کد خبر: 140709
A
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی:

مسئولان باید به مدیریت غلط خود در ۴۰سال گذشته اعتراف کنند/ باید از موضع انفعال درباره آسیب‌های فضای مجازی خارج شویم

بنیانیان در ارتباط با ضرورت قانون حجاب گفت: برای قانون حجاب توانمندترین افراد باید مردم را قانع کنند که این قانون به نفع خود آنها و نبود آن برای زندگی مردم آسیب‌زا است.

مسئولان باید به مدیریت غلط خود در ۴۰سال گذشته اعتراف کنند/ باید از موضع انفعال درباره آسیب‌های فضای مجازی خارج شویم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ حسین بنیایان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جوانان و نوجوانان ما با داشتن ریشه محکم حاصل از شعائر دینی، سرمایه فرهنگی محسوب می‌شوند و اگر بازتولید نشوند از بین می‌روند.

 حسن بنیانیان در سومین نشست نبض فرهنگ در اصفهان با اشاره به اهمیت توجه به مباحث فرهنگی در کشور اظهار داشت: حُسن مباحث فرهنگی این است که در تمام نقش‌های ما در زندگی اجتماعی کاربرد دارد و از این مزیت باید استفاده کرد.

وی با اشاره به دلایل مقاومت افراد در برابر مباحث فرهنگی عنوان کرد: یکی از مواردی که در شنیدن این بحث‌ها مقاومت ایجاد می‌کند رشد انسان‌ها در محیط‌های فرهنگی است و این منجر به احساس کاذب فهم فرهنگ می‌شود و به همین دلیل همه افراد درمورد فرهنگ اظهار نظر می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با تاثیر فرهنگ در معضلات جامعه بیان کرد: پیش‌فرض‌های ناقصی هم در جامعه وجود دارد که ریشه همه مشکلات را اقتصادی می‌داند درحالی که بیش از 50 درصد مشکلات اقتصادی ما فرهنگی است.

بنیانیان با اشاره به معضلات سیاست‌زدگی در امور فرهنگی تصریح کرد: بسیاری بعد از انقلاب به صورت افراطی هنگام تحلیل قضایا مسائل را به حاکمیت گره می‌زنیم و این ریشه در شعارهایی دارد که تمام مشکلات را به اشخاص نسبت می‌داد و حواسمان نبود که به فرهنگ تبدیل می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که این فضای ذهنی وجود ما نقطه اصلاح نداریم و دشمن هم به این قضیه در رسانه‌ها دامن می‌زند؛ خودمان هم در تحلیل‌هایمان بر این موضوع تاکید می‌کنیم و در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این مسئله تصدیق می‌شود و گفته می‌شود که شما مردم خوبی هستید و همه مشکلات از مسئولان است و میوه این آسیب امروز چیده می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با تاثیر رفتار فرهنگی در جامعه عنوان کرد: مابه عنوان حکمران و مدیر در سطوح مختلف می‌خواهیم تصمیمات خود، مخاطب، خانواده یا مردم را اصلاح کنیم؛ این کار به صورت مقطعی با راهکارهای اقتصادی قابل انجام است یا می‌توان از ایجاد ترس و مشوق سیاسی و اجتماعی استفاده کنیم.

بنیانیان اظهار داشت: برای شناخت عالمانه از فرهنگ، شناختن چیستی و تغییر و تحول فرهنگ، رابطه حاکمیت با آن، چالش‌ها و آسیب‌های فرهنگی و مدیریت فرهنگی لازم است.

وی با اشاره به تاثیر نسل فرهنگی گذشته در اقتدار امروز کشور بیان کرد: مسئله ما فقط مسلمان کردن آدم‌ها نیست و علی‌رغم اهمیت بسیار زیاد این مسئله اما بحث‌های مفصلی می‌توان کرد که آنچه امروز موجب اقتدار ما شده سرمایه‌های فرهنگی گذشته است که بازتولید نمی‌شود و این اقتدار در صورتی که مسئولان متوجه نباشند متوقف می‌شود.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم باورهای خود را از جهان‌بینی اسلامی خالص کنیم و از دل این باورها، هنجارها و ارزش‌های خود را استخراج کنیم و بر اساس آنها نمادها و الگوهای رفتاریمان را بازتعریف کنیم و این را به اقتصاد، معماری، روابط سیاسی و سبک زندگی خود وارد کنیم، فرهنگ اسلامی حاکم می‌شود و میوه آن تمدن نوین اسلامی است.

بنیانیان در ارتباط با تاثیرپذیری جوانان از اروپا بیان کرد: این رقیب با جوانان و نوجوانان که در سن نیازهای جنسی هستند ارتباط بیشتری برقرار می‌کند و ما باید خودمان را به عقل و فطرت آنها برسانیم‌؛ این درحالی است که دشمن با ابزارهای خود در تلاش برای رسیدن به شهوت آنان است.

وی تاکید کرد: مسائل اخیر علاوه بر شیطنت‌های سازماندهی شده دشمن، محصول کارکردهای غلط مدیریت فرهنگی در 40 سال گذشته است و مدیران باید به این موضوع اعتراف کنند.

بنیانیان در ارتباط با ضرورت قانون حجاب گفت: برای قانون حجاب توانمندترین افراد باید مردم را قانع کنند که این قانون به نفع خود آنها و نبود آن برای زندگی مردم آسیب‌زا است.

وی با اشاره به معضلات در حوزه آموزش فرهنگ تصریح کرد: فاجعه‌ای در آموزش‌وپرورش ما وجود دارد که رها شده است و دستگاه‌های تربیت و تحول فکری به حاشیه رفته است، بچه‌ها تیزهوش اما فارغ از دین رشد می‌کنند و این به دانشگاه‌ها انتقال می‌یابد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مطابق بیانات مقام معظم رهبری، کار فرهنگی باید به درستی درک شود و نباید امور به ضد کار فرهنگی تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه در فضای مجازی کسی دین‌دار نمی‌شود، خاطرنشان کرد: تاکید مقام معظم رهبری کاهش آسیب‌های فضای مجازی و خروج از موضع انفعال است؛ نهادهای اصلی گذشته ما باید احیا و به‌روز شوند.

منبع: تسنیم

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر