کد خبر: 140760
A
دیده‌بان ایران در گفت‌وگو با سیاسیون موضوع مرجعیت رسانه‌ای را بررسی کرد؛

عباس عبدی: آدم عاقل اخبار تلویزیون را تماشا نمی‌کند/ هاشمی طبا: صدا و سیما به دنبال عدم آگاهی مردم است/ محمد هاشمی رفسنجانی: هر روز شبکه خبر تماشا می‌کنم!

برخی از سیاسیون بر این باور هستند که صدا و سیما دیگر مرجعیت سابق را ندارد و حتی اخبار آن نیز ارزش پیگیری ندارد. در همین رابطه؛ دیده بان ایران با محمد هاشمی رفسنجانی، مصطفی هاشمی طباء و عباس عبدی گفت و گو کرده است.

عباس عبدی: آدم عاقل اخبار تلویزیون را تماشا نمی‌کند/ هاشمی طبا: صدا و سیما به دنبال عدم آگاهی مردم است/ محمد هاشمی رفسنجانی: هر روز شبکه خبر تماشا می‌کنم!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ دستان صداوسیما این روزها خالی تر از همیشه است. کارکرد معاونت سیاسی این سازمان که مسئولیت تهیه، تنظیم و پخش اخبار را به عهده دارد، در حد پاسخگویی به اخبار منتشرشده ازسوی رسانه های فارسی زبان خارج از کشور تقلیل یافته است. صداوسیما همچنان در انتشار اخبار سیاسی با سرعتی حلزون وار بعد از رسانه های فارسی زبان خارج از کشور وارد عمل شده و با بازنشر اخباری که ساعتهاست توسط کاربران فضای مجازی دست به دست می شود و البته توضیحی سازمان پسند، مخاطب دلسرد را مجددا راهی فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای می کند.

بخش خبری بیست و سی که به زعم خود در تلاش است تا "چهره عریان" اعتراضات اخیر را نشان دهد با عبور از خطوط  قرمز سازمان، نهایتا موفق به نمایش "بدن عریان" یک زن شد که آنهم به "پوزش صمیمانه از هموطنان عزیز" انجامید. پربیراه نیست اگر بگوییم بخش خبری بیست و سی خود یکی از عوامل مهم در ریزش مخاطب و بی اعتمادی به اخبار سازمان بوده است. انتشار دیرهنگام اخبار مربوط به بحرانها درحالیکه مخاطب به تمام شبکه های ماهواره ای و اجتماعی دسترسی دارد، تهیه گزارشهایی با جهت گیری های مرسوم و یکسویه، پخش اعترافات تلویزیونی و...  تنها گوشه ای از فعالیتهای مهمترین بخش خبری صداوسیماست که باعث شده است رفتار عوامل و مجریان برنامه، بیش از اخبار آن مورد توجه قرار گیرد.

ناگفته پیداست انتشار بی کم و کاست روایت اول از رادیو وتلویزیون، همان خواسته ای است که نادیده گرفتن آن، بی اعتمادی مردم را به همراه داشته است تا جاییکه حتی با وجود فیلترینگ، مخاطب ترجیح می دهد برای دسترسی زودهنگام به اخبار و اطلاع از صحت و سقم آن با استفاده از انواع فیلترشکنها راهی به فضای مجازی بیابد، راهی که صداوسیما با سیاستهای همیشگی خود پیش پای مخاطب نهاده است.

5739434

صداوسیمای ایران رسانه خبری نیست

در همین رابطه عباس عبدی، روزنامه نگار اصلاح طلب و فعال سیاسی در گفتگو با سایت دیده بان ایران اظهار داشت: صداوسیمای ایران رسانه خبری نیست و اصلا خبر ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان داشت: مطالبی که در صدا و سیما گفته می شود پروپاگانداست و آنچه را دوست دارند به عنوان خبر منتشر می کنند. بنابراین هیچ آدم عاقلی برای خبر به تلویزیون ایران مراجعه نمی‌کند و به همین دلیل صداوسیما مجبور است به نقد خبرهای دیگران بپردازد درحالیکه توجه ندارد اگر خودش خبر درست را بگوید جایی برای خبر دیگران باقی نخواهد گذاشت.

Mohammad-Hashemi5-640x480

بی بی سی و ایران اینترنشنال اخباری را منتشر می کنند که ما که در ایران هستیم چنین اتفاقی را نه دیده و نه شنیده ایم

در مقابل، محمد هاشمی بهرمانی، رئیس پیشین سازمان صداوسیما ضمن تایید عملکرد صداوسیما در برابر شبکه های فارسی زبان خارج از کشور در گفتگو با دیده بان ایران اظهار داشت: در طول روز هم شبکه خبر، هم اخبار ظهر و هم بیست و سی را می بینم.

وی تأکید کرد: معمولا صداوسیما خبرهای به روزی دارد. مسائلی وجود دارند که اینها خبر نیستند، خبرسازی، دروغ و شایعه هستند.

هاشمی بیان داشت: صداوسیما به روش خود نشان می دهد که این اخبار ساختگی است و خبر واقعی نیست. صداوسیما تصویر و کلام گوینده بی بی سی و ایران اینترنشنال و بقیه خبرگزاریها را نشان داده و بعد تحلیل می دهد و می گوید که واقعیت ندارد. این شبکه ها اخباری را منتشر می کنند که ما که در ایران هستیم چنین اتفاقی را نه دیده و نه شنیده ایم.

هاشمی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با دیده‌بان ایران بیان داشت: صداوسیما در قسمت خبرسازی  و مقابله با شایعه پراکنی خوب عمل کرده است.

هاشمی+طبا

کلا روش صداوسیما در مورد مسائل مختلف چه اخبار داخلی و چه اخبار خارجی عدم آگاهی مردم است

سیدمصطفی هاشمی طباء کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درخصوص عملکرد صداوسیما نیز بر این باور است: کلا روش صداوسیما در مورد مسائل مختلف چه اخبار داخلی و چه اخبار خارجی عدم آگاهی مردم است.

وی تأکید می‌کند: صداوسیما در جذب مخاطب عاقل و فهمیده خیلی موفق نیست. یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که بخشی از مردم اعتمادشان را به اظهارات مسئولین و صداوسیما از دست داده اند.

هاشمی طبا با اشاره به تغییر رفتار مقطعی صدا و سیما نیز گفت: صداوسیما اخیرا جرات کرد که کرباسچی را دعوت کند که به آنهم اعتراض شده است. خب وقتی منحصر کنند به تعداد محدودی که هر چه دلشان می‌خواهد بگوید، مردم هم پیچ تلویزیون را می بندند.

گزارش: لیلا رحیمی خوشبخت_سایت دیده‌بان ایران

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر