل سرمایه‌داران و رسانه‌ها رای مردم را جهت می‌دهند بنابراین خود غربی‌ها نیز دموکراسی نسبی برایشان قابل قبول است.

وی افزود: اینگونه نیست که ما دموکراسی را از غربی‌ها گرفته باشیم چرا که رفتار امیرالمومنین(ع) یک رفتار دموکراتیک بوده است به طوری که رفتار ایشان با بزرگترین دشمن خود یعنی خوارج اینگونه بود که آنها را زندان نکرد، شلاق نزد حتی سهمیه آنها را از بیت المال قطع نکرد و فقط وقتی که امنیت جامعه را به خطر انداختند علیه آنها لشگر کشید.

مطهری با بیان اینکه بسیار مهم است چگونه با مخالفان، چه رسد با منتقدان، برخود کنیم، گفت: در حال حاضر در این زمینه کمبودهایی وجود دارد به‌طوری که مثلاً وقتی استاد دانشگاهی حرفی می‌زند او را از دانشگاه بیرون می‌کنیم و برای خانواده‌اش مشکل ایجاد می‌کنیم که درست نیست و روش‌های خود را باید اصلاح کنیم.

نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: واژه اسلامی در جمهوری اسلامی به عمل به اهداف اسلام نظیر عدالت اشاره دارد همانطور که حضرت امیر المومنین (ع) حکومت را برای اجرای عدالت پذیرفت بنابراین جامعه را فقط با عدالت می‌توان اداره کرد چرا که آنکه به زیاده‌خواهی عادت کرده است هرچه به او بدهی سیر نمی‌شود.

مطهری ادامه داد: البته همیشه در حرکت‌های اجتماعی مستضعفان و آنان که دلبستگی کمتری دارند نقش و فداکاری بیشتری دارند اما اگر منحصر به مستضعفان باشد نقطه ضعفی برای انقلاب می‌شود چون بدین معناست که همه آحاد جامعه را نتوانسته جذب کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه بین خاستگاه و جهت‌گیری انقلاب نباید اشتباه کرد، گفت: جهت‌گیری خکومت باید مستضعفین باشد و شکاف طبقاتی باید پر شود اما اینکه خاستگاه انقلاب مستضعفین است درست نیست.

وی درباره اینکه چرا به ایده‌آل نزدیک نشدیم و احساس رفع فاصله طبقاتی حس نمی‌شود و حتی برعکس شده است، گفت: اشکال قطعا در نوع مدیریت و گاه ملاحظات و رو دربایستی‌‌های ماست چرا که هرکسی نمی‌تواند مدعی اصلاح امور شود.

مطهری افزود: در مشهد مشکلاتی نظیر پدیده، ثامن‌الحجج، کاسپین و غیره مطرح است که یک علت آن ملاحظه‌کاری‌ها و رودربایستی‌هاست.

نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ثامن‌الحجج یک تعاونی فرش در سبزوار بود که قانون می‌گوید فقط در همین حوزه و فقط در سبزوار می‌تواند فعالیت کند اما کم کم در سطح کشور گسترش پیدا می‌کند، خود را با مسئولان مرتبط می‌کند و موسسه اعتباری می‌زند که سود 35 درصد می‌دهد.

وی ادامه داد: این موسسه چند سال کار خود را بدون مجوز انجام می‌دهد و مشخص نیست این 35 درصد از کجا می‌آید؟ بانک مرکزی می‌گوید که این موسسه وصل به امام جمعه، وزرا و سرداران است و به خاطر همین مسائل است که معضلی می‌شود.

مطهری با بیان اینکه علت دیگر این موضوع فشارهایی که وجود داشته است، گفت: تحریم‌هایی که بود را نباید شوخی گرفت؛ نقل و انتقالات پولی ما انجام نمی‌شد بسیاری از پول‌های ما همچنان در بانک‌های خارجی باقی مانده است.

نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشوری که یکی از آرمان‌های آن آزادی فلسطین است را رها نمی‌کنند که البته این وظیفه ما است و وظیفه هر مسلمانی است که از سرزمین‌های اسلامی دفاع کند.

مطهری افزود: درباره مشکلات مذکور جلسات متعددی با مسئولان مربوطه داشتیم و حتی تهدید کردیم اگر کوتاهی کنید قانونی وارد میشویم اما نظارت‌ها موثر بوده و شرکت پدیده جلو رفته است در موضوع تصادف دو قطار نیز در جلسه مجلس گفتم وقتی در زیر مجموعه‌ای در دولت‌ این بی‌انضباطی انجام می‌شود باید پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه نسبت به آینده خوشبین هستم، تصریح کرد: پس از گشایش‌هایی که بعد از برجام ایجاد شده باید تلاش کنیم و ناامید نشویم.

مطهری در پاسخ به این انتقاد که به جای پرداختن به حاشیه‌ها باید به اولویت‌ها پرداخته شود، گفت: اولویت‌ها را چه کسی تعیین می‌کند؟ آیا شما مسئله آزادی را کمتر از مسئله معیشت می‌دانید؟ ارزش‌های انسانی برای ما مهم است.

وی با تاکید بر اینکه بسیار روشن است که معیشت مردم مسئله مهمی است، گفت: اما مردم ما به رشد اجتماعی و سیاسی رسیده‌اند به طوری که حاضرند معیشتشان ضربه بخورد اما آزادی سیاسی و انسانی داشته باشند. هیچ کشوری نیست که در زمینه تامین معیشت مردم به نقطه ایده‌آل برسد و همه‌جا کم و زیاد وجود دارد بنابراین همیشه ایراد معیشتی وجود دارد.

مطهری در پاسخ به اینکه چرا نسبت به موضوع حقوق‌های نجومی موضع روشنی نگرفته است، گفت: دیوان محاسبات در این زمینه مسئولیت دارد که گفته شد 397 نفر گاهی بالای 20 میلیون و گاهی کمتر از این رقم دریافت می‌کردند که غیر از دو سه نفر، مابقی اضافه را پرداخت کردند و حتی اخیرا گفتند اینها هم مبالغ اضافه را پرداخت کرده‌اند.

نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با اینکه مسئله به این بزرگی نبود، تصریح کرد: علت این امر مصوبه‌ای بود که از دولت قبل تصویب شده بود و دست هیئت‌های عامل بانک‌ها را باز گذاشته بود البته این دولت نیز باید زودتر اقدام می‌کرد و حتی خود آقای صفدر حسینی بارها گفته بود این مصوبه را باید تغییر داد. در واقع دریافت حقوق‌های نجومی غیروجدانی بود.

مطهری در پاسخ به این انتقاد که برجام با استقلال ما در تضاد است، گفت: این حرف درستی نیست. برجام راه را برای پیشرفت صنعت هسته‌ای باز کرد؛ ما 19 سانتریفیوژ در ظرفیت پایین داشتیم که 6 هزار تای آن کار می‌کرد الان نیز تقریبا به همین صورت است ضمن اینکه صنعت هسته‌ای ما باید تبدیل به نسل برتر می‌شد و هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی صنعت هسته‌ای را پیش ببرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ما اورانیوم طبیعی به اندازه کافی نداشتیم که به تنهایی صنعت هسته‌ای را ادامه دهیم البته هر توافقی بده و بستان است اما در مجموع به نفع ما است و مخالفت‌های ترامپ نشان می‌دهد که برجام به نفع ما است بنابراین اگر قرار است برجام نقض شود باید از طرف آنها لغو شود نه ما.

وی درباره مشکلات طرح تحول سلامت گفت: این طرح در این اواخر دچار کمبود مالی شده بود اما در برنامه توسعه پنج ساله ششم تدبیری شد که طرح ادامه داشته باشد و در بودجه سال 96 نیز حدود 10 درصد از درآمد قانون یارانه به طرح تحول اختصاص یافته شده است.

مطهری با بیان اینکه هیچوقت نگفتم مخالف صنایع موشکی هستم گفت: در این زمینه افراط‌هایی در طول انقلاب اسلامی انجام شده است؛ من گفتم «موشک‌پرانی برای اجرا نشدن برجام» که منظورم آزمایش موشکی دو روز بعد از اجرای برجام بود که زمان مناسبی نبود چرا که هیچکس نیست با قدرت نظامی و صنایع موشک مخالف باشد اما موقع شناسی در نظر گرفته شود.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره آینده انقلاب پس از فوت آیت‌الله هاشمی گفت: انقلاب ما قائم به اشخاص نیست و ریشه‌اش ایمان اسلامی مردم است. اشخاص بزرگ تاثیر دارند اما مردم راه خود را پیدا کرده‌اند و در این میان، مسئله مهم تقوا است چرا که از مشکلات ما بی تقوایی و بی اخلاقی در رسیدن به قدرت است در حالی که برای هدف مقدس حفظ نظام از هر وسیله‌ای نمی‌توان استفاده کرد.

وی با اشاره به اهمیت نقش نظارتی مجلس گفت: در حال حاضر ما تورم قانون داریم و مجری نیز گیج شده است؛ پنج قانون را کنار هم قرار می‌دهد سپس تبصره‌ها را کنار هم می‌گذارد و می‌بیند راه فرار از قانون دارد! بنابراین دنبال قانون نباشیم در بسیاری از موارد احتیاج به کار فرهنگی است و مجلس اگر به کار نظارت خود بیشتر بپردازد بسیار موثر است.

مطهری در پاسخ به سوالات دانشجویان درخصوص مقوله حجاب گفت: زمان رژیم شاه برهنگی و نیمه عریانی در جامعه وجود داشت و این چنین تصور می‌شد که حجاب از بین رفته اما در تظاهرات شاهد حضور زنان چادری بودیم اکنون نیز سختگیری آنچنانی وجود ندارد و انصافاً الزام و اجبار شدیدی نیست البته در هرحال یک حداقلی باید رعایت شود.

 

منبع: تسنیم

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر