کد خبر: 140778
A
یک فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح کرد؛

شمشادی: صدا و سیما نیازمند مدیریت شجاع است/ عملکرد رسانه ملی در بحران‌ها یکسان نیست/ حاکمیت باید دست رسانه‌های داخلی را باز بگذارد

حسن شمشادی فعال رسانه‌ای با نقد برخی نگاه‌های موجود به عرصه رسانه در داخل کشور به دیده‌بان ایران گفت: نهادهای مسؤول و تصمیم‌گیر باید به این نتیجه برسند که «رسانه» یکی از اهرم‌های قوی در مقابله با بحران‌ها است. به همین دلیل لازم است رسانه‌های داخلی آزادی عمل لازم برای کنش حرفه‌ای خود را داشته باشند.

شمشادی: صدا و سیما نیازمند مدیریت شجاع است/ عملکرد رسانه ملی در بحران‌ها یکسان نیست/ حاکمیت باید دست رسانه‌های داخلی را باز بگذارد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ مرجعیت رسانه‌های داخلی موضوعی است که در روزهای اخیر دوباره در بخش نخبگانی جامعه مطرح می‌شود. نوع خبررسانی رسانه ملی و همچنین برخی از رسانه‌های مطرح عاملی شده تا دوباره انتقاداتی متوجه رسانه‌های داخلی شود.

از سوی دیگر اتفاقاتی مانند انتشار تصاویر ضد نظام در مهم ترین بخش خبری تلویزیون، انتقادهای زیادی را برانگیخته است.

در همین رابطه یک فعال رسانه‌ای که از قضا سابقه حضور در صدا و سیما را نیز دارد، به دیده بان ایران می‌گوید؛ رسانه ملی در برخی بحران‌ها عملکرد خوبی داشته و برای مثال در قضیه هک سامانه سوخت در کشور توانست به خوبی مسأله پیش آمده را مدیریت کند و با اطلاع‌رسانی صحیح و سریع جامعه مخاطبان خود را حفظ کند.

334

همه رسانه‌ها در حال نبرد هستند



حسن شمشادی خبرنگار سابق صداوسیما نیز در این باره به دیده بان ایران می گوید: در بحرانها همه رسانه ها در حال نبرد هستند و جنگ رسانه ای و نبرد روایتها مساله ای کاملا واقعی است، تئوری نیست.

وی تأکید کرد: در حال حاضر با گسترش رسانه ها این نبرد گسترده تر شده است. در این نبرد رسانه ای طبیعتا رسانه ای موفق است که بتواند روایت اول را منتشر کند و مدام پشت سر هم اطلاع رسانی کند و اطلاعات جدیدتر و کاملتری از هر بحران و رویدادی را منتشر کند. در این جنگ صداوسیما یا معاونت آن نقش پررنگی دارد چراکه ما رسانه تصویری خصوصی نداریم و انحصاری است واین مسئولیت به عهده صداوسیما است.

 

شمشادی معتقد است: صداوسیما در بحرانها و رخدادها روایت درست را نقل کرده و به همین دلیل در نبرد روایتها، شبکه های معاند جا مانده اند. به عنوان مثال در حمله سایبری به سامانه سوخت کشور اولین روایت را صداوسیما داشت و به حدی با سرعت انبوه خبرها و مصاحبه ها را از مراجع مختلف روی آنتن برد که طرف مقابل عملا آچمز شد، این یک نمونه موفق بود. آیا در تمام بحرانها چنین بوده است؟ پاسخ منفی است. اما همه اینها مرتبط با داخل صداوسیماست و آیا هیچ نماد بیرونی از تصمیم گیرندگان، نهادها و افراد مسئول وجود ندارند که در روند اطلاع رسانی اخلال ایجاد کنند یا نگذارند کامل انجام دهد یا روایت اول را انجام دهد؟ طبیعی است که وجود دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: چیزی که بارها گفتیم و نوشتیم این است که تصمیم گیرندگان اصلی نهادهای مسئول مرتبط با مقوله های بحران زا باید ابتدا خودشان به این نتیجه برسند که یکی از موارد مرتبط با مدیریت هر بحران بخش رسانه است و این فقط در شعار نیست و این امر را باید به متخصصان رسانه ای بسپارند و دستشان را باز بگذارند که بتوانند با حرفه ای گری این کار را انجام دهند.

335

برخی سیاست‌ها مانع از رفتار حرفه‌ای صدا و سیما شده است

این فعال رسانه‌ای در بخش دیگر گفت‌وگو با دیده‌بان ایران بیان داشت: با وجود همه زحمات دوستان ما در صداوسیما به وقت بحرانها، یکی از موانعی که سد راه است و نتوانسته روایت اول یا کامل را بدهد همین است. البته صداوسیما نیز به مدیریت شجاع نیاز دارد. طبیعی است که در بدنه هم افرادی باید وجود داشته باشند که بتوانند مدیریت را همراهی کنند. صرف اینکه بدنه آموزش ببینند و مدیران شجاع وجود داشته باشند که این قصه را در بحرانها مدیریت کنند به تنهایی کفایت نمی کند و نیاز به این دارد که افراد بالادستی که در بحرانها تصمیم گیر و دخیل هستند به این نتیجه برسند که دست صداوسیما را باز بگذارند برای اینکه بتواند در جنگ روایتها حرف اول را بزند و تاثیرگذار باشد.

گفت‌وگو: لیلا رحیمی خوشبخت_سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر